چهارشنبه , 6 تیر 1403 2024 - 06 - 26 ساعت :
» پزشکی » مخفف Diff در آزمایش چیست؟
مخفف Diff در آزمایش چیست؟
پزشکی

مخفف Diff در آزمایش چیست؟

اردیبهشت 15, 1403 00

Diff چیست؟

به گزارش گروه پزشکی مجله اینترنتی نو:
مخفف و مختصر شده differential است که منظور از آن تعيين درصد گلبولهاي سفيد خون بصورت چشمي است .در اين ازمايش تعداد ۱۰۰ تا ۲۰۰ عدد گلبول سفيد بطور چشمي شمارش ميشود و در صد عدد انواع مختلف سلول هاي سفيد خون گزارش ميگردد.عمدتا در عفونتهاي ميکروبي نوتروفيل ها درصد بالايي پيدا ميکنند و در عفونتهاي ويروسي عمدتا درصد لنفوسيتها افزايش پيدا ميکند.

 

آزمایش differential گلبولهاي سفيد خون

یکی از روش‌های مهم برای تشخیص بیماری‌های خونی و اندازه‌گیری عملکرد سیستم ایمنی بدن، آزمایش differential گلبولهای سفید خون می‌باشد. این آزمایش به تعداد و نسبت انواع مختلف گلبولهای سفید خون در خون بیمار برای تشخیص بیماری‌های مختلف کمک می‌کند. در این مقاله، به بررسی این آزمایش و نحوه انجام آن پرداخته خواهد شد.

مخفف Diff در آزمایش چیست؟
مخفف Diff در آزمایش چیست؟

گلبولهای سفید خون و انواع آن‌ها

گلبولهای سفید خون، نقش حیاتی در سیستم ایمنی بدن دارند و در مقابل عوامل بیماری‌زا محافظت می‌کنند. انواع مختلف گلبولهای سفید خون شامل نوتروفیل‌ها، لنفوسیت‌ها، مونوسیت‌ها، ایزینوفیل‌ها و باسوفیل‌ها می‌باشند. هر کدام از این انواع گلبولهای سفید خون نقش مشخصی در سیستم ایمنی بدن دارند.

 

نیاز به آزمایش differential گلبولهای سفید خون

آزمایش differential گلبولهای سفید خون، به دلیل اهمیت آن در تشخیص بیماری‌ها و اندازه‌گیری عملکرد سیستم ایمنی بدن، از اهمیت بسیاری برخوردار است. این آزمایش به ما امکان می‌دهد تا نسبت انواع مختلف گلبولهای سفید خون را در بیمار مشاهده کرده و از این طریق بیماری‌های مختلف را تشخیص دهیم.

روش انجام آزمایش differential

برای انجام این آزمایش، نمونه خون از بیمار گرفته می‌شود و سپس با استفاده از دستگاه خاصی که توانایی تشخیص و شمارش انواع مختلف گلبولهای سفید خون را دارد، نتایج به دست می‌آید. این نتایج به شکل یک نسبت از تعداد هر نوع گلبولهای سفید خون نشان داده می‌شود.

مخفف Diff در آزمایش چیست؟
مخفف Diff در آزمایش چیست؟

 

استفاده از آزمایش differential در تشخیص بیماری‌ها

آزمایش differential گلبولهای سفید خون، به ما امکان می‌دهد تا بیماری‌های مختلفی را تشخیص دهیم. به عنوان مثال، افزایش تعداد نوتروفیل‌ها معمولا به نشانه عفونت است، در حالی که افزایش تعداد لنفوسیت‌ها ممکن است نشانه یک بیماری خونی باشد.

نتیجه‌گیری

آزمایش differential گلبولهای سفید خون، یکی از روش‌های مهم برای تشخیص بیماری‌ها و اندازه‌گیری عملکرد سیستم ایمنی بدن است. انجام این آزمایش به ما امکان می‌دهد تا نسبت انواع مختلف گلبولهای سفید خون را در بیمار مشاهده کرده و بیماری‌های مختلف را تشخیص دهیم.

در نهایت، اهمیت آزمایش differential گلبولهای سفید خون در تشخیص بیماری‌ها و اندازه‌گیری عملکرد سیستم ایمنی بدن نمی‌تواند اغماض شود و پژوهش‌های بیشتر در این زمینه توصیه می‌شود.

به این نوشته امتیاز بدهید!

رضا امیری

هر اتفاقی را بهانه ای برای نوشتن ببینید. با هر مسئله ای که برایتان پیش می آید مواد اولیه یک نوشته خوب را بسازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×