پنجشنبه , 22 آبان 1404 2025 - 11 - 13 ساعت :
 
مجوز تأمین ۳۰۰ واگن مسافری از محل منابع تهاتر نفت صادر شد
اخبار

مجوز تأمین ۳۰۰ واگن مسافری از محل منابع تهاتر نفت صادر شد

آبان ۱۴, ۱۴۰۴ 0

به گزارش وبسایت مجله خبری نو، معاون شرکت راه‌آهن اظهارداشت: توانسته‌ایم مجوزی را از محل منابع تهاتر نفت دریافت کنیم که ۳۰۰ دستگاه واگن مسافری به صورت اقدام فوری تهیه شود.

محمد هادی ضیایی مهر، با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۳۲۴ دستگاه واگن آماده به کار مسافری و خدماتی خودکشش در کشور وجود دارد، افزود: این قطارها در دوبخش برون شهری و حومه‌ای خدمات مسافری ارائه می‌دهند. متوسط عمر این واگن‌ها ۳۲ سال است و در سال ۳۱ میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کنند.

وی تصریح کرد: بخش مسافری اقتصاد مناسبی ندارد زیرا هزینه‌های نگهداشت ناوگان بالا است اما درآمد کسب شده از این حوزه کافی نیست. شرکت‌های مسافری نمی‌توانند نرخ بلیت‌ها را متناسب با هزینه‌هایشان تعیین کنند و این در حالیست که کل واگن‌های مسافری متعلق به شرکت‌های خصوصی است و ۱۱ شرکت بخش خصوصی در کشور وجود دارد که واگن‌های مسافری متعلق به آنها است.

باید به بخش مسافری نگاه حمایتی ویژه‌ای شود/ دولت و مجلس کمک کنند
معاون ناوگان راه‌آهن جمهور اسلامی ایران اضافه کرد: با این اقتصاد ضعیف شرکت‌های بخش خصوصی تمایلی به توسعه ناوگان طی سال‌های گذشته نداشتند گرچه اخیرا تمایلات بیشتر شده و شرایط کمی بهتر شده است و نوسازی و بهسازی صورت گرفته ولی واقعا کافی نیست و دولت و مجلس باید به بخش مسافری نگاه حمایتی داشته باشند تا شرکت‌ها بتوانند سرمایه‌گذاری کنند و متوسط عمر ناوگان را کمتر کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ناوگانی که عمر بالای ۳۲ سال دارند نباید از شبکه جابه‌جایی مسافر خارج شوند؟ گفت: واگن‌های بالای ۳۰ سال طی مقررات خاص تدوین شده توسط راه‌آهن، در دو سطح یک و دو بازسازی می‌شوند. در واقع این واگن‌ها تحت فرآیند بازسازی قرار می‌گیرند و کل اقلام و قطعات آنها تعویض و نوسازی می‌شود.

بیش از ۱۰۰۰ ناوگان دیگر نیاز داریم
ضیایی مهر در پاسخ به این سوال که به چه تعداد واگن مسافری نیاز داریم تا جابه‌جایی مسافران بدون دغدغه انجام شود؟ گفت: واگن‌ها علی رغم عمر بالا ولی به دلیل مراقبت‌ها فنی که توسط بخش خصوصی و شرکت راه‌آهن انجام می‌شود کیفیت مناسبی دارند اما برای اینکه از لحاظ کمی و کیفی نیاز حوزه مسافری را برطرف کنیم باید حداقل به همین میزانی که واگن داریم واگن جدید اضافه کنیم و سرمایه‌گذاری در این بخش صورت گیرد.

وی اضافه کرد: افزایش ناوگان هم نیاز شبکه در محورهای جدید را برآورده می‌کند هم فاصله عرضه و تقاضا را متعادل تر می‌کند و باعث می‌شود مردم راحت تر بلیت خریداری کنند. ولی باید سرمایه‌گذاری انجام شود که این سرمایه‌گذاری اولیه سنگین است و باید تحت حمایت ویژه قرار گیرد.

اولویت، تامین ناوگان از داخل کشور است
معاون ناوگان راه‌آهن اظهار داشت: اخیرا توانستیم مجوزی را از محل منابع تهاتر نفت بگیریم تا ۳۰۰ دستگاه واگن مسافری به صورت اقدام فوری تهیه شود. مجوزهای آن دریافت شده و تشریفات اداری در حال انجام است که در نهایت بتوانیم ۳۰۰ دستگاه واگن خیلی سریع تامین کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که این ۳۰۰ دستگاه از چه محلی تامین می‌شود، گفت:‌داخل کشور توانمندی خوبی در جهت تولید واگن مسافری وجود دارد. چند شرکت تولیدی در کشور داریم که در حوزه واگن مسافری توانمند هستند اگرچه ظرفیت‌های تعریف شده‌ای دارند ولی اگر منابع تامین شود و حمایت‌ها و بسته‌های تشویقی وجود داشته باشد رویکرد راه آهن استفاده از ظرفیت‌های تولید داخل است.

در پایان، معاون شرکت راه‌آهن اظهار داشت: نهایتا امسال بتوانیم تشریفات اداری آن را طی و مقدمات آن را فراهم کنیم که گام مهم و رو به جلویی خواهد بود.

منبع: تجارت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×