جمعه , 8 تیر 1403 2024 - 06 - 28 ساعت :
» بیوگرافی » بیوگرافی علی کریمی مارادونای آسیا
بیوگرافی علی کریمی مارادونای آسیا
بیوگرافی - مقالات - ورزشی

بیوگرافی علی کریمی مارادونای آسیا

فروردین 17, 1403 10

گزیده ای از بیوگرافی علی کریمی

نام کامل: محمد علی کریمی پاشاکی

تاریخ تولد:1357/08/17

محل تولد:کرج

پست:هافبک تهاجمی

باشگاه فعلی:پرسپولیس تهران

بیوگرافی علی کریمی

علی کریمی، سومین فرزند خانواده است و از لاهیجان به دنیا آمده. پدرش، ولی‌اله کریمی، در گذشته بازیکن فوتبال استان گیلان بوده و مادرش همیشه خانه‌دار بوده است. علی دارای ۳ برادر و یک خواهر است. برادر بزرگترش، فرشید، همانند او به فوتبال علاقه‌مند بوده و برای مدتی با او هم‌تیمی بوده‌اند. مادر علی در ابتدا آرزو داشت که او پزشک یا مهندس شود، اما اکنون از این که بازی فوتبال او مردم ایران را خوشحال می‌کند و خدمتی به کشور ارائه می‌دهد، راضی است. مادرش خاطرات کودکی او را به یاد می‌آورد و می‌گوید: «علی از بچگی پرانرژی بوده و همیشه به فکر و ذکر فوتبال بوده. شیشه‌های همسایه‌ها و خانه را هم شکسته، اما همیشه با لبخند بر لب بوده است». کریمی که از ابتدای تحصیل تا پایان پایه سوم از درس خوبی برخوردار بود، غافل‌گیر شد وقتی به دبیرستان رفت و نمراتش شروع به پایین آمد. اما سرانجام با تلاش و پشتکار، توانست مدرک دیپلم را کسب کند و پس از آن به تمرکز بر فوتبال پرداخت.

آغاز فوتبال علی کریمی

در سن 12 سالگی، علی کریمی وارد دنیای فوتبال شد و با تیم نوجوانان نفت تهران شروع به بازی کرد. برادر بزرگ‌ترش، فرشید، یک سال قبل از او وارد این تیم شده بود. پس از مدتی، علی به تیم فتح تهران پیوست و بازی در تیم بزرگسالان را شروع کرد. او تا سال 77 در این تیم حضور داشت و سپس به خدمت سربازی رفت. علی کریمی، علاوه بر اینکه در تیم بزرگسالان فوتبال حضور دارد، در تیم ملی امید ایران نیز بازی می‌کند. در یک بازی دوستانه بین تیم ملی امید ایران و ویتنام، در بهمن ماه ۱۳۷۷، علی کریمی به داور وسط حمله کرد و به دلیل این حرکت توسط AFC به مدت یک سال از شرکت در تمامی مسابقات محروم شد. به همین دلیل، او برای یک سال از ترکیب تیم پرسپولیس خارج شد. قبل از این حادثه، آخرین باری که علی کریمی در تیم پرسپولیس به میدان رفت، در دور برگشت جام آزادگان در برابر تیم پلی اکریل اصفهان بود.در دومین فصل حضور در تیم پرسپولیس، کریمی بار دیگر جام آزادگان را به دست آورد. او همچنین با این تیم به مقام سوم جام باشگاه‌های آسیا رسید. در سومین سال حضور در پرسپولیس، کریمی به عنوان نایب قهرمان جام آزادگان انتخاب شد و همچنین با تیمش برای دومین سال متوالی، مقام سوم جام باشگاه‌های آسیا را به دست آورد. پس از پایان فصل، کریمی پیشنهاد اتلتیکو مادرید را رد کرد و به امارات رفت تا به تیم الاهلی بپیوندد و نزدیکتر به خانه‌اش باشد.

الاهلی امارات(۲۰۰۱-۲۰۰۴)

در سال ۲۰۰۱، علی کریمی ترجیح داد به جای پذیرش پیشنهادهای تیم‌های اروپایی، در آسیا باقی بماند و به تیم الاهلی امارات ملحق شود. این باشگاه موفق شد که در فصل اول حضور کریمی، جام حذفی را به دست آورد و علی به عنوان یکی از زننده‌های گل تیمش در فینال حضور داشت. در فصل بعد، علی کریمی به عنوان بهترین بازیکن خارجی لیگ امارات انتخاب شد و با وجود پیشنهادهای تیم‌های بزرگ اروپایی، تصمیم گرفت با الاهلی قراردادش را تمدید کند. در سال ۲۰۰۳ نیز، علی به عنوان بهترین بازیکن لیگ امارات شناخته شد و در فصل ۲۰۰۴، توانست ۱۴ گل برای تیمش به ثمر برساند و به دومین قهرمانی جام حذفی امارات دست یابد و به عنوان نایب قهرمانی لیگ امارات را به خود اختصاص دهد. در آخرین ماه‌های حضور کریمی در تیم الاهلی، مدیر برنامه‌های علی کریمی اعلام کرد که باشگاه‌های هرتابرلین، هامبورگ، بایرن مونیخ، یوونتوس و آ. اس. رم تماس تلفنی با او برقرار کرده‌اند، اما او تصمیم گرفته است که مذاکرات خود را برای موعد پایان قرارداد خود با الاهلی به تعویق بیاندازد.

بیوگرافی علی کریمی مارادونای آسیا
بیوگرافی علی کریمی مارادونای آسیا

بایرن مونیخ(۲۰۰۵-۲۰۰۷)

در تاریخ ۳ مه ۲۰۰۵ مطابق با ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۴، تیم فوتبال بایرن مونیخ خبر اعلام کرد که با امضای یک قرارداد یک‌ساله با کریمی ۲۶ ساله، به عنوان بازیکن جدید خود برای فصل ۰۶–۲۰۰۵، وی را به تیم خود اضافه کرده است. کریمی سومین بازیکن ایرانی است که پس از علی دایی و وحید هاشمیان به این تیم پیوسته است. قبل از این انتقال، گزارشی از مجله کیکر آلمان منتشر شد که اعلام کرد تیم‌های رئال مادرید، المپیک مارسی و بایرن مونیخ در حال تلاش برای جذب کریمی هستند. طبق گزارش کیکر، پس از بازی دوستانه ایران و آلمان در سال ۲۰۰۴، کریمی به لیست خرید بایرن مونیخ اضافه شد. هنگام ورود علی کریمی به آلمان، رسانه‌های آلمانی شکوه توانایی‌های او را به چالش کشیدند. سردبیر کیکر اظهار داشت که علی کریمی «شاید هیچ وقت برف مونیخ را نبیند»، اما فیلیکس ماگات، سرمربی بایرن مونیخ، به دفاع از استعدادهای فنی کریمی پرداخت و گفت: «اگر این بازیکن از ابتدا در اروپا بازی کرده بود، بایرن مونیخ امکان خرید او را نداشت.» با ارسال دومین پاس گل خود در لیگ بوندس‌لیگا، کریمی باعث پیروزی ۱–۰ بایرن مونیخ مقابل اینتراخت فرانکفورت شد و برای دومین بار به عنوان بهترین بازیکن بایرن، در تیم منتخب هفته بوندس‌لیگا انتخاب شد.در مجموع دو فصل که کریمی در بایرن مونیخ حضور داشت، توانست با انجام ۴۲ بازی (۳۳ بازی در بوندس‌لیگا، ۵ بازی در لیگ قهرمانان اروپا، ۲ بازی در جام حذفی و ۲ بازی در جام اتحادیه) به عنوان رکورددار بیشترین تعداد بازی میان سه بازیکن ایرانی این تیم شود. او همچنین با زدن ۴ گل و ارسال ۴ پاس گل، به کار خود در این تیم پایان داد.

بازی در لیگ قطر(۲۰۰۷-۲۰۰۸)

در آخرین روزهای اقامت در بایرن مونیخ، علی کریمی فرصت‌های جدیدی از تیم‌های عربی مثل الوحده، النصر، الاهلی، العین و الوصل دریافت کرد. اما در نهایت، در خرداد ۱۳۸۶، او با قراردادی ۲ ساله با کمیته المپیک قطر به تیم القطر پیوست و به مبلغ ۶‏ میلیون دلار به لیگ ستارگان قطر پیوست.

انتقال به السیلیه

در دوره دوم حضور در لیگ قطر، علی کریمی همراه با سایر بازیکنان خارجی تیم خود را ترک کرد. باقی مانده یک سال از قراردادش با کمیته بازیکنان حرفه‌ای قطر، او به باشگاه السیلیه منتقل شد. علی کریمی تنها در دو بازی تدارکاتی مقابل نورنبرگ و شواینفورت در اردوی آمادگی السیلیه در آلمان شرکت کرد و در بازی دوم به شکوه گلزنی پرداخت. قبل از شروع رقابت‌های لیگ قطر، او از السیلیه جدا شده و به تیم پرسپولیس پیوست.

بیوگرافی علی کریمی مارادونای آسیا
بیوگرافی علی کریمی مارادونای آسیا

بازگشت به پرسپولیس

در سال ۱۳۷۸، علی کریمی با پیشنهادهای متعدد از کشورهای مختلف، در زمان حکومت داریوش مصطفوی، با قراردادی به ارزش ۳۱۰ هزار دلار آمریکا به تیم سابقش پیوست. او پس از پنج بازی اول خود در لیگ برتر، پنج بار توانست گلزنی کند و عملکرد برجسته‌ای داشت. علی دایی، سرمربی تیم ملی، کریمی را دعوت کرد اما او این دعوت را نپذیرفت. در پایان، او توسط مدیرعامل پرسپولیس از تیم خود اخراج شد و به استیل‌آذین پیوست.

افتخارات علی کریمی

پرسپولیس تهران

قهرمانی جام آزادگان 78-1377

قهرمانی جام آزادگان 79-1378

قهرمانی جام حذفی 79-1378

نایب قهرمانی جام آزادگان 81-1379

بایرن مونیخ

قهرمانی جام حذفی آلمان 16-2115

قهرمانی بوندسلیگا 16-2115

الاهلی

قهرمانی جام حذفی امارات 12-2111

قهرمانی جام حذفی امارات 14-2113

نایب قهرمانی لیگ امارات 14-2113

نفت تهران

نایب قهرمانی نوجوانان تهران

قهرمانی امیدهای تهران با امیدهای فتح

افتخارات ملی

1998 – قهرمانی بازی های آسیایی

2114 – مقام سوم جام ملت های آسیا

2117 – یک چهارم نهایی جام ملت های آسیا

2116 – راهیابی و بازی در جام جهانی 2116 آلمان

2114 – قهرمانی فوتبال غرب آسیا

2113 – قهرمانی جام بین قاره ای آسیا – اقیانوسیه با تیم ملی ایران

افتخارات فردی

بهترین بازیکن سال 2114 آسیا

آقای گل مشترک جام ملت های آسیا 2114

منبع: مجله نو

به این نوشته امتیاز بدهید!

مریم هنربخش

همیشه برای من خود نوشتن مهم بوده. خیلی مهم تر از انتشار آن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×