چهارشنبه , 6 تیر 1403 2024 - 06 - 25 ساعت :
» بیوگرافی » بیوگرافی علیرضا بیرانوند از چوپانی تا جام جهانی
بیوگرافی علیرضا بیرانوند از چوپانی تا جام جهانی
بیوگرافی - ورزشی

بیوگرافی علیرضا بیرانوند از چوپانی تا جام جهانی

فروردین 13, 1403 30

تولد و کودکی علیرضا بیرانوند

علیرضا بیرانوند (alireza beiranvand) در ۳۰ شهریور سال ۱۳۷۱ در شهر زیبای خرم آباد به دنیا آمد، او یک دروازه‌بان استوار و با استعداد اهل ایران است، که توانسته است با حضور در تیم پرسپولیس و تیم ملی، مهارت‌های خود را به نمایش بگذارد. اولین تجربه‌اش در تیم نفت تهران آغاز شد و سپس به عنوان دروازه‌بان اصلی تیم سپاهان انتخاب شد. علیرضا بیرانوند با قهرمانی در لیگ برتر و تلاش‌های فوق‌العاده‌اش، در دنیای فوتبال ایران شهرت فراوانی برای خود به ارمغان آورده است. در فصل جاری، تیم نفت تهران به همراه حافظ دروازه‌بان برجسته‌ی خود، علیرضا بیرانوند، به مقام سوم رسید. این فصل برای بیرانوند تجربه‌ی اولش در شرکت در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا بود. پس از دو سال با نفت تهران، او به تیم پرسپولیس پیوست و قراردادی تا سال ۹۵ امضا کرد. سپس، برای پنج سال دیگر، قرارداد جدیدی با این باشگاه منعقد شد. بیرانوند معتقد است که از زمان ازدواجش، موفقیت‌های بیشتری کسب کرده است. او در حال حاضر دو فرزند دختر و پسر دارد و زندگی خانوادگی خوبی را تجربه می‌کند.

بیوگرافی علیرضا بیرانوند از چوپانی تا جام جهانی
بیوگرافی علیرضا بیرانوند از چوپانی تا جام جهانی

ورود به دنیای دروازه‌بانی

وقتی که به تهران رفتم و سنم ۱۵ سال بود، به تیم وحدت پیوستم. اونجا آزمون و خطا های بسیاری رو تجربه کردم، اما بالاخره با تلاش و پشتکارم تونستم به تیم نوجوانان نفت تهران بپیوندم. زندگی در تهران خیلی برام جالب بود، خصوصا اینکه در خانه عمه ام زندگی میکردم و تو یک فست‌فودی کار میکردم. اونجا ابتدا در خط حمله بازی میکردم، اما بعد از مدتی متوجه شدم که استعدادم بیشتر در دروازه بانیه. به همین دلیل تصمیم گرفتم شغلم رو از فست‌فود به کارواش تغییر بدم و مسئول نظافت ماشین‌های شاسی بلند شوم.

افتخارات علیرضا بیرانوند

از افتخارات بیرانوند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قهرمانی لیگ برتر با پرسپولیس
  • قهرمانی در لیگ فوتبال ایران ۹۵ تا ۹۷
  • قهرمانی لیگ برتر فوتبال ایران ۹۸ تا ۹۹
  • قهرمانی علیرضا بیرانوند و احسان علوان‌ زاده و موفقیت در جشن قهرمانی
  • قهرمانی سوپر جام فوتبال ایران ۹۶ تا ۹۸
  • حضور تیم در فصل لیگ برتر دوبار
  • عنوان بهترین دروازه‌بان در رتبه نهم
  • بهترین شماره یک لیگ قهرمانان آسیا
  • عضو منتخب لیگ قهرمانان آسیا
  • بهترین عضو منتخب در مسابقات جام ملت‌های آسیا
  • مرد سال فوتبال ایران در ۱۳۹۸
  • بهترین دروازه‌بان اهل ایران
  • نامزد دریافت جایزه بازیکن سال آسیا

تاریخچه فوتبالی علیرضا بیرانوند

آغاز مسیر حرفه‌ای دروازه‌بانی علیرضا بیرانوند از تیم فوتبال «نفت تهران» آغاز شد. او برای اولین بار در جام حذفی در برابر داماش به عنوان دروازه‌بان تیم خود انتخاب شد و نفت توانست در پایان لیگ برتر به مقام سوم دست یابد. سپس با کمک تیم سپاهان اصفهان به لیگ قهرمانان آسیا صعود کرد. پس از جدایی از نفت تهران، به تیم پرسپولیس پیوست و در اینجا موفقیت‌های بیشماری کسب کرد. ابتدا با این تیم قرارداد دو ساله بست و پس از پیشرفت‌های بیشتر، قرارداد خود را به ۵ سال تمدید کرد. با ورود به تیم پرسپولیس، علیرضا بیرانوند توانست نامی بزرگ برای خود در فوتبال ایران بسازد. او با کمترین تعداد گل دریافت شده، به یکی از بهترین دروازبان های کشور تبدیل شد. حضور او در تیم ملی جوانان و حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا نشان از توانایی و استعداد وی در زمینه فوتبال دارد. علیرضا بیرانوند با دعوت از منصوریان به تیم ملی فوتبال ایران پیوست و در دیدار با عراق نقش اساسی داشت. او همچنین توسط کیروش به اردوگاه تدارکاتی تیم ملی دعوت شد تا در رقابت های آفریقای جنوبی شرکت کند.

بیوگرافی علیرضا بیرانوند از چوپانی تا جام جهانی
بیوگرافی علیرضا بیرانوند از چوپانی تا جام جهانی

قدرت پرتاب علیرضا بیرانوند

علیرضا بیرانوند از توانایی خارق‌العاده‌ای برای ارسال توپ به کمک دست برخوردار است. او با پرتاب‌های دست بی‌نظیر خود، بارها موفق شده است با ایجاد فرصت‌های گل برای هم‌تیمی‌هایش، به تیمش کمک کند.

کریستیانو رونالدو و علیرضا بیرانوند

در جام جهانی ۲۰۱۸ در روسیه، تیم ملی ایران و تیم ملی پرتغال در یک گروه قرار گرفتند. بعد از قرعه کشی، علیرضا بیرانوند ویدیویی با عنوان “چطوری کریس” را به کریستیانو رونالدو از تیم پرتغال ارسال کرد. این ویدیو بازتاب های بسیاری داشت و بعضی از آنها بیرانوند را ناخوشحال کرد. در آن ویدیو، بیرانوند به کریستیانو رونالدو “کری” خوانده بود و برخی از طرفداران فوتبال او را به خاطر این اظهارنظر مورد انتقاد قرار دادند. در طول بازی ایران و پرتغال، یک پنالتی به نفع تیم پرتغال تعلق گرفت که کریستیانو رونالدو باید اجرا میکرد. اما به طرز شگفت‌انگیزی، بیرانوند توانست توپ را از وی بگیرد و از گل زدن جلوگیری کند.

هنگام مصاحبه، از او پرسیدند که آیا ضربات پنالتی رونالدو نتیجه شانس بود یا او آن را بررسی کرده بود؟

بیرانوند با خودمانیت اظهار کرد: ما یک مربی فوتبال حرفه‌ای به نام الکساندر داریم که با او همکاری خوبی دارم. او همیشه فیلم‌های تمرینی را برایم ارسال می‌کند تا مهارت‌هایم را بهبود ببخشم. قبل از بازی با پرتغال، فیلم‌های بازی رونالدو را مورد بررسی قرار دادم و شب‌ها بیدار ماندم. از آنالیز ضربات پنالتی او متوجه شدم که اخیراً بیشتر ضربات را به یک جهت میزند. براساس این آنالیز، شیرجه را به همان جهت زدم و توانستم توپ را از او کنار بگیرم.

منبع: مجله نو

به این نوشته امتیاز بدهید!

رضا امیری

هر اتفاقی را بهانه ای برای نوشتن ببینید. با هر مسئله ای که برایتان پیش می آید مواد اولیه یک نوشته خوب را بسازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×