نویسنده ادوارد ودیع سعید + زندگینامه
به گزارش مجله نو: نویسنده ادوارد ودیع سعید
ادوارد ودیع سعید (۱ نوامبر ۱۹۳۵ در اورشلیم، فلسطین تحت سرپرستی بریتانیا – ۲۵ سپتامبر ۲۰۰۳ در نیویورک) نظریهپرداز ادبی، منتقد فرهنگی و فعال سیاسی فلسطینی – آمریکایی است. وی در دانشگاههای هاروارد و پرینستون درس خوانده بود و پروفسور زبان انگلیسی و ادبیات تطبیقی در دانشگاه کلمبیا بود.
سعید به عنوان یکی از بنیانگذاران نظریه پسا استعماری (به انگلیسی: Postcolonial theory) شناخته میشود.نظریهٔ شرقشناسی (اورینتالیسم) از ابتکارات فکری اوست
زندگینامه
ادوارد سعید و خواهرش رزماری در ۱۹۴۰
در ۱ نوامبر ۱۹۳۵ در اورشلیم (که در آن زمان تحت قیمومیت انگلیس بود) متولد شد. پدرش یک بازرگان آمریکایی فلسطینیالاصل بود که پیش از تولد سعید به قاهره مهاجرت کرده بود. مادرش فلسطینی بود و هر دو از مسیحیان پروتستان بودند.خواهرش رزماری سعید زهلان نیز تاریخدان و نویسندهاست.
او تا ۱۲ سالگی به طور متناوب در اورشلیم و قاهره به سر میبرد. سعید خود را «یک مسیحی احاطه شده توسط فرهنگ اسلامی» میخواند. نام کوچک او را مادرش به دلیل علاقه به پرنس ادوارد (شاهزاده ولز در سال تولد او) انتخاب کرده بود. او از بحران هویتی خود اینچنین یاد میکند:
در تمام سالهای آغازین عمرم یک دانشآموز غیرعادی ناجور بودم: یک فلسطینی که در مصر درس میخواند، با یک نام کوچک انگلیسی، یک گذرنامه آمریکایی و بی هیچ هویت مشخصی… پس از سال ۱۹۴۸ وقتی خانوادهام به مصر آواره شدند، تمام دوران تحصیل خود را در مدارس خصوصی درجه اول بریتانیایی گذراندم که برای پرورش نسل نوینی از اعراب با پیوندهایی عمیق با بریتانیا تأسیس شده بودند. آخرینشان کالج ویکتوریا در اسکندریه بود. ملک حسین اردن، و تعدادی از وزرا و نخستوزیران و بازرگانان نامی آینده اردنی، مصری، سوری و سعودی همکلاسی و همدورهای من بودند. البته چهره نامداری چون میشل شلهوب شکنجهگر اصلی آنجا بود که او را در دنیای سینما با نام عمر شریف میشناسند.
سعید برای ادامه تحصیل به مدرسه مونتهارمون آمریکا رفت و مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه پرینستون دریافت کرد. در همین سال برای ادامه تحصیل وارد دانشگاه هاروارد شد و در سال ۱۹۶۰ کارشناسیارشد و ۱۹۶۴ دکترای خود را در ادبیات انگلیسی دریافت کرد.
فعالیتهای مربوط به فلسطین
سعید در حال پرتاب سنگ به سوی سربازان اسرائیلی در مرز جنوبی لبنان ادوارد سعید به عنوان یک فعال طرفدار فلسطین، سالها برای ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی تبلیغ میکرد. او از ۱۹۷۷ تا ۱۹۹۱ عضو مستقل مجلس ملی فلسطین بود، اما سعی داشت تا خود را از مناقشات حزبی دور نگه دارد.او طرفدار همزیستی دو دولت اسرائیلی و فلسطینی در کنار یکدیگر بود و در نشست نوامبر ۱۹۸۸ الجزیره مجلس ملی فلسطین به اعلام استقلال کشور فلسطین رأی مثبت داد.
سعید در ۱۹۹۱ در اعتراض به پیمان اسلو از مجلس خارج شد. وی این توافقنامه را «ابزاری برای تسلیم فلسطینیان» میخواند. ادوارد سعید معتقد بود قرارداد اسلو به تشکیل یک دولت واقعاً مستقل فلسطینی و صلحی پایدار در منطقه نمیانجامد و از طرح پیشنهادی ایالات متحده آمریکا در اواخر دهه ۱۹۷۰ که خود سعید به یاسر عرفات تحویل داده بود، ضعیفتر است. او در نامهای به عرفات نوشت که حق بازگشت آوارگان فلسطینی به مناطق اشغال شده قبل از سال ۱۹۶۷ را ارزان فروخته و برپایی شهرکهای اسرائیلی را نادیده گرفتهاست.
روابط سعید و رهبران فلسطین به قدری بد بود که در اوت ۱۹۹۵ فروش کتابهای او در فلسطین ممنوع شد؛ اما پس از تحسین سعید از عرفات به دلیل رد پیشنهادهای اهود باراک در نشست سال ۲۰۰۰ کمپ دیوید بهبود یافت.
سعید به دلیل حمایتهای آشکارش از فلسطین بارها مورد تهدید قرار گرفت. وی از سوی جامعهٔ مدافع یهودیان (JDL) نازی خوانده شد و دفتر کارش در دانشگاه در ۱۹۸۵ به آتش کشیده شد.