جمعه , 6 مهر 1403 2024 - 09 - 26 ساعت :
» پزشکی » آزمایش خون جدید ALS را با دقت ۹۸٪ تشخیص می‌دهد و امید به تشخیص زودتر را فراهم می‌کند
آزمایش خون جدید ALS را با دقت ۹۸٪ تشخیص می‌دهد و امید به تشخیص زودتر را فراهم می‌کند
پزشکی

آزمایش خون جدید ALS را با دقت ۹۸٪ تشخیص می‌دهد و امید به تشخیص زودتر را فراهم می‌کند

شهریور 24, 1403 30

امید به تشخیص سریع‌تر بیماری ALS با آزمایش خون جدید

یک آزمایش خون ساده نشان داده که با دقت ۹۸٪ قادر به تشخیص تفاوت بین بیماران مبتلا به ALS و افراد غیر مبتلا است. این دستاورد می‌تواند تأثیر زیادی بر درمان بیماری داشته باشد، در صورتی که برای استفاده بالینی تأیید شود.

چگونه آزمایش خون ALS را تشخیص می‌دهد؟

تحقیقات جدید نشان می‌دهند که این آزمایش خون ساده می‌تواند روند تشخیص بیماری مرگبار اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) را تسریع کند. این آزمایش با تشخیص هشت مولکول کوچک به نام میکروRNA کار می‌کند که در تنظیم فعالیت ژن‌ها نقش دارند. این مولکول‌ها به‌عنوان “اثر انگشت” بیماری عمل کرده و در خون قابل شناسایی هستند.

نتایج تحقیقات: دقت ۹۸ درصدی

در یک مطالعه جدید که در مجله Brain Communications منتشر شد، این آزمایش در تشخیص نمونه‌های خون افراد مبتلا و غیر مبتلا، ۹۸٪ دقت داشت. با این حال، هنوز نیاز به آزمایش‌های بیشتری است تا توانایی تشخیص این تست از سایر بیماری‌های عصبی، مانند پارکینسون بررسی شود.

نقش تشخیص زودهنگام در درمان ALS

در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای ALS وجود ندارد. اما تشخیص زودتر می‌تواند دسترسی بیماران به درمان‌هایی که سرعت پیشرفت بیماری را کاهش می‌دهند، مانند داروهایی همچون ریلوزول و اداراوون، تسریع کند. ALS یک اختلال نورودژنراتیو است که نورون‌های مغز و نخاع را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در نهایت باعث نارسایی تنفسی می‌شود.

فرایند فعلی تشخیص ALS و مشکلات آن

تشخیص ALS معمولاً از طریق معاینات بالینی انجام می‌شود، اما به دلیل شباهت علائم این بیماری با بیماری‌های دیگر مانند مولتیپل اسکلروزیس و پارکینسون، متخصصان مغز و اعصاب باید پیشرفت علائم بیماران را در طول زمان بررسی کنند. این تأخیر در تشخیص می‌تواند باعث وخامت وضعیت بیماران پیش از دریافت تشخیص نهایی شود.

تأثیر بالقوه آزمایش خون در تشخیص ALS

آزمایش خون جدید می‌تواند تأثیر بسیاری بر کاهش زمان تشخیص، کاهش استرس بیماران و خانواده‌ها و توسعه داروهای جدید داشته باشد. پژوهشگران در حال ادامه ارزیابی دقت این آزمایش و تلاش برای عرضه آن به بازار هستند.

کرم ضد آفتاب

ربات ترید کنترل

به این نوشته امتیاز بدهید!

رضا امیری

هر اتفاقی را بهانه ای برای نوشتن ببینید، با هر مسئله ای که برایتان پیش می آید یک نوشته خوب بسازید، خدا همراه شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×