دوشنبه , 4 تیر 1403 2024 - 06 - 24 ساعت :
» پزشکی » نتایج آزمایش اسپرم و مایع منی
نتایج آزمایش اسپرم و مایع منی
پزشکی

نتایج آزمایش اسپرم و مایع منی

اردیبهشت 15, 1403 10

نتایج آزمایش اسپرم و مایع منی

به گزارش گروه پزشکی مجله اینترنتی نو:
همانطور که گفته شد، آزمایش آنالیز منی میزان تولید منی و اسپرم را در مردان اندازه گیری میکند و همچنین کیفیت و کمیت اسپرم ها را مشخص میسازد. معمولا نتیجه ی آزمایش منی طی یک روز آماده میشود. در زیر نتایج نرمال آزمایش منی را به همراه توضیحات مشاهده میکنید.
توجه داشته باشید که این اعداد ممکن است در هر آزمایشگاه بر اساس استاندارهای تست انجام شده در آن آزمایشگاه متفاوت باشند.

حجم مایع منی

میزان طبیعی آزمایش حدودا ۲ تا ۵ میلی لیتر در هر انزال است و میزان کمتر و یا بیشتر از مقدار طبیعی غیرطبیعی تلقی میشود و میتواند عامل ناباروری باشد.

زمان تبدیل شدن به مایع

به طور طبیعی حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پس از انزال یا نمونه گیری، منی به حالت مایع تبدیل میشود و طولانی شدن زمان بیش از حد مذکور غیرطبیعی است و میتواند نشان دهنده ی وجود عفونت باشد.

نتایج آزمایش اسپرم و مایع منی
نتایج آزمایش اسپرم و مایع منی

 

شمارش اسپرم

به طور معمول در هر انزال باید بیش از ۲۰ میلیون اسپرماتوزوآ در هر میلی لیتر از منی حضور داشته باشد که کمتر بودن میزان اسپرم از مقدار طبیعی معمولا به معنای ناباروری است. ولی کمتر بودن اسپرم از این مقدار، همیشه به معنای ناباروری و عدم امکان پدر شدن فرد نیست. چنانچه مشاهده شده است که مردانی با تعداد اسپرم کمتر از ۱ میلیون، پدر شده اند. میزان طبیعی برای شمارش اسپرم در افرادی که عمل وازکتومی داشته اند ۰ (صفر) است.

شکل اسپرم (مورفولوژی)

به طور طبیعی باید حداقل ۳۰% از اسپرم ها شکلی طبیعی داشته باشند. غیرطبیعی بودن شکل اسپرم میتواند حالات مختلفی داشته باشد. ممکن است اسپرم ۲ سر و یا ۲ دم داشته باشد، سر باریک باشد و یا گردتر از حالت طبیعی باشد. اسپرم غیرطبیعی قادر به حرکت کردن به شکل درست نیست و یا نمیتواند به داخل تخمک نفوذ کند. البته در هر نمونه منی سالم، تعدادی اسپرم ناسالم دیده خواهند شد ولی درصد بالای اسپرم ناسالم نسبت به اسپرم سالم شرایط پدر شدن را برای فرد سخت تر میکند.

تحرک اسپرم

به طور نرمال حدود ۵۰% از اسپرم ها باید پس از گذشت ۱ ساعت حرکت رو به جلو داشته باشند. برای اینکه اسپرم بتواند از محیط موکوسی سرویکس عبور کند باید قابلیت حرکت رو به جلو یا شنا کردن داشته باشد. در صورتی که درصد بالایی از اسپرمها نتوانند به درستی حرکت کنند، فرد برای پدر شدن با مشکل مواجه است.

 

pH منی

محدوده ی طبیعی برای pH مایع منی چیزی در حدود ۷.۱ (هفت و یک دهم) تا ۸.۰ (هشت) است. بالاتر یا پایین تر بودن pH منی از این محدوده میتواند باعث کشته شدن اسپرم شود و یا بر نحوه ی حرکت کردن آنها تاثیر سو داشته باشد.
شمارش گلبولهای سفید (WBC)
به طور طبیعی نباید هیچ گلبول سفید و یا باکتری در مایع منی وجود داشته باشد. حضور باکتری و یا تعداد زیادی از گلبولهای سفید خون میتواند از علائم وجود عفونت باشد

نتایج آزمایش اسپرم و مایع منی
نتایج آزمایش اسپرم و مایع منی

اسپرم

اسپرم یکی از عناصر اساسی در فرآیند تولید مثانه و باروری در انسان و حیوانات است. اسپرم، یک سلول جنسی مردانه است که توانایی حمله به تخمک را دارد و اگر با تخمک تلقیح شود، می‌تواند یک جنین جدید ایجاد کند. این سلول‌های کوچک دارای ساختار و ویژگی‌های خاصی هستند که نقش بسیار مهمی در فرآیند باروری دارند.

 

تشکیل و تولید اسپرم

هر اسپرم از دو بخش اصلی تشکیل شده است: سر و دم. سر اسپرم شامل هسته سلولی است که حاوی یک کروموزوم از هر والدین می‌باشد. در حالی که دم اسپرم شامل یک دستگاه حرکتی است که این سلول را به سوی تخمک حرکت می‌دهد. فرآیند تولید اسپرم به نام سپرماتوژنز از طریق مراحل مختلفی از تقسیم سلولی و تکامل آنها صورت می‌گیرد.

عوامل تاثیرگذار بر کیفیت اسپرم

کیفیت اسپرم می‌تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار بگیرد. عواملی مانند تغذیه، سبک زندگی، استرس، داروها و عوامل محیطی می‌توانند به‌طور مستقیم یا غیر مستقیم بر کیفیت اسپرم تأثیر بگذارند. این امر می‌تواند منجر به مشکلات باروری و ناتوانی جنسی در مردان شود.

راهکارهای افزایش کیفیت اسپرم

برای افزایش کیفیت اسپرم، مردان می‌توانند اقداماتی انجام دهند از جمله تغذیه مناسب، ورزش منظم، کاهش استرس، استفاده از مکمل‌های غذایی و اجتناب از مواد مخدر و الکل. همچنین ممکن است لازم باشد به داروها یا روش‌های درمانی روی‌آورد تا کیفیت اسپرم بهبود یابد.

نتایج آزمایش اسپرم و مایع منی
نتایج آزمایش اسپرم و مایع منی

 

اختلالات اسپرم

مشکلات مربوط به اسپرم می‌تواند شامل ناقص بودن تعداد، اندازه و حرکت اسپرم‌ها، وجود اسپرم‌های غیرقابل حرکت یا شکل نامناسب آنها باشد. این اختلالات می‌توانند منجر به مشکلات باروری و ناتوانی جنسی در مردان شوند.

اسپرم و بیماری‌های مرتبط

بعضی بیماری‌ها می‌توانند بر کیفیت اسپرم تأثیر بگذارند. برخی از بیماری‌ها مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و ریه، عفونت‌های تناسلی و بیماری‌های انگلی می‌توانند عوارض منفی بر کیفیت اسپرم داشته باشند.

نتیجه گیری:

اسپرم یکی از عوامل اساسی برای باروری و ایجاد جنین در انسان و حیوانات است. افزایش کیفیت اسپرم از اهمیت بسیاری برخوردار است و اقدامات مناسبی می‌تواند به بهبود باروری و ناتوانی جنسی کمک کند. بررسی عوامل تاثیرگذار بر کیفیت اسپرم و انجام اقدامات مناسب می‌تواند به بهبود کلیه فرآیندهای مرتبط با اسپرم کمک کند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

رضا امیری

هر اتفاقی را بهانه ای برای نوشتن ببینید. با هر مسئله ای که برایتان پیش می آید مواد اولیه یک نوشته خوب را بسازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×