» اجتماعی » نیمی از مدارس ابتدایی چهارمحال و بختیاری فاقد کتابخانه کلاسی
اجتماعی - اخبار

نیمی از مدارس ابتدایی چهارمحال و بختیاری فاقد کتابخانه کلاسی

دی ۱, ۱۴۰۳ 00

در حالی که کتابخانه‌ها به‌عنوان یکی از ارکان مهم آموزش و پرورش برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و ارتقاء سطح آموزشی شناخته می‌شوند، نیمی از مدارس ابتدایی چهارمحال و بختیاری هنوز از کتابخانه‌های کلاسی محروم هستند. معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش این استان در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت که در حال حاضر حدود یک‌هزار و ۵۱ مدرسه ابتدایی در چهارمحال و بختیاری فعال است، اما ۱۳۶ مدرسه از این تعداد کمتر از ۱۰ دانش‌آموز دارند و تعدادی از این مدارس نیز چندپایه هستند که در مجموع شرایط خاصی را برای اجرای برنامه‌های آموزشی به‌ویژه توسعه کتابخانه‌های کلاسی فراهم کرده است.

ضرورت توسعه و تجهیز کتابخانه‌های کلاسی در مدارس ابتدایی

با توجه به کمبود منابع آموزشی و کتاب‌های فرسوده در کتابخانه‌های کلاسی مدارس ابتدایی این استان، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش، بر لزوم توجه به تجهیز و توسعه این کتابخانه‌ها تأکید کرد. در سال‌های اخیر، به دلیل مشکلات اقتصادی و کمبود اعتبارات، توجه کافی به توسعه کتابخانه‌های کلاسی نشده است و بسیاری از کتاب‌ها دیگر قابل استفاده نیستند. بنابراین، یکی از اولویت‌های برنامه‌ای اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در سال جاری، توسعه کتابخانه‌های کلاسی به‌ویژه در مدارس چندپایه و مناطق محروم است. در این راستا، ۳۰۰ بسته کتاب داستان آماده شده که شامل ۳۰ جلد کتاب برای هر مدرسه است و به مناطق نیازمند و مدارس کوچرو و عشایری توزیع خواهد شد.

نیمی از مدارس ابتدایی چهارمحال و بختیاری کتابخانه کلاسی ندارند

توسعه عدالت آموزشی و ارتقاء کیفیت یادگیری

طرح توسعه کتابخانه‌های کلاسی به‌ویژه در مناطق محروم و مدارس چندپایه، نه‌تنها با هدف بهبود دسترسی به منابع آموزشی، بلکه با هدف ارتقاء عدالت آموزشی و تقویت فرهنگ کتاب‌خوانی اجرا می‌شود. محمودی در این خصوص گفت: «هدف ما از این طرح، ایجاد فرصتی برابر برای تمامی دانش‌آموزان، به‌ویژه در مناطق کمتر توسعه‌یافته است تا کیفیت آموزشی آن‌ها ارتقاء یابد و دانش‌آموزان درک بهتری از مفاهیم مختلف پیدا کنند.» همچنین، با اجرای این طرح، تلاش می‌شود تا سطح خوانداری دانش‌آموزان بهبود یابد و منابع آموزشی بیشتری در اختیار آن‌ها قرار گیرد. در حال حاضر، بسیاری از مدارس ابتدایی استان به دلیل نبود دسترسی کافی به منابع مکتوب، نتایج آموزشی ضعیفی دارند که این طرح می‌تواند راه‌حلی مؤثر برای این مشکل باشد.

استفاده از ظرفیت‌های خیران برای تجهیز کتابخانه‌ها

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری، به استفاده از ظرفیت‌های خیران در راستای تجهیز کتابخانه‌های کلاسی مدارس ابتدایی اشاره کرد. به گفته وی، کمیسیون یاری خیران می‌تواند نقش مهمی در تأمین اعتبار و منابع برای توسعه کتابخانه‌ها و تهیه کتاب‌های جدید ایفا کند. در شرایطی که دولت نمی‌تواند به‌طور کامل تمامی نیازهای آموزشی استان را تأمین کند، این همکاری‌ها می‌تواند به بهبود شرایط کمک کند. محمودی همچنین گفت که برای توسعه و تجهیز کتابخانه‌های کلاسی در مدارس ابتدایی استان، به بیش از ۲۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که بدون همکاری خیران این امکان فراهم نخواهد شد.

تجهیز کتابخانه‌های مدارس عشایری و کوچرو

از دیگر اقدامات مهم در راستای تجهیز کتابخانه‌ها، می‌توان به تجهیز کتابخانه‌های کلاسی مدارس عشایری و کوچرو اشاره کرد. این مدارس به‌ویژه در مناطق دورافتاده و صعب‌العبور قرار دارند و تجهیز کتابخانه‌ها در آن‌ها می‌تواند تأثیر زیادی در بهبود کیفیت آموزشی دانش‌آموزان داشته باشد. معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری از آغاز طرح تجهیز کتابخانه‌های کلاسی در این مدارس خبر داد و گفت: «کتابخانه‌های کلاسی می‌توانند ابزارهای مؤثری برای تقویت مهارت‌های خوانداری و زبان فارسی دانش‌آموزان باشند و ما قصد داریم با این اقدام، سطح آموزشی این مدارس را ارتقاء دهیم.» این طرح با هدف ارائه فرصت‌های آموزشی بهتر به دانش‌آموزان در مناطق کمتر توسعه‌یافته و کاهش فاصله آموزشی با سایر مناطق استان اجرا می‌شود.

در مجموع، به نظر می‌رسد که توجه به تجهیز کتابخانه‌های کلاسی در مدارس ابتدایی استان چهارمحال و بختیاری یکی از راه‌های مؤثر برای ارتقاء کیفیت آموزشی و تحقق عدالت آموزشی باشد. اجرای این طرح می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا از امکانات آموزشی بهتری برخوردار شوند و بتوانند در دنیای امروز با مهارت‌های مناسب‌تری قدم بردارند.

ضرورت تقویت زیرساخت‌های آموزشی در مناطق محروم

با توجه به شرایط اقتصادی و زیرساخت‌های آموزشی محدود در بسیاری از مناطق چهارمحال و بختیاری، لازم است که توجه ویژه‌ای به تقویت امکانات آموزشی در این استان شود. بسیاری از دانش‌آموزان در مناطق دورافتاده و محروم، به دلیل کمبود منابع آموزشی و کتاب‌های درسی، از فرصت‌های برابر آموزشی برخوردار نیستند. تجهیز کتابخانه‌های کلاسی و فراهم کردن منابع مکتوب برای این دانش‌آموزان، می‌تواند به طور مستقیم در ارتقاء کیفیت یادگیری آن‌ها تأثیرگذار باشد. همچنین، این اقدامات به ارتقاء انگیزه دانش‌آموزان برای مطالعه و یادگیری کمک کرده و نقش مهمی در رشد علمی و فرهنگی آن‌ها خواهد داشت.

اهمیت اجرای طرح‌های کتابخانه‌ای در ارتقاء سطح تحصیلی دانش‌آموزان

تجهیز کتابخانه‌های کلاسی نه تنها به دانش‌آموزان در دستیابی به منابع آموزشی کمک می‌کند، بلکه می‌تواند در بهبود سطح تحصیلی آن‌ها نیز تأثیرگذار باشد. در این راستا، مدیران و مسئولان آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری با اجرای طرح‌های کتابخانه‌ای، قصد دارند از ظرفیت کتابخانه‌ها به‌عنوان یک ابزار آموزشی مؤثر برای توسعه مهارت‌های خواندن و نوشتن استفاده کنند. کتابخانه‌های کلاسی می‌توانند به دانش‌آموزان فرصت دهند تا علاوه بر کتاب‌های درسی، از کتاب‌های غیر درسی نیز بهره‌برداری کنند و این امر باعث افزایش دانش عمومی و قدرت تجزیه و تحلیل آن‌ها می‌شود.

همکاری‌های بین‌نهادی برای توسعه امکانات آموزشی

برای تحقق اهداف طرح توسعه کتابخانه‌های کلاسی، نیاز به همکاری گسترده‌تری میان نهادهای مختلف است. آموزش و پرورش، سازمان‌های دولتی، خیران و نهادهای غیردولتی می‌توانند با همکاری مشترک، منابع مالی و انسانی لازم برای تجهیز کتابخانه‌های مدارس ابتدایی استان را تأمین کنند. همچنین، با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در کمیسیون یاری خیران، می‌توان قدم‌های مؤثری برای رفع کمبودهای آموزشی در مناطق محروم برداشت. این همکاری‌ها نه تنها به ارتقاء کیفیت آموزشی در این مناطق کمک می‌کند، بلکه باعث افزایش آگاهی و توجه به اهمیت کتاب‌خوانی در جامعه خواهد شد

قدرت رنگ سبز

رنگ آبی

ویتامین E

به این نوشته امتیاز بدهید!

maryam

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×