سه شنبه , 12 تیر 1403 2024 - 07 - 02 ساعت :
» اطلاعات عمومی » کشورها » درباره کشور عراق و پرچم عراق
درباره کشور عراق و پرچم عراق
کشورها - مقالات

درباره کشور عراق و پرچم عراق

اردیبهشت 5, 1403 20

درباره کشور عراق و پرچم عراق: توضیح  کامل همراه با عکس از کشور عراق و پرچم عراق و آشنایی بیشتر با فرهنگ و مردم این کشور 

کشور عراق | پرچم عراق| جمهوری عراق | عراق در چه سالی از ایران جدا شد | فرهنگ عراق

جمهوری عراق

به گزارش گروه کشورها مجله اینترنتی نو:

عراق با نام رسمی جمهوری عراق (به عربی: الجمهوریة العراقیة) (به کردی: کۆماری عێراق) کشوری در خاورمیانه و جنوب باختری آسیا است. پایتخت عراق شهر بغداد است. این کشور از جنوب با عربستان سعودی و کویت، از باختر با اردن و سوریه، از خاور با ایران و از شمال با ترکیه همسایه‌است. عراق در بخش جنوبی خود، مرز آبی کوچکی با خلیج فارس دارد و دو رود مشهور دجله و فرات که سرآغاز تمدن‌های باستانی میان رودان در درازای تاریخ کهن این کشورند از شمال کشور به جنوب آن روان هستند و با پیوستن به رود کارون، اروندرود را تشکیل می‌دهند و به خلیج فارس می‌ریزند.

گستره عراق ۴۳۸٬۳۱۷ کیلومتر مربع (۵۸ام، نزدیک به یک چهارم ایران) است. بیشتر سرزمین عراق پست و هموار و گرمسیری است. باختر عراق کویر است و خاور آن جلگه‌های حاصلخیز؛ ولی بخشی از کردستان عراق (شمال خاور) کوهستانی و سردسیر می‌باشد. همچنین عراق یکی از بزرگترین کشورهای دارای منابع نفت می‌باشد. این کشور دارای ۱۴۳ میلیارد بشکه ذخایر تاییدشدهٔ نفتی می‌باشد.

عراق با ۳۲٬۵۸۵٬۶۹۲ نفر (آمار ژوئیه ۲۰۱۴) جمعیت چهلمین کشور پرجمعیت جهان است.عرب‌ها ۷۵٪-۸۰٪، کردها ۱۵٪–۲۰٪، ترکمنانان، آشوریان و غیره نزدیک ۵٪ از جمعیت عراق را تشکیل می‌دهند. همچنین حدود ۶۰٪-۶۵٪ درصد مردم عراق شیعه، ۳۲٪-۳۷٪ درصد سنی و ۳ درصد مسیحی و پیروان دیگر ادیان هستند. عراق محل زندگی و خاکسپاری ۶ امام شیعه است و شهرهای نجف، کربلا، کاظمین و سامرا زیارتگاه شیعیان جهان است

درباره کشور عراق و پرچم عراق
درباره کشور عراق و پرچم عراق

کتک کاری با بالش (روز جهانی مبارزه با بالش)
عراق دارای تمدن و فرهنگ دیرینه و پرباری است. سومریان، اکدی‌ها و آشوری‌ها نخستین تمدن‌های باستانی عراق را چند هزار سال پیش از میلاد بنیاد نهادند. پس از آن این منطقه بخشی از قلمرو هخامنشیان، سلوکیان، اشکانیان، ساسانیان، و امپراتوری روم بود. پس از سرنگونی امویان و روی کار آمدن عباسیان پایتخت خلافت اسلامی از شام به عراق (شهر بغداد) آورده شد. بعدها این حکومت با حمله مغولان از هم پاشید. از میانه سده دهم تا پایان سده سیزدهم هجری خورشیدی، عراق بارها میان ایران و عثمانی دست به دست شد. عراق در سال ۱۲۹۸ (۱۹۱۹) به سرپرستی بریتانیا درآمد و در سال ۱۳۱۱ (۱۹۳۲) استقلال یافت.

بخش زیادی از مرزهای نوین عراق توسط جامعهٔ ملل در سال ۱۲۹۹ (۱۹۲۰) پس از تقسیم امپراتوری عثمانی بر اساس معاهده سور تعیین شد. در این زمان عراق زیر سرپرستی پادشاهی متحد بریتانیا درآمد. در سال ۱۳۰۰ (۱۹۲۱) پادشاهی عراق تشکیل شد و در سال ۱۳۱۱ (۱۹۳۲) این حکومت از بریتانیا استقلال یافت. در ۱۳۳۷ (۱۹۵۸) این پادشاهی از میان رفت و جمهوری عراق تأسیس گشت. عراق از سال ۱۳۴۷ (۱۹۶۸) تا ۱۳۸۲ (۲۰۰۳) به دست حزب سوسیالیست بعث عراق اداره می‌شد. پس از حملهٔ ایالات متحده و هم پیمانانش به عراق، حکومت حزب بعثِ صدام حسین برچیده شد و نظام چندحزبی پارلمانی در این کشور برقرار شد. آمریکایی‌ها در سال ۱۳۹۰ (۲۰۱۱) از عراق بیرون رفتند اما پیکارجویان به جنگ ادامه دادند. بعدها با سرریز شدن جنگ داخلی سوریه به عراق، درگیری‌ها بسیار شدت گرفت.

حکومت‌های پی‌درپی عراق از آغاز پایه‌گذاری عراق جدید در ۱۹۲۱ همسان کشورهای همسایه در پی ایجاد هویتی ناسیونالیستی برای آن بر پایه قومیت عربی برآمدند. این شیوه در عراق ناکام ماند و تنها به گرایش‌های جدایی خواهانه اقوام غیر عرب و سرکوب یا بیرون راندن شووینیستی آنان انجامید.

نشست شورای‌عالی کار امروز هم بی‌نتیجه بود

کشور عراق

کشور عراق، یکی از کشورهای خاورمیانه است که دارای تاریخ و فرهنگ بسیار غنی می باشد. این کشور با مرکزیت پایتخت بغداد، دارای جمعیت زیادی از اقوام و فرهنگ های مختلف است. از زمان های قدیم، عراق همواره یکی از مراکز فرهنگی و تاریخی مهم در جهان بوده است. در این مقاله، به بررسی تاریخ، جغرافیا، فرهنگ و اقتصاد کشور عراق می پردازیم.

کشور عراق
کشور عراق

تاریخ عراق

عراق یکی از قدیمی ترین سرزمین های جهان است که دارای تاریخ حافظه ای غنی است. این سرزمین، نخستین تمدن های بزرگی مانند تمدن سومری، بابلی و آشوری را پرورش داد. همچنین، عراق تا قرن های میانه، بخصوص در دوره خلافت عباسیان، مرکز فرهنگی و علمی بسیار مهمی بود. اما پس از جنگ های داخلی و خارجی، عراق از لحاظ اقتصادی و اجتماعی دچار مشکلات جدی شد و همچنان نیز با چالش های بسیاری روبرو است.

طرز تهیه مرغ اسپايسی

جغرافیای عراق

عراق در جنوب غربی آسیا واقع شده و مرزهای آن با کشورهای عربستان سعودی، کویت، ایران، ترکیه، سوریه و الاردن مشترک است. این کشور دارای آب و هوای گرم و خشک است و بیشترین منابع آبی آن از رودخانه فرات و دجله تامین می شود. با وجود اینکه عراق دارای منابع نفتی غنی است، اما بسیاری از اقلیت های آن با فقر و ناتوانی مواجه هستند.

جغرافیای عراق
جغرافیای عراق

عراق در چه سالی از ایران جدا شد

عراق از ایران در سال 1932 جدا شد. این جدا شدن به عنوان یکی از نتایج پایان یافتن سرزمین‌های قدیمی امپراتوری عثمانی و ایجاد مرزهای مدرن در خاورمیانه صورت گرفت. پس از انتخاب ملک فیصل اول به عنوان پادشاه عراق در سال 1921، تلاش‌هایی برای ادغام عراق و ایران به وجود آمد. اما این تلاش‌ها هیچ نتیجه‌ای نداشت و در نهایت در سال 1932، عراق به عنوان یک کشور مستقل اعلام شد.

این جدایی از ایران به عنوان یک مرحله مهم در تاریخ عراق محسوب می‌شود. این کشور در دوران پادشاهی، سلطنتی و پس از انقلاب ۱۹۵۸، تحت فرمانروایی مختلفی قرار گرفت. اما تاریخچه این کشور پر از نزاعات داخلی، جنگ‌ها و جنگ‌های بین‌المللی است که تاثیر زیادی بر توسعه و پیشرفت عراق داشته است. این کشور در دهه‌های اخیر نیز با مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی روبرو شده و مردم آن با چالش‌های بسیاری مواجه شده‌اند. اما با وجود تمامی مشکلات، عراق همچنان یکی از کشورهای مهم خاورمیانه است که تاریخ و فرهنگ بسیار غنی دارد و امیدواری‌های زیادی برای آینده دارد.

حرکت کودک شاد در یوگا

فرهنگ عراق

فرهنگ عراق نیز بسیار گوناگون و غنی است. این کشور دارای جمعیتی متشکل از اقوام مختلفی مانند عرب ها، کردها، ترکمن ها و ایزدی ها است که هر یک دارای زبان، آیین و فرهنگ خاصی هستند. همچنین، موسیقی، هنر، ادبیات و تئاتر عراق نیز یکی از غنی ترین و پر شکوه ترین فرهنگ های خاورمیانه است.

فرهنگ عراق
فرهنگ عراق

طالع بینی ماه تولد

اقتصاد عراق

اقتصاد عراق بیشتر بر پایه صادرات نفت تکیه دارد. این کشور دارای یکی از بزرگترین ذخایر نفتی جهان است و این منبع ثروتمندی بزرگ برای عراق است. اما با وجود این، بسیاری از مردم عراق هنوز هم با فقر، بیکاری و ناتوانی مواجه هستند و برخی از مناطق عراق همچنان تحت تأثیر جنگ های داخلی و خارجی هستند.

نتیجه گیری:

در نتیجه، عراق یک کشور دارای تاریخ، جغرافیا، فرهنگ و اقتصاد بسیار متنوع و پرکششی است. این کشور با چالش های بسیاری روبرو است، اما با توسعه و پیشرفت های صورت گرفته در سال های اخیر، امیدواریم که آینده بهتری برای مردم عراق به وجود آید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

مریم هنربخش

همیشه برای من خود نوشتن مهم بوده. خیلی مهم تر از انتشار آن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×