چهارشنبه , 26 دی 1403 2025 - 01 - 15 ساعت :
 
» اجتماعی » کمک به رشد دانش‌آموزان معلول برای مدیریت آینده جامعه
اجتماعی - اخبار

کمک به رشد دانش‌آموزان معلول برای مدیریت آینده جامعه

آذر ۲۲, ۱۴۰۳ 20

در راستای ارتقای شرایط تحصیل و زندگی برای دانش‌آموزان معلول، سالار قاسمی، معاون وزیر آموزش و پرورش در دیدار با استاندار فارس، بر اهمیت توجه به این گروه از دانش‌آموزان و نقش آنها در آینده جامعه معلولان تأکید کرد. وی بیان داشت که دانش‌آموزانی که با معلولیت خود آشنا هستند، در آینده می‌توانند به‌خوبی دانش‌آموزان آسیب‌دیده را مدیریت کنند و به آن‌ها کمک کنند تا در جامعه حضور موثری داشته باشند. در این راستا، آموزش و پرورش استثنایی تلاش دارد تا این دانش‌آموزان در مدارس تلفیقی با سایر دانش‌آموزان هم‌دوره خود به تحصیل بپردازند و از امکانات آموزشی مشابه بهره‌مند شوند.

معاون وزیر آموزش و پرورش در این دیدار افزود: بیش از ۲۳ هزار معلم در مدارس استثنایی کشور مشغول به تدریس هستند و نتایج نشان می‌دهند که دانش‌آموزان استثنایی دارای هوش‌های برتر هستند و معلولیت آنها مانع از پیشرفت و موفقیت‌شان نمی‌شود. قاسمی همچنین بر پیگیری رایگان شدن سرویس‌های ایاب و ذهاب برای دانش‌آموزان معلول تأکید کرد و اشاره داشت که برای رفع این مشکل نیاز به برنامه‌ریزی و تعامل بیشتر است.

کمک به رشد دانش آموزان معلول برای مدیریت آینده جامعه معلولان

در این دیدار، خلیل عابدی، رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی فارس، از توسعه مدارس استثنایی در این استان خبر داد و به چالش‌های موجود در این راستا اشاره کرد. وی گفت: بیش از ۸۰۰ دانش‌آموز در استان فارس به دلیل مشکلاتی مانند بعد مسافت و نبود سرویس ایاب و ذهاب از تحصیل محروم هستند. به همین دلیل، تلاش برای توسعه مدارس استثنایی در روستاها و مناطق کم‌برخوردار از اولویت‌های مهم است. همچنین فرشید قاسمی، مدیرکل آموزش و پرورش فارس، در این نشست از فعالیت ۸۵ مرکز جامع سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان در استان خبر داد و گفت که این استان در این زمینه رتبه نخست کشور را دارد.

توسعه مدارس استثنایی و تقویت زیرساخت‌های آموزشی در فارس

خلیل عابدی، رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی فارس، در ادامه سخنان خود بر اهمیت تقویت زیرساخت‌های آموزشی برای دانش‌آموزان معلول در این استان تأکید کرد. وی اظهار داشت که علاوه بر مشکلات حمل‌ونقل، کمبود مدارس استثنایی در برخی از مناطق فارس باعث ایجاد محدودیت‌هایی برای تحصیل این دانش‌آموزان شده است. از این رو، تلاش‌ها برای گسترش مدارس استثنایی در مناطق دورافتاده و کم‌برخوردار شدت گرفته است تا همه دانش‌آموزان بتوانند از آموزش‌های ویژه بهره‌مند شوند. وی همچنین به نیاز مبرم به تسهیل دسترسی به امکانات آموزشی و خدمات ویژه برای این دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت که باید تدابیری اندیشیده شود تا هیچ دانش‌آموز معلول از تحصیل محروم نماند.

اهمیت تقویت مراکز سنجش سلامت و جذب نیروی متخصص

فرشید قاسمی، مدیرکل آموزش و پرورش فارس، همچنین بر لزوم تقویت مراکز جامع سنجش سلامت و تجهیز آن‌ها به امکانات لازم تأکید کرد. این مراکز که به ارزیابی سلامت نوآموزان پرداخته و آن‌ها را از نظر نیازهای ویژه آموزشی بررسی می‌کنند، نقش مهمی در شناسایی و هدایت مناسب دانش‌آموزان به سمت آموزش‌های خاص دارند. قاسمی پیشنهاد داد که در استان فارس، این مراکز با همکاری استانداری به‌طور کامل تجهیز شوند تا کیفیت خدمات به دانش‌آموزان به‌ویژه در مناطق کم‌برخوردار افزایش یابد. وی همچنین از پیگیری جذب نیروهای تخصصی تحت عنوان مادریار و پدریار در مدارس استثنایی خبر داد تا این افراد به عنوان حامی و پشتیبان در کنار دانش‌آموزان معلول حضور داشته باشند و مشکلات آنها را برطرف کنند.

کمک به رشد دانش آموزان معلول برای مدیریت آینده جامعه معلولان

اقدامات لازم برای بهبود سرویس‌های ایاب و ذهاب برای دانش‌آموزان معلول

یکی از مشکلات مهمی که به‌ویژه در استان‌های بزرگ مانند فارس برای دانش‌آموزان معلول وجود دارد، نبود سرویس‌های ایاب و ذهاب مناسب است. سالار قاسمی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، در این راستا تأکید کرد که تلاش‌هایی برای رایگان کردن سرویس‌های ایاب و ذهاب دانش‌آموزان معلول در حال انجام است. با توجه به گستردگی و پراکندگی مناطق، بسیاری از دانش‌آموزان در دورافتاده‌ترین نقاط استان‌ها از تحصیل محروم می‌شوند زیرا دسترسی آسان به مدارس برای آن‌ها فراهم نیست. وی بر لزوم برنامه‌ریزی دقیق‌تر و تعامل بیشتر با نهادهای ذی‌ربط برای حل این مشکل تأکید کرد تا تمامی دانش‌آموزان معلول بتوانند بدون دغدغه از خدمات آموزشی بهره‌مند شوند.

آینده بهتر برای دانش‌آموزان استثنایی با همکاری‌های بیشتر

در نهایت، تأکید بر همکاری‌های میان نهادهای مختلف برای حل مشکلات دانش‌آموزان استثنایی و معلول، در دستور کار آموزش و پرورش قرار دارد. معاون وزیر آموزش و پرورش افزود که هدف اصلی، ایجاد شرایطی است که این دانش‌آموزان بتوانند در جامعه‌ای بدون تبعیض و با امکانات برابر رشد کنند و در آینده به مدیریت و کمک به سایر افراد نیازمند بپردازند. با تقویت زیرساخت‌ها و تجهیز مراکز آموزشی و سنجش سلامت، می‌توان این مسیر را هموارتر کرده و به تمامی کودکان نیازمند فرصت‌های برابر برای آموزش و پیشرفت داده شود

سرویکس (Cervix) 

سقف دهان یا کام

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×