جمعه , 8 تیر 1403 2024 - 06 - 28 ساعت :
» کشاورزی » نحوه کاشت کدو سبز خورشتی با اصولی ترین و راحت ترین روش
نحوه کاشت کدو سبز خورشتی با اصولی ترین و راحت ترین روش
کشاورزی

نحوه کاشت کدو سبز خورشتی با اصولی ترین و راحت ترین روش

خرداد 6, 1403 20

کاشت کدو سبز خورشتی

به گزارش گروه کشاورزی مجله اینترنتی نو:

اگر بتازگی به باغبانی و کاشت گیاه‌های خوراکی علاقه‌مند شده‌اید، توصیه می‌کنیم این کار را با کاشت کدو آغاز کنید. کدو سبز که در بهار و تابستان رشد می‌کند، کاشت و پرورش بسیار آسانی دارند و موجب می‌شوند تا به باغبانی و کشاورزی بیشتر علاقه‌مند شوید. کاشت کدو در باغچه کار چندان سختی نیست. در ادامه با ما همراه باشید .

سنت «لوبولا» Lobola(سنت عجیب و غریب آفریقایی)

روش کاشت

بهتر است بذر کدو را ابتدا در خانه و یک هفته پیش از کاشت در گلدان کوچکی بکارید و سپس به خاک منتقل کنید. برای کاشت کدوسبز باید بذر را در عمق ۲ تا ۵ سانتی‌متری خاک بکارید و میان هر کدام از آن‌ها ۳۰ تا ۳۵ سانتی‌م‌تر باید فاصله باشد. البته اگر زمین بزرگی دارید، هر چه این فاصله را بیشتر کنید، بهتر است.هنگامی که کدو کمی رشد کرد، زیر آن فوم قرار دهید تا روی زمین نیفتد تا نگندد. برای گیاه می‌توانید داربست فلزی یا چوبی درست کنید تا قامت آن را راست نگه دارد و از افتادن کدو روی زمین جلوگیری شود. البته کدو حلوایی وزن سنگینی دارد و باید به این نکته توجه داشته باشید.

نحوه کاشت کدو سبز خورشتی با اصولی ترین و راحت ترین روش
نحوه کاشت کدو سبز خورشتی با اصولی ترین و راحت ترین روش

زمان کاشت

بذر کدو سبز را در اوایل بهار بکارید. بین ۴۵ تا ۶۰ روز بعد از کاشت کدو سبز قابل برداشت است.

انواع کدو سبز باید به بلندی ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر برسند. کدو را باید از ساقه نزدیک به میوه و با قیچی یا چاقوی تیز بچینید. ساقه کدو تیغ دارد و باید حتما دست‌کش به دست کنید.

رسم عجیب غذا دادن به مرده ها

خاک مناسب

خاک باید کود و مواد معدنی لازم را داشته باشد و به خوبی زهکشی شده باشد. هنگامی که نخستین گل‌های کدو را مشاهده کردید، می‌توانید به خاک کود دهید.

برای کاشت در خانه : خاک باغچه+ پیت ماس+ورمی کمپوست را در گلدان مخلوط کنید.

آبیاری

پس از کاشت گیاه باید خاک آن را حسابی آبیاری کنید. در طول هفته نیز نباید بگذارید خاک گیاه خیلی خشک شود. اما آبیاری زیاد خاک یا برگ‌های زیاد نیز موجب ایجاد کپک می‌شود.

نحوه کاشت کدو سبز خورشتی با اصولی ترین و راحت ترین روش
نحوه کاشت کدو سبز خورشتی با اصولی ترین و راحت ترین روش

 رسم عجیب زندگی با مرده

نور

برای کاشت کدو باید جای گرم با نور مستقیم آفتاب را انتخاب کنید. در کاشت کدو در خانه گلدان را پس از کاشت به مکانی دارای نور و آفتاب فراوان در پشت پنجره منتقل کنید.

خواص کدو سبز خورشتی

کدو سبز خورشتی (یا همان کدو سبز) دارای خواص بسیار زیادی است که می‌تواند به سلامتی بدن کمک کند. این خواص شامل موارد زیر می‌شود:

  1. کالری کم و مناسب برای کاهش وزن: کدو سبز دارای کالری بسیار پایینی است و می‌تواند به عنوان یک غذای مناسب در رژیم‌های کاهش وزن استفاده شود. مصرف آن احساس سیری می‌دهد و باعث کاهش مصرف کالری‌های بیشتر می‌شود.
  2. منبع غنی از ویتامین C: کدو سبز منبع خوبی از ویتامین C است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن، ترمیم بافت‌ها و بهبود سلامت پوست مفید است.
نحوه کاشت کدو سبز خورشتی با اصولی ترین و راحت ترین روش
نحوه کاشت کدو سبز خورشتی با اصولی ترین و راحت ترین روش
  1. منبع فیبر: کدو سبز دارای فیبر بالایی است که به بهبود هضم غذا، جلوگیری از یبوست و حفظ سلامت روده‌ها کمک می‌کند. همچنین، فیبر می‌تواند به کنترل سطح قند خون و کاهش خطر بیماری‌های قلبی کمک کند.
  2. آنتی‌اکسیدان‌ها: کدو سبز حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند لوتئین و زیگزانتین است که می‌توانند به حفاظت از چشم‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد و نور ماوراء بنفش کمک کنند.
  3. کمک به سلامت قلب: کدو سبز با داشتن مقادیر بالایی از پتاسیم، می‌تواند به تنظیم فشار خون کمک کند و از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری کند. همچنین، فیبر موجود در آن به کاهش سطح کلسترول بد (LDL) کمک می‌کند.
  4. منبع ویتامین‌های B: کدو سبز حاوی ویتامین‌های گروه B مانند B6 است که برای متابولیسم بدن، تولید انرژی و عملکرد سیستم عصبی ضروری هستند.

رسم عجیب پرت کردن بچه

  1. ضدالتهاب: ترکیبات موجود در کدو سبز می‌توانند دارای خواص ضدالتهابی باشند که به کاهش التهاب‌های بدن کمک می‌کند.
  2. حفظ سلامت پوست: مصرف منظم کدو سبز به دلیل داشتن ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند به سلامت و شادابی پوست کمک کند.

برای بهره‌مندی از این خواص، می‌توانید کدو سبز را به روش‌های مختلفی مانند پختن، بخارپز کردن، کبابی یا حتی خام در سالاد مصرف کنید.

موارد مصرف کدو سبز خورشتی

کدو سبز خورشتی را می‌توان به روش‌های مختلف در غذاهای گوناگون استفاده کرد. برخی از این روش‌ها و موارد مصرف شامل موارد زیر است:

نحوه کاشت کدو سبز خورشتی با اصولی ترین و راحت ترین روش
نحوه کاشت کدو سبز خورشتی با اصولی ترین و راحت ترین روش
  1. خورشت‌ها:
    • خورشت کدو سبز: یکی از معروف‌ترین خورشت‌های ایرانی که با گوشت (معمولاً گوشت قرمز یا مرغ)، گوجه‌فرنگی، پیاز و ادویه‌های مختلف تهیه می‌شود.
    • خورشت قیمه با کدو سبز: به جای بادمجان، می‌توان از کدو سبز استفاده کرد تا طعم متفاوتی به این خورشت معروف ایرانی بدهد.

سنت عجیب و خطرناک نارگیلی در هند

  1. سوپ‌ها و آش‌ها:
    • سوپ کدو سبز: کدو سبز به همراه سیب‌زمینی، هویج و دیگر سبزیجات، می‌تواند به عنوان یک سوپ سبک و مغذی تهیه شود.
    • آش رشته با کدو سبز: می‌توان کدو سبز خرد شده را به آش رشته اضافه کرد تا هم طعم خوبی داشته باشد و هم ارزش غذایی آن افزایش یابد.
  2. سالادها:
    • سالاد کدو سبز خام: کدو سبز خرد شده یا رنده شده به همراه هویج، خیار، گوجه‌فرنگی و سایر سبزیجات، یک سالاد تازه و سالم را تشکیل می‌دهد.
    • سالاد گرم کدو سبز: کدو سبز پخته یا کبابی به همراه پنیر فتا، گوجه‌فرنگی و روغن زیتون می‌تواند یک سالاد گرم و خوشمزه باشد.
  3. خوراک‌ها:
    • خوراک کدو سبز: کدو سبز را می‌توان با پیاز، سیر، گوجه‌فرنگی و ادویه‌جات مختلف پخت و به عنوان یک غذای سبک مصرف کرد.
    • کدو سبز کبابی: برش‌های کدو سبز را می‌توان به همراه روغن زیتون و ادویه‌جات کباب کرد و به عنوان یک غذای جانبی یا اصلی سرو کرد.
نحوه کاشت کدو سبز خورشتی با اصولی ترین و راحت ترین روش
نحوه کاشت کدو سبز خورشتی با اصولی ترین و راحت ترین روش

آویزان کردن تابوت ها

  1. املت و کوکو:
    • املت کدو سبز: کدو سبز رنده شده را می‌توان به تخم‌مرغ اضافه کرد و به عنوان یک املت خوشمزه و مقوی تهیه کرد.
    • کوکوی کدو سبز: ترکیبی از کدو سبز رنده شده، تخم‌مرغ، آرد و ادویه‌جات می‌تواند به عنوان یک کوکوی خوشمزه و مقوی پخته شود.
  2. پاستا و ماکارونی:
    • پاستا با کدو سبز: کدو سبز به عنوان یک افزودنی سالم و خوشمزه می‌تواند به پاستا اضافه شود. می‌توان آن را به صورت خام یا پخته به سس پاستا اضافه کرد.
    • لازانیای کدو سبز: استفاده از کدو سبز به جای لایه‌های پاستا می‌تواند یک لازانیای کم‌کالری و سالم تهیه کرد.

طرز تهیه آش دوغ

  1. پر کردن و رول کردن:
    • کدو سبز شکم‌پر: می‌توان کدو سبز را خالی کرده و با موادی مانند گوشت چرخ کرده، سبزیجات و پنیر پر کرد و در فر پخت.
    • رول کدو سبز: برش‌های نازک کدو سبز را می‌توان پر کرده و رول کرد، سپس در فر یا ماهیتابه پخت.

این موارد تنها بخشی از روش‌های مصرف کدو سبز خورشتی هستند و با خلاقیت در آشپزی می‌توان از این سبزی مفید به روش‌های مختلف دیگری نیز استفاده کرد.

منبع: مجله اینترنتی نو

به این نوشته امتیاز بدهید!

خانم ابراهیمی

نوشتن به انسان احساس خوبی می دهد چرا که در حین نوشتن ایده های جدید و جملات ناب به ذهنتان می آید و ممکن است ناکهان مثل ارشمیدس بگویید یافتم یافتم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×