سه شنبه , 5 تیر 1403 2024 - 06 - 25 ساعت :
» پزشکی » بازگشت اسید یا رفلاکس معده چیست؟
بازگشت اسید یا رفلاکس معده چیست؟
پزشکی - مقالات

بازگشت اسید یا رفلاکس معده چیست؟

اردیبهشت 14, 1403 10

بازگشت اسید(رفلاکس)

به گزارش گروه پزشکی مجله اینترنتی نو:

بازگشت اسید از معده به داخل مری می‌تواند درد سوزاننده و درد تیز پشت جناغ سینه و احساس ترشی در ناحیه سینه، احساس مزه بد در دهان و گاهی برگشت غذا به داخل مری و دهان را ایجاد ‌كند. معمولا برگشت اسید به مری را سوزش معده یا سوزش سینه می‌نامند. این بیماری ناشی از دریچه فوقانی تنبل یا از كار افتاده معده است. این دریچه عضلانی معده را از مری جدا می‌كند و در واقع قرار است فقط اجازه عبور یكطرفه را بدهد اما دكتر اسپچلر می‌گوید: از كار افتادن این دریچه عضلانی، یا باز شدن نابهنگام آن باعث می‌شود تا اسید داخل معده به سمت بالا و داخل مری برود و باعث آسیب دیدن سلول‌های جدار مری شود. وجود اسید در داخل مری كه برخلاف معده ساختار محافظت از اسید معده را ندارد باعث بروز علائم می‌شود. خوردن غذای زیاد و سنگین، نوشیدنی‌های حاوی كافئین و سیگار و الكل و همین‌طور دراز كشیدن بلافاصله پس از غذا خوردن، این حال را بدتر می‌كند.

برای آنكه دچار درد شدید ناشی از برگشت اسید نشوید، بهتر است از غذاهای پرچرب و تند، شكلات، كافئین و الكل دور بمانید. در ضمن یادتان باشد كه حداقل فاصله بین شام و خواب باید 2 ساعت باشد. اگر مرتب دچار برگشت اسید به مری شوید، می‌توانید از داروهای آنتی‌اكسیدان مثل آلومینیوم ام‌جی‌اس جویدنی یا شربت سوسپانسیون یا از داروهای كاهش‌دهنده اسید مثل (رانیتیدین و فاموتیدین) یا امپرازول استفاده كنید كه هیچ‌كدام از آنها نیازی به تجویز پزشك ندارند اما اگر بیشتر از دو بار در هفته دچار علائم شدید، حتما به پزشك مراجعه كنید. اگر مبتلا به بیماری ریفلاكس (GERD) باشید و این بیماری را درمان نكنید خطر ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش در شما افزایش می‌یابد. با درمان دارویی و استفاده از توصیه‌های پزشكان و تغییراتی در سبك زندگی می‌توانید تا حدود زیادی این مشكل را حل كنید.

بازگشت اسید یا رفلاکس معده چیست؟
بازگشت اسید یا رفلاکس معده چیست؟

 

اسید معده

اسید معده یک ترکیب شیمیایی است که توسط غده های معده تولید می شود و نقش مهمی در فرایند هضم غذا و جذب مواد مغذی دارد. این اسید با کمک آنزیم های معده، غذا را تجزیه و هضم می کند و اجازه می دهد که مواد مغذی به خون جذب شوند. با این حال، اگر سطح اسید معده بیش از حد بالا رود، ممکن است به عوارض جدی و مشکلات معده منجر شود.

عوامل تحریک کننده افزایش اسید معده

اسید معده معمولاً در پاسخ به تحریک های مختلف افزایش می یابد. برخی از عوامل تحریک کننده شامل مصرف زیاد الکل، مصرف دخانیات، استرس، مصرف زیاد قهوه و چای، و مصرف داروهای خاص می باشند. این عوامل می توانند باعث تحریک غده های معده و افزایش تولید اسید معده گردند.

بازگشت اسید یا رفلاکس معده چیست؟
بازگشت اسید یا رفلاکس معده چیست؟

عوارض افزایش اسید معده

افزایش اسید معده می تواند به مشکلات جدی معده منجر شود. برخی از عوارض احتمالی شامل زخم معده، سوزش معده، درد شکم، سوء هاضمه و تورم شکم می باشند. این عوارض می توانند بر کیفیت زندگی فرد تأثیر گذار باشند و در صورت عدم درمان، ممکن است به مشکلات جدی تر منجر شوند.

 

روش های درمان افزایش اسید معده

برای کنترل اسید معده و جلوگیری از عوارض آن، روش های مختلف درمانی وجود دارد. تغییر در رژیم غذایی، استفاده از داروهای کنترل اسید معده، کاهش استرس و فعالیت بدنی منظم از جمله روش هایی هستند که می توانند به کنترل اسید معده کمک کنند.

بازگشت اسید یا رفلاکس معده چیست؟
بازگشت اسید یا رفلاکس معده چیست؟

عوامل پیشگیری از افزایش اسید معده

برای جلوگیری از افزایش اسید معده، می توان از روش های پیشگیری موثر استفاده کرد. مصرف متعادل غذا، کاهش مصرف الکل و دخانیات، مدیریت استرس و انجام ورزش منظم از جمله عواملی هستند که می توانند از افزایش اسید معده جلوگیری کنند.

 

پیامدهای نادر افزایش اسید معده

افزایش اسید معده در موارد نادر می تواند به عوارض جدی تری منجر شود. برخی از پیامدهای نادر شامل خونریزی معده، ترشح اضافی اسید معده، التهاب معده و حتی سرطان معده می باشند. بنابراین، شناخت و کنترل افزایش اسید معده بسیار اهمیت دارد.

نتیجه گیری:

اسید معده یک ترکیب شیمیایی مهم است که نقش مهمی در فرایند هضم غذا و جذب مواد مغذی دارد. با این حال، افزایش اسید معده می تواند به مشکلات جدی معده منجر شود. بنابراین، شناخت و کنترل این عامل بسیار اهمیت دارد تا از عوارض ناخواسته جلوگیری شود. بهترین راه برای پیشگیری از افزایش اسید معده، رعایت رژیم غذایی سالم، کاهش مصرف عوامل تحریک کننده و مدیریت استرس است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

رضا امیری

هر اتفاقی را بهانه ای برای نوشتن ببینید. با هر مسئله ای که برایتان پیش می آید مواد اولیه یک نوشته خوب را بسازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×