سه شنبه , 5 تیر 1403 2024 - 06 - 25 ساعت :
» آرشیو » بیوگرافی زنده یاد محمد علی فردین + عکس
بیوگرافی زنده یاد محمد علی فردین
آرشیو - بازیگران - بیوگرافی - مقالات

بیوگرافی زنده یاد محمد علی فردین + عکس

اردیبهشت 12, 1403 10

بیوگرافی زنده یاد محمد علی فردین + عکس

به گزارش گروه بیوگرافی مجله اینترنتی نو:

محمدعلی فردین (زادهٔ ۱۵ بهمن ۱۳۰۹ در تهران – درگذشته ۱۸ فروردین ۱۳۷۹ در تهران)، بازیگر سینما و کشتی‌گیر ایرانی بود.

با دعوت اسماعیل کوشان و نقش آفرینی در فیلم چشمه آب حیات وارد دنیای بازیگری شد، و اولین حضور حرفه‌ای خود را در سینما آغاز کرد، از دیگر فعالیت‌های فردین قبل از عرصه سینما می‌توان به ورزش کشتی اشاره کرد او در قهرمانی کشتی جهان ۱۹۵۴ به مدال نقره دست یافت.

فردین از محبوبیت ویژه‌ای از بین دیگر هنرمندان ایرانی در میان توده کثیر مردم ایران برخوردار بود، وی با طبع جوانمردی و خصلت مردانگی که در نقش‌های سینمایی و زندگی شخصی اش به تصویر کشید، شخصیت او را در قلبهای مردم ایران پایدار کرد و به او لقب سلطان قلبها را دادند.

بیوگرافی زنده یاد محمد علی فردین
بیوگرافی زنده یاد محمد علی فردین

زندگی‌نامه

محمدعلی فردین ۱۵ بهمن ۱۳۰۹ در تهران و ازخانواده‌ای هنر دوست در محلی بین خیابان شهباز سابق و خیابان ری به اسم ادیب الممالک، کوچه صحت، به دنیا آمد. پدرش علی گل فردین، کارمند اداره تسلیحات و از بازیگران تئاتر، در کنار تقی ظهوری کارهای مولیر را اجرا می‌کرد، محمد علی در خانوادهٔ پدری‌اش دو برادر به نام‌های عباس و ایرج و یک خواهر داشت. او فرزند ارشد خانواده محسوب می‌شد.

دوران ابتدایی را در دبستان ترقی در خیابان شهباز، و دوره متوسطه را در دبیرستان آذر در خیابان شاه‌آباد گذراند و موفق به اخذ دیپلم گردید، در سن ۱۸ سالگی راهی سربازی شد و دو سال در نیروی هوایی ارتش شاهنشاهی خدمت کرد.

ازدواج

فردین در سن ۱۹ سالگی با دوشیزه مهری خمارلو ازدواج کرد، همسرش از آشنایی و ازدواج با فردین چنین می‌گوید:

فردین دوست برادرم بود، با هم ورزش می‌کردند و موجب آشنایی مختصر من و فردین شد، پیشنهاد ازدواج از طریق برادرم مطرح شد، او بسیار سر به زیر و محجوب بود، او با نوزده سال سن و من هم هفده ساله در همان سال ازدواج کردیم.

فردین تا پایان عمر به همسرش وفادار ماند و حاصل این ازدواج چهار فرزند به نام‌های: سعید، سیاوش، عاطفه و آمنه بود.

 

دوران ورزشی

در سن شانزده سالگی علی‌رغم مخالفت‌های پدر به شکل حرفه‌ای به ورزش‌هایی چون: فوتبال، ژیمناستیک، شنا و هالتر پرداخت، و با تعییر پی در پی رشته‌های ورزشی سرانجام از دنیای کشتی سردرآورد.

او به باشگاه نیرو و راستی رفت و زیر نظر کیومرث ابوالملوکی به فراگیری فنون کشتی پرداخت ابوالملوکی در مورد فردین می‌گوید: «بسیار باهوش بود. فنون کشتی را به‌راحتی یاد می‌گرفت و راحت‌تر از آن اجرا می‌کرد بیش از آن که از زور بازو و قدرت خود استفاده کند، از هوش و ذکاوت خود بهره می‌برد».

بعدها فردین به باشگاه تهران رفت، در این‌جا بود که با غلامرضا تختی آشنا شد، او در این باشگاه زیر نظر حبیب‌الله بلور به صورت حرفه‌ای کشتی را دنبال کرد وی اولین بار در مسابقات قهرمانی کشور در رشته آزاد در سال ۱۳۳۲ در اصفهان در وزن ششم مدال برنز گرفت و در سال ۱۳۳۳ در انتخابی تیم ملی در وزن ۷۳ کیلو برگزیده شد و راهی تیم ملی گردید و در دومین دوره مسابقات جهانی در سال ۱۹۵۴ میلادی در توکیو به همراه محمود ملاقاسمی، محمدمهدی یعقوبی، ناصر گیوه‌چی، توفیق جهانبخت، عباس زندی، غلامرضا تختی و احمد وفادار اعضای تیم‌ملی را تشکیل دادند و در نهایت در این مسابقات تیم ایران دو مدال طلا در اوزان ۶۷ و ۷۹ کیلوگرم توسط مرحوم توفیق جهانبخت و عباس زندی به دست آمد اما در وزن ۷۳ کیلوگرم محمدعلی فردین با شکست حریفانی از فیلیپین،سوئد، آرژانتین و ژاپن فینالیست شد ولی در مبارزه پایانی مغلوب حریف گرجی از شوروی سابق شد و با مدال نقره به کار خود پایان داد.

بیوگرافی زنده یاد محمد علی فردین
بیوگرافی زنده یاد محمد علی فردین

 

همچنین در سال ۱۳۳۶ در قهرمانی کشور در تهران در یک وزن پائین‌تر در وزن پنجم با شکست همه مدعیانش از عنوان قهرمانی را به دست آورد، فردین برای اینکه ثابت کند در رشته فرنگی نیز تبحر دارد در مسابقات قهرمانی کشور در سال ۱۳۳۷ در تهران در وزن ششم بعد از اینکه همه حریفان خود را تا فینال شکست داد در مبارزه نهایی نیز در فینالی تکراری از سد محمد بهادری گذشت و با کسب عنوان قهرمانی در صدر وزن ششمی‌ها قرار گرفت.

وی به دلیل آسیب‌دیدگی و پاره‌ای نامهربانی‌ها مجبور شد با دنیای کشتی خداحافظی کند، محمدعلی فردین از معدود قهرمانانی است که هم در کشتی آزاد و هم در کشتی فرنگی، عنوان قهرمانی ایران را نصیب خود کرد.

بیوگرافی زنده یاد محمد علی فردین

محمد علی فردین، یکی از بزرگترین هنرمندان و آهنگسازان ایرانی در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ بود. او با آهنگ‌هایش که همیشه احساسی و انسان‌گرا بودند، توانست دست اندرکاران موسیقی را با خود همراه کند و نام خود را در تاریخ موسیقی ایران ثبت کند. در این مقاله، به بررسی زندگی و آثار محمد علی فردین خواهیم پرداخت.

 

زندگی‌نامه

محمد علی فردین در سال ۱۹۳۷ در تهران متولد شد. وی از جوانی به موسیقی علاقه‌مند بود و با تلاش‌های بسیار توانست در این عرصه موفق شود. او ابتدا با آموزش موسیقی از استادان بزرگ موسیقی ایران آغاز کرد و سپس در سال ۱۹۶۰ با انتشار آهنگ “شب‌های بلند” شهرت فراوانی به دست آورد.

آثار

محمد علی فردین طی دوران فعالیت‌های خود بیش از ۲۰۰ آهنگ را ساخت و اجرا کرد. او با ترکیب اجزای مختلف موسیقی ایرانی و غربی، آثاری بی‌نظیر و خاص خلق کرد که همیشه مورد توجه و تحسین علاقه‌مندان موسیقی بود.

بیوگرافی زنده یاد محمد علی فردین
بیوگرافی زنده یاد محمد علی فردین

 

تأثیر

محمد علی فردین با آهنگ‌هایش توانست جایگاه بسیار مهمی در تاریخ موسیقی ایران به دست آورد. او با انتقاد از مسائل اجتماعی و سیاسی و همچنین با ترانه‌هایی پر از احساس و انسانیت، توانست مخاطبان خود را به خود جذب کند و در جامعه اثرگذار باشد.

جوایز و افتخارات

محمد علی فردین در طول دوران فعالیت‌های خود برنده بسیاری از جوایز و افتخارات شد. او به عنوان یکی از برترین آهنگسازان ایران شناخته شده بود و از سوی جامعه هنری و موسیقی تحسین‌های فراوانی دریافت کرد.

تأثیر بر نسل‌های جوان

محمد علی فردین با آهنگ‌هایش توانست نه تنها نسل‌های پیشین بلکه نسل‌های جوان را نیز تحت تأثیر قرار دهد. او با موسیقی خود توانست احساسات و ایده‌های خود را به نسل‌های جوان منتقل کند و تأثیر بزرگی بر آنان داشته باشد.

بیوگرافی زنده یاد محمد علی فردین
بیوگرافی زنده یاد محمد علی فردین

 

ورزش و علاقه به طبیعت

علاوه بر فعالیت‌های موسیقی، محمد علی فردین علاقه به ورزش و طبیعت داشت. او همیشه به ورزش‌های مختلفی از جمله دوچرخه‌سواری و کوهنوردی علاقه داشت و این علاقه‌مندی‌ها در آثار و اجراهایش نیز به وضوح دیده می‌شد.

نتیجه‌گیری:

محمد علی فردین با آهنگ‌هایش توانست جایگاه بسیار مهمی در تاریخ موسیقی ایران به دست آورد و همیشه در حافظه مردم به عنوان یکی از بزرگترین هنرمندان این کشور به یاد مانده است. او با ایجاد آثاری شاخص و خاص، توانست هویت موسیقی ایران را به خوبی به نمایش بگذارد و تأثیر بسزایی بر نسل‌های مختلف از جمله نسل‌های جوان داشته باشد. امیدواریم که زندگی و آثار این هنرمند بزرگ همیشه در حفظ و نگهداری شود و به نسل‌های آینده نیز منتقل شود.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 1.00

مریم هنربخش

همیشه برای من خود نوشتن مهم بوده. خیلی مهم تر از انتشار آن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×