جمعه , 6 مهر 1403 2024 - 09 - 26 ساعت :
» پزشکی » بیماری ها » دانشمندان ابزار جدیدی برای بررسی سلامت میکروبیوم روده اختراع کردند.
دانشمندان ابزار جدیدی برای بررسی سلامت میکروبیوم روده اختراع کردند
بیماری ها - پزشکی

دانشمندان ابزار جدیدی برای بررسی سلامت میکروبیوم روده اختراع کردند.

شهریور 24, 1403 10

معرفی ابزار جدید

یک ابزار جدید به نام شاخص سلامت میکروبیوم روده 2 (GMWI2) می‌تواند مشخص کند که آیا میکروبیوم روده فرد “سالم” است یا خیر، با ارائه نمره‌ای ساده. با این حال، سوالات زیادی درباره کارایی واقعی این ابزار باقی مانده است.

مفهوم و عملکرد ابزار

میکروبیوم روده، جامعه‌ای از میکروارگانیسم‌ها که در روده بزرگ زندگی می‌کنند، می‌تواند بر خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی تأثیر بگذارد. دانشمندان با استفاده از داده‌های یک نمونه مدفوع، ابزاری محاسباتی توسعه داده‌اند که به گفته آنها می‌تواند سلامت میکروبیوم روده را مشخص کند.

دقت و کاربرد ابزار

این ابزار نمره‌ای بین -6 تا +6 ارائه می‌دهد که نمره بالاتر نشان‌دهنده میکروبیوم “سالم‌تر” و نمره پایین‌تر نشان‌دهنده میکروبیوم “نا سالم‌تر” است. در مطالعه‌ای که در 28 اوت در مجله Nature Communications منتشر شد، GMWI2 با دقت 80 درصد توانست میکروبیوم‌های روده “سالم” و “نا سالم” را تفکیک کند. این ابزار بر روی نمونه‌های مدفوع 8000 نفر آموزش دیده و بر روی نمونه‌های 1140 نفر آزمایش شده است.

نیاز به تخصص و کاربردهای بالقوه

برای تفسیر نتایج، نیاز به پیش‌زمینه پایه‌ای در علوم کامپیوتر یا بیوانفورماتیک است. هدف نهایی تیم تحقیق این است که افراد بتوانند با ارائه نمونه مدفوع به کلینیک‌های محلی خود، نمره سلامت روده دریافت کنند. این ابزار می‌تواند به افرادی که در غیر این صورت سالم هستند و می‌خواهند سلامت روده خود را بهینه کنند، یا کسانی که احتمال بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های خاص دارند، کمک کند.

چالش‌ها و نگرانی‌ها

برخی از کارشناسان نگرانی‌هایی در مورد کاربرد واقعی این ابزار دارند. آنها می‌پرسند که “سلامت” میکروبیوم روده به چه معناست و چگونه می‌توان تعریف دقیقی از آن ارائه داد. سلامت فرد همچنین در طول زندگی تغییر می‌کند و ترکیب میکروبیوم روزانه تحت تأثیر رژیم غذایی و عوامل دیگر قرار می‌گیرد. این بدان معناست که استفاده مداوم از این ابزار برای پیگیری تغییرات ضروری است.

نسخه‌های آینده و توسعه

تیم تحقیق در حال توسعه نسخه بعدی ابزار به نام شاخص سلامت میکروبیوم روده 3 (GMWI3) است. آنها قصد دارند با استفاده از حداقل 12000 نمونه مدفوع از جمعیت‌های متنوع‌تر و الگوریتم‌های یادگیری ماشینی پیشرفته‌تر، نسخه جدید را آموزش دهند. اگر تأییدات قانونی لازم دریافت شود، این ابزار ممکن است در عرض دو سال آینده به بازار عرضه شود.

عرق بدن

رضا امیری

هر اتفاقی را بهانه ای برای نوشتن ببینید، با هر مسئله ای که برایتان پیش می آید یک نوشته خوب بسازید، خدا همراه شماست.