سه شنبه , 5 تیر 1403 2024 - 06 - 25 ساعت :
» آرشیو » بیوگرافی بازیگر ایرج قادری
بیوگرافی بازیگر ایرج قادری
آرشیو - بازیگران - بیوگرافی - مقالات

بیوگرافی بازیگر ایرج قادری

اردیبهشت 10, 1403 20

بیوگرافی بازیگر ایرج قادری: زندگینامه کامل بازیگر محبوب و قدیمی سینمای ایران ایرج قادری بهمراه عکس- آشنای با زندگی شخصی و هنری ایشان

بازیگر ایرج قادری | ایرج قادری | بیوگرافی بازیگر ایرج قادری | زندگینامه ایرج قادری

بیوگرافی بازیگر ایرج قادری

تاریخ تولد : 1314 در تهران

معرفی کوتاه :

ایرج قادری فعالیت های بازیگری خود را با حضور در فیلم « چهار راه حوادث » به کارگردانی ساموئل خاچکیان در سال 1341 آغاز کرد. اما پس از آن به دلیل مشکلات روحی که در جریان تحصیل در دانشگاه برایش پیش آمد به طور کامل از سینما بیزار شد و راه افسردگی را پیش گرفت! اما بنا به پیشنهادی که از طرف یکی از دوستانش برای بازی در فیلم « چشمه آب حیات » که محل فیلمبرداری اش در خارج از تهران بود، تصمیم گرفت برای دوری موقت از شهر تهران و ترمیم زخم های روحی اش، این پیشنهاد را قبول کند و پس این فیلم بود که او بصورت جدی به سینما علاقه مند شد و تصمیم گرفت مسیر زندگی اش را در این راه تعیین کند. دیری نگذشت که او تبدیل به یکی از سرشناس ترین بازیگران سینمای پیش از انقلاب در کشورمان شد اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مسیر کار حرفه ای او دستخوش تغییرات بسیاری شد بطوریکه تا مدتها از او در سینما خبری نبود! اما این فیلم « تاراج » بود که توانست بعد از مدتها بار دیگر نام او را ( به عنوان کارگردان و نه بازیگر ) بر سر زبانها بیندازد. پس از « تاراج » قادری « می خواهم زنده بمانم » را کارگردانی کرد که یکی از بهترین فیلمهای سینمای ایران در دهه ی هفتاد شمسی بود. کارنامه هنری قادری در دهه ی هشتاد چندان پر فروغ نبود اما شاید بتوان در این دوره فیلم « آکواریوم » را متمایز از دیگر فیلمهای قادری معرفی کرد آن هم به این دلیل که تماشاگران موفق شدند پس از نزدیک به دو دهه بار دیگر او را در مقام بازیگر بر پرده سینماها مشاهده کنند. اما با آغاز دهه ی 90 شمسی حال و روز ایرج قادری به وخامت گذشت و وی سرانجام در تاریخ 17 اردیبهشت 1391 بر اثر بیماری سرطان ریه، جان به جان آفرین تسلیم کرد.

بیوگرافی بازیگر ایرج قادری
بیوگرافی بازیگر ایرج قادری

 

نکاتی که احتمالا درباره ایرج قادری نمی دانید

ایرج قادری دانشجوی رشته داروسازی بود اما تحصیلاتش را در دانشگاه نیمه کاره رها کرد تا سینما را دنبال کند.

وی در جریان یک نظرسنجی که حدود 5000 نفر در آن شرکت داشتند، به عنوان یکی از 23 شخص برگزیده تاریخ هنر ایران انتخاب شد.

ایرج قادری یک فیلم را هم تدوین نموده که « پنجه در خاک » نام دارد.2

وی در سال 1341 استودیوی سینمایی پانوراما را به همراه موسی افشار تاسیس کرد.

همواره از او به عنوان یکی از کارگردانانی نام برده شده که توان این را دارد تا چهره ی جدید و پولسازی را به سینما معرفی کند.

او هم یکی از کسانی بود که بعد از انقلاب اسلامی ایران به دلائل نامعلومی ممنوع الفعالیت شدند!

پسر ایرج قادری با نام تورج ، در سال 1372 در کشور آمریکا بر اثر تصادف رانندگی جان باخت.

صحنه ورود مجدد او به دنیای بازیگری در فیلم « آکواریوم » همواره در سینماها با تشویق های مکرر تماشاگران روبرو می شد بطوریکه بسیاری تا پیش از عرضه فیلم در شبکه نمایش خانگی نمی دانستند در دقایق ابتدایی فیلم چه دیالوگ هایی رد و بدل شده!

گلزار یکی از بازیگرانی است که ورودش به سینما را مدیون ایرج قادری است. قادری در جریان یک سفر به شمال با محمدرضا گلزار ( که در آن زمان یکی از نوازندگان گروه موسیقی آریان بود ) آشنا شد و از او دعوت کرد به دفتر کارش بیاید تا از وی تست بازیگری بگیرد. متعاقباً محمدرضا گلزار با فیلم « سام و نرگس » به کارگردانی ایرج قادری به سینما معرفی شد.

در جریان بستری شدن وی در بیمارستان به دلیل تشدید بیماری سرطان ریه اش، هر روز خبرهای ضد و نقیضی از سلامتی اش منتشر شد و بارها خبر فوت وی اعلام و سپس تکذیب شد.

مراسم خاکسپاری ایرج قادری بصورت کاملاً بی سر و صدا و در همان روز مرگش انجام شد.3

وی در آرامگاه بهشت سکینه واقع در کرج دفن شده است.

او در وصیت اش اعلام کرده بود تمام هزینه های یادبود و بزرگداشت اش را به کودکان سرطانی و موسسه های خیریه اهدا کنند.

بسیاری از کسانی که روزی ایرج قادری آنها را به سینما و تلویزیون معرفی کرد و بسیاری از همکاران قدیمی اش در هنگام بستری شدن اش در بیمارستان، نه به ملاقاتش رفتند و نه پس از مرگش در مراسم خاکسپاری حاضر شدند!

بیوگرافی بازیگر ایرج قادری
بیوگرافی بازیگر ایرج قادری

 

مهمترین فیلمهای ایرج قادری

شبکه (۱۳۸۹)

پاتو زمین نذار (۱۳۸۷)

محاکمه (۱۳۸۵)

آکواریوم (۱۳۸۴)

چشمان سیاه (۱۳۸۱)

سام و نرگس (۱۳۷۹)

شهرت (۱۳۷۹)

طوطیا (۱۳۷۷)

پنجه در خاک (۱۳۷۶)

نابخشوده (۱۳۷۵)

می خواهم زنده بمانم (۱۳۷۳)

تاراج (۱۳۶۳)

برزخی ها (۱۳۶۱)

دادا (۱۳۶۱)

برادر کشی (۱۳۵۷)4

پشت و خنجر (۱۳۵۶)

حکم تیر (۱۳۵۶)

دو کله شق (۱۳۵۶)

سرسپرده (۱۳۵۶)

رفیق (۱۳۵۴)

هدف (۱۳۵۴)

هوس (۱۳۵۴)

بی حجاب (۱۳۵۲)

بیقرار (۱۳۵۲)

عطش (۱۳۵۱)

برای که قلب ها می تپد (۱۳۵۰)

جان سخت (۱۳۵۰)

نقره داغ (۱۳۵۰)

سکه شانس (۱۳۴۹)

شاهراه زندگی (۱۳۴۷)

لیلاج (۱۳۴۵)

داغ ننگ (۱۳۴۴)

بازیگر ایرج قادری

ایرج قادری یکی از بازیگران مشهور و محبوب سینما و تلویزیون ایران است که با بازی در نقش‌های متنوع و بازیگری برجسته خود، توانسته است جایگاه ویژه‌ای در صنعت سینما و تلویزیون کشورمان داشته باشد. از فیلم‌های معروفی که ایرج قادری در آن حضور داشته است می‌توان به “درخت‌زندگی”، “شاهگوش” و “به نام پدر” اشاره کرد. در این مقاله، به بررسی زندگی و حرفه بازیگری این هنرپیشه استعدادمند پرداخته خواهد شد.

بیوگرافی بازیگر ایرج قادری
بیوگرافی بازیگر ایرج قادری

زندگی و خانواده

ایرج قادری در سال ۱۳۳۶ در شهر تهران متولد شد. وی دارای فرزندی به نام مهدی قادری است که نیز به عنوان یک بازیگر در صنعت سینما و تلویزیون فعالیت می‌کند. قادری از خانواده‌ای هنرمند بوده و این عشق و علاقه به هنر را از پدر و مادر خود به ارث برده است.

 

شروع فعالیت هنری

ایرج قادری ابتدا در سال‌های جوانی به عنوان هنرجو در کارگاه هنری شروع به فعالیت هنری کرد. وی توانست با استعداد و استقامت خود، در زمینه بازیگری پیشرفت چشمگیری داشته باشد و به سرعت شناخته شد.

بازی در فیلم‌های معروف

ایرج قادری با بازی در فیلم‌های معروفی همچون “شاهگوش” و “به نام پدر”، موفق به جلب توجه بسیاری از بینندگان شده است. بازیگری وی در این فیلم‌ها نشان‌دهنده استعداد و توانایی بالای او در ایفای نقش‌های مختلف است.

 

موفقیت‌ها و جوایز

ایرج قادری به دلیل بازیگری برجسته و توانایی در ایفای نقش‌های مختلف، موفق به کسب جوایز مختلفی شده است. از جمله جوایزی که این بازیگر محبوب ایرانی کسب کرده است، می‌توان به جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در جشنواره فجر اشاره کرد.

بیوگرافی بازیگر ایرج قادری
بیوگرافی بازیگر ایرج قادری

تاثیر در صنعت سینما

ایرج قادری با بازی در نقش‌های متنوع و ایفای آن‌ها با حساسیت و استعداد، توانسته است تاثیر بزرگی در صنعت سینما ایران داشته باشد. با حضور او در فیلم‌های موفق و بازی برجسته‌اش، قادری توانسته است جایگاه ویژه‌ای در صنعت سینما برای خود بسازد.

نتیجه‌گیری
با توجه به بررسی زندگی و حرفه بازیگری ایرج قادری، می‌توان نتیجه گرفت که وی یکی از بازیگران برجسته و موفق سینما و تلویزیون ایران است که با ایفای نقش‌های متنوع و بازی برجسته‌اش، توانسته است جایگاه ویژه‌ای در صنعت هنر و سینما داشته باشد. ایرج قادری با استعداد و استقامت خود، توانسته است تاثیر بزرگی در صنعت سینما ایران داشته باشد و همواره مورد توجه و تحسین بینندگان و منتقدان قرار گرفته است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

مریم هنربخش

همیشه برای من خود نوشتن مهم بوده. خیلی مهم تر از انتشار آن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×