دوشنبه , 4 تیر 1403 2024 - 06 - 24 ساعت :
» پزشکی » خصوصیات فیزیکی رنگ ادرار
خصوصیات فیزیکی رنگ ادرار
پزشکی

خصوصیات فیزیکی رنگ ادرار

اردیبهشت 15, 1403 10

خصوصیات فیزیکی رنگ ادرار

به گزارش گروه پزشکی مجله اینترنتی نو:

خصوصیات فیزیکی

۱- رنگ ادرار ـ ادرار طبيعي به رنگ زرد کم رنگ (pale yellow) است که به علت پيگمان يوروکروم(urochrom) مي باشد. دلايل تغيير رنگ ادرار عبارت اند از: ميزان غلظت ادرار، خوراکي ها ، دارو ها، توليدات متابوليسم بدن، عفونت ادراري.در صورت تغيير رنگ ادرار بايد، تمام اين موارد بررسي شوند. سندروم کهنه ي قرمز(red diaper syndrome)به علت باکتري سراشيا مارسسنس مي باشد که باعث نگراني مادران مي گردد.

2-توربيديتي (شفافيت) ـ ادرار تازه شفاف است و شايع ترين علت کدري آن فسفاتوري است. در موارد کريستال فسفات اضافي در ادرار قليايي شروع به رسوب مي کنند، معمولا متناوب هستند و پس از مصرف غذا يا مقادير زياد شير رخ مي دهد. بيمار بي علامت بوده و چنانچه ادرار با اسيد استيک (سرکه) اسيدي شود، شفاف خواهد شد. از طرف ديگر در آزمايش ميکروسکوپي کريستال هاي فسفات آمورف ديده خواهد شد.علت ديگر کدري ادرار پيوري است که حضور تعداد زياد WBC در ادرار و بوي تند و زننده باعث افتراق آن از ساير علل خواهد شد.از علل نادر کدري ادرار کايلوري است که ناشي از ارتباط غير طبيعي سيستم لنفاوي و ادراري ميباشد.

3-وزن مخصوص ادرار ـ با(dipsticks) يا با وسيله ي اپتيک خاصي انجام مي گردد. محدوده ي آن از۰۰۱/۱تا۰۳۵/۱ مي باشد. وزن مخصوص ادرار معمولا نشان گر وضعيت هيدريشن بيمار است؛ ولي، مي تواتند، ناشي از عمل کرد غير طبيعي کليه نيز باشد. وزن مخصوص طبيعي بين ۰۰۸/۱ تا ۰۲۰/۱ است، اگر، زير ۰۰۸/۱ باشد، رقيق است و اگر بالاي ۰۲۰/۱ باشد غليظ مي باشد. اگر در چند آزمايش متوالي ۰۱۰/۱ باشد، تشخيص CRF يا ARF مطرح است.

خصوصیات فیزیکی رنگ ادرار
خصوصیات فیزیکی رنگ ادرار

 

· علل کاهش وزن مخصوص ادرار

i. مصرف مايعات زياد
ii. مصرف دارو هاي مدر
iii. ديابت بي مزه
iv. کاهش توانائي کليه درتغليظ ادرار

· علل افزايش وزن مخصوص ادرار

i) کاهش مصرف مايعات
ii) ديابت شيرين
iii) دهيدريشن به علت تب ، تعريق،استفراغ،اسهال
iv) ترشح نابجايADH
v) تزريق مواد کنتراست ( پس از IVP ميتواند تا ۰۳۵/۱ برسد)

علت اسمولاريته ادرار، مواد محلول آن است و از ۵۰ تا ۱۲۰۰ ميلي اسمول در ليتر متغير است. اسمولاريته نيز، تحت تاثير هيدريشن و عوامل موثر بر وزن مخصوص ادرار قرار مي گيرد. نسبت به وزن مخصوص اسمولاريته ادرار نمايش گر بهتري از کار کليه مي باشد، ولي، توسطdipsticks قابل انجام نيست.
۴- pH ادرار ـ توسط dipsticks چک مي شود. PH ادرار از ۵/۴ تا ۸ متغير است. متوسط آن در حالت طبيعي ۵/۵تا۵/۶ است. اگر زير ۵/۵ باشد، اسيدي و اگر بالاي ۵/۶ باشد، قليايي در نظر گرفته مي شود. در کل pH ادرار نشان گر pH سرم است، مگر، در موارد خاصي مثل RTA وبيماري هاي خاص کليه که قدرت اسيدي کردن ادرار مختل است.عدم توانايي کليه در اسيدي کردن ادرار به ميزان زير ۵/۵ پس از لود اسيد برايRTA تشخيصي است.درUTI چنانچه ادرار قليايي باشد، احتمالا، عامل آن باکتري هاي اوره آز مثبت مثل پروتئوس مي باشد. اين باکتري ها با اين آنزيم اوره ادرار را به آمونياک تبديل مي کنند.در تشکيل سنگ هاي ادراري pH موثر است. سنگ هاي سيستيني و اسيد اوريکي در ادرار اسيدي ايجاد شده و قليايي کردن ادرار به درمان و پيشگيري آن ها کمک مي کند

خصوصیات فیزیکی رنگ ادرار
خصوصیات فیزیکی رنگ ادرار

 

رنگ ادرار

رنگ ادرار یک پدیده طبیعی است که در بدن انسان و حیوانات رخ می‌دهد و می‌تواند نشانگر وضعیت سلامت و بیماری باشد. رنگ ادرار تغییراتی ممکن است به دلیل مصرف غذاها، داروها، نوشیدنی‌ها، تغییرات هورمونی و وضعیت سلامتی بدن اتفاق بیفتد. در این مقاله به بررسی علل و انواع رنگ ادرار، تأثیرات آن بر سلامت و راه‌های مدیریت آن پرداخته خواهد شد.

علل تغییر رنگ ادرار

رنگ ادرار ممکن است به دلیل عوامل مختلفی مانند غذاها، داروها، نوشیدنی‌ها و وضعیت سلامتی بدن تغییر کند. برخی از علل شایع تغییر رنگ ادرار شامل مصرف برخی از غذاها مانند برتر، زعفران و توت فرنگی، مصرف داروهای خاص مانند آنتی‌بیوتیک‌ها و ویتامین‌ها، و همچنین نوشیدنی‌هایی مانند قهوه و آب خالص می‌باشد.

انواع رنگ ادرار

رنگ ادرار می‌تواند در انواع مختلفی دیده شود از جمله ادرار زرد روشن، ادرار زرد تیره، ادرار قرمز، ادرار سفید و ادرار سیاه. هریک از این انواع ممکن است نشانگر وضعیت خاصی از سلامت بدن باشند و باید به دقت مورد بررسی قرار گیرند.

 

تأثیرات رنگ ادرار بر سلامت

رنگ ادرار می‌تواند نشانگر مشکلات سلامتی مختلفی باشد از جمله عفونت‌های ادراری، مشکلات کلیوی، بیماری‌های کبدی و حتی بیماری‌های خطرناک مانند سرطان. بنابراین، شناخت و مدیریت رنگ ادرار می‌تواند برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید باشد.

خصوصیات فیزیکی رنگ ادرار
خصوصیات فیزیکی رنگ ادرار

راه‌های مدیریت رنگ ادرار

برای مدیریت رنگ ادرار و حفظ سلامت بدن، می‌توان از روش‌هایی مانند مصرف آب کافی، تغذیه مناسب، ورزش منظم و مراجعه به پزشک در صورت لزوم استفاده کرد. همچنین، انجام آزمون‌های پزشکی منظم نیز می‌تواند کمک کننده در تشخیص زودرس بیماری‌های مختلف باشد.

 

اهمیت توجه به رنگ ادرار

توجه به تغییرات رنگ ادرار و شناخت آن می‌تواند به اطمینان از سلامت بدن کمک کند. بنابراین، اهمیت دادن به رنگ ادرار و بررسی نشانه‌های آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

نتیجه‌گیری
رنگ ادرار یک موضوع مهم و پر اهمیت در زمینه سلامت بدن است که می‌تواند نشانگر وضعیت سلامت و بیماری باشد. شناخت و مدیریت درست رنگ ادرار می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های مختلف کمک کرده و سلامت بدن را حفظ کند. بنابراین، توصیه می‌شود هرگز از تغییرات رنگ ادرار غافل نشوید و در صورت لزوم به پزشک مراجعه کنید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

رضا امیری

هر اتفاقی را بهانه ای برای نوشتن ببینید. با هر مسئله ای که برایتان پیش می آید مواد اولیه یک نوشته خوب را بسازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×