موافقت اصولی برای تولید بنزین از متانول هنوز صادر نشده است
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، کارشناسان حوزه انرژی و پتروشیمی کشور معتقدند که ظرفیت تولید متانول در کشور در افق ۱۰ ساله به حدود ۴۰.۲۹۲ میلیون تن خواهد رسید. این مقدار تولید میتواند به عنوان یک فرصت برای تبدیل متانول به بنزین، که یکی از پرمصرفترین محصولات نفتی کشور است، استفاده شود.
با توجه به این که بخش عمدهای از صادرات متانول ایران به چین انجام میشود، پیشنهاد شده که قسمتی از این متانول تولیدی به منظور تولید بنزین در داخل کشور مورد استفاده قرار گیرد. این اقدام نه تنها میتواند وابستگی کشور به واردات بنزین را کاهش دهد، بلکه به مدیریت بحران ناترازی بنزین کمک خواهد کرد.
در تاریخ ۱۵ مهرماه امسال، حسن عباسزاده، سرپرست وقت شرکت ملی صنایع پتروشیمی، اعلام کرد که پنج شرکت تقاضای خود را برای تولید بنزین از متانول از طریق درگاه ملی مجوزها ثبت کردهاند. اما در حال حاضر، این پروژهها در حال بررسی هستند و هنوز هیچکدام از شرکتها موافقت اصولی دریافت نکردهاند.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفتوگو با خبرنگار ایرنا در تاریخ ۵ اسفند ماه، بیان کرد که پنج شرکت برای این پروژه متقاضی هستند و تا ۱۰ واحد ظرفیت برای اعطای مجوز نیز وجود دارد. او افزود که این طرحها به صورت تبدیل متانول به بنزین (MTG) در حال پیگیری است و هنوز در حال ارزیابی وضعیت این شرکتها هستند.
چالش مصرف بالا و نیاز به راهکارهای نوین
کشور ایران به دلیل مصرف بالای بنزین، به یکی از بزرگترین مصرفکنندگان این سوخت در جهان تبدیل شده است. طبق برخی آمارها، روزانه حدود ۱۲۴ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف میشود. این آمار نشاندهنده اهمیت و ضرورت بهبود وضعیت تولید بنزین در داخل کشور است.
عباسزاده در ادامه افزود که یکی از راهکارهای مطرح برای حل مشکل ناترازی سوخت در کشور، تبدیل متانول به بنزین است. این طرح با توجه به ظرفیت تولید بالای متانول در ایران میتواند راهحل مناسبی برای جبران این ناترازی باشد. او همچنین اشاره کرد که در سایر کشورها نیز این تکنولوژی به کار گرفته شده و نتایج مثبتی به همراه داشته است.
نگاهی به تجربیات جهانی و پیشرفتهای تکنولوژی
عباسزاده گفت که در سال گذشته یک تیم از متخصصان ایرانی به یکی از کشورهای پیشرفته که در این زمینه تکنولوژی دارد، اعزام شدهاند و از مراحل تولید بازدید کردهاند. این فناوری به راحتی در اختیار ایران قرار خواهد گرفت و میتوان آن را در کشور بومیسازی کرد.
وی همچنین خاطرنشان کرد که در قالب آییننامه تخفیفات پایهای که هیات دولت در خرداد ماه امسال ابلاغ کرد، قرار شده که تخفیفهایی برای تبدیل متانول به بنزین در نظر گرفته شود. بهطور خاص، تخفیف ۱۶ تا ۱۷ درصدی برای این پروژهها در نظر گرفته خواهد شد تا بازدهی تولید بنزین افزایش یابد.
استانداردهای لازم و پیشبینیهای زمانی
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین بیان کرد که برای پیادهسازی این طرح، دستگاهها و تجهیزات لازم برای ساخت واحدهای تولید بنزین موجود است. با این حال، این پروژهها باید بر اساس استانداردهای خاصی انجام شوند. به گفته عباسزاده، در صورت استفاده از دستگاههای دست دوم، استانداردهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی باید بهدقت رعایت شود.
او همچنین پیشبینی کرد که اگر سرمایهگذاران این پروژهها را آغاز کنند، میتوانند دستگاهها را وارد کنند و ظرف ۱.۵ سال تولید بنزین را شروع کنند. اما برای بومیسازی کامل این واحدها، حداقل به سه سال زمان نیاز است.
نتیجهگیری
با توجه به ظرفیت بالای تولید متانول در ایران و نیاز شدید به بنزین در کشور، تبدیل متانول به بنزین میتواند یک راهکار مناسب برای حل مشکل ناترازی سوخت باشد. هرچند هنوز هیچ شرکتی موفق به دریافت موافقت اصولی برای این طرح نشده است، اما با پیشرفتهای تکنولوژیکی و حمایتهای دولتی، این پروژه میتواند به یکی از راههای مهم برای تأمین سوخت کشور تبدیل شود.
توزیع ۲ میلیون و ۷۱۸ هزار لیتر
درخشان: به لطف گاریدو راه گلزدن را فراموش کردیم