سه شنبه , 5 تیر 1403 2024 - 06 - 25 ساعت :
» پزشکی » مخفف ALT در علم پزشکی چیست
مخفف ALT در علم پزشکی چیست
پزشکی

مخفف ALT در علم پزشکی چیست

اردیبهشت 15, 1403 00

ALT چیست؟

به گزارش گروه پزشکی مجله اینترنتی نو:
مخفف و مختصر شده ALANINE TRANSAMINASE است همانند AST يک انزيم محسوب ميشود که در همان بافتهايي که AST وجود داد اين انزيم نيز حضور دارد و مقادير بالا ي اين انزيم مرتبط است با همان بيماري هاي که در مورد AST بيان شد.

آزمایش (ALANINE TRANSAMINASE ) ALT

آزمایش Alanine Transaminase یکی از آزمون‌های مهم در تشخیص بیماری‌های کبد است. این آزمون با اندازه‌گیری سطح آنزیم Alanine Transaminase (ALT) در خون، به پزشکان کمک می‌کند تا به تشخیص صحیح بیماری‌های کبدی بپردازند. در این مقاله به بررسی آزمون ALANINE TRANSAMINASE، کاربردهای آن و نحوه نتایج تفسیری آن می‌پردازیم.

مخفف ALT در علم پزشکی چیست
مخفف ALT در علم پزشکی چیست

 

مفهوم آزمایش ALANINE TRANSAMINASE

آنزیم ALT یا Alanine Transaminase یک آنزیم است که در سلول‌های کبدی و ماهیچه‌ها وجود دارد. مقدار این آنزیم در خون افراد سالم بسیار کم است. اما در صورتی که سلول‌های کبدی آسیب ببینند، ALT به خون ریزش می‌کند و سطح آن در خون افزایش می‌یابد.

کاربردهای آزمایش ALANINE TRANSAMINASE

آزمون ALT به عنوان یک آزمون معمول در بررسی سلامت کبد به کار می‌رود. این آزمایش در تشخیص بیماری‌های کبدی مانند نقرس، هپاتیت و چربی زایی کبدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، ممکن است پزشکان ALT را برای پیگیری بیماری‌های قلبی و عضلانی نیز درخواست کنند.

مخفف ALT در علم پزشکی چیست
مخفف ALT در علم پزشکی چیست

 

نحوه انجام آزمایش ALANINE TRANSAMINASE

برای انجام آزمون ALT، نمونه خون از بیمار گرفته شده و سپس در آزمایشگاه تحت تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. نتایج این آزمون به صورت میلی واحد بر میلی لیتر (IU/L) گزارش می‌شود. نتایج طبیعی ALT برای بزرگسالان کمتر از 40 IU/L و برای کودکان کمتر از 55 IU/L است.

تفسیر نتایج آزمایش ALANINE TRANSAMINASE

افزایش سطح ALT در خون ممکن است نشانه مشکلات کبدی باشد. این افزایش معمولا به هپاتیت و تلفات سلولی کبدی مربوط می‌شود. همچنین، ممکن است عوامل دیگری مانند مصرف الکل، داروهای خوراکی یا عوامل دیگر نیز باعث افزایش ALT شوند.

مخفف ALT در علم پزشکی چیست
مخفف ALT در علم پزشکی چیست

 

خطرات و عوارض مرتبط با آزمایش ALANINE TRANSAMINASE

آزمون ALT یک آزمون ایمن است و خطرات و عوارض خاصی ندارد. اما نتایج این آزمون ممکن است نشان دهنده وجود مشکلات جدی در کبد باشد که نیاز به درمان دارد.

نتیجه گیری
در این مقاله به بررسی آزمون ALANINE TRANSAMINASE و اهمیت آن در تشخیص بیماری‌های کبدی پرداختیم. این آزمایش می‌تواند به پزشکان کمک کند تا به طور دقیق‌تر و سریع‌تر بیماری‌های کبدی را تشخیص دهند و درمان مناسب را شروع کنند. از آنجایی که کبد یکی از اعضای حیاتی بدن است، انجام این آزمون و پیگیری نتایج آن بسیار اهمیت دارد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

رضا امیری

هر اتفاقی را بهانه ای برای نوشتن ببینید. با هر مسئله ای که برایتان پیش می آید مواد اولیه یک نوشته خوب را بسازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×