تطبیق آموزشهای سوادآموزی با استانداردهای بین المللی ضروری است
مرتضی محمدزاده در این جلسه همچنین به اهمیت همافزایی و هماهنگی میان دستگاههای مختلف اشاره کرد و گفت: برای موفقیت در کاهش بیسوادی و ارتقای سطح سواد جامعه، نیاز به همکاری و همجهتی بین نهادهای مختلف داریم. این همکاریها باید در سطح مدیران و کارکنان دستگاهها صورت گیرد تا بتوانیم به نتایج ملموس دست یابیم. به گفته وی، برای تحقق این هدف باید برنامهریزیهایی انجام شود که نه تنها از نظر کمی بلکه از نظر کیفی نیز تاثیرگذار باشد.
محمدزاده همچنین به لزوم بهروز رسانی روشهای آموزشی در برنامههای سوادآموزی اشاره کرد و افزود: باید آموزشهای سوادآموزی با استانداردهای بینالمللی همراستا و تطبیق داده شوند تا علاوه بر ایجاد سواد خواندن و نوشتن، مهارتهای لازم برای حضور فعال در دنیای مدرن به افراد آموزش داده شود. وی تاکید کرد که آموزشهای سوادآموزی باید بهگونهای باشد که افراد بتوانند در زندگی روزمره خود از آن بهرهمند شوند و این توانمندیها موجب تغییرات ملموس در زندگی آنها شود.
وی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در استان آذربایجان شرقی گفت: آذربایجان شرقی در مقایسه با سایر استانها در حوزه سوادآموزی عملکرد خوبی داشته است، اما هنوز باید تلاشهای بیشتری انجام شود تا این استان به جایگاه برتر خود در سطح کشور برسد. معاون استاندار آذربایجان شرقی همچنین از اقدامات انجام شده برای جذب بازماندگان از تحصیل و شناسایی بیسوادان خبر داد و گفت که باید از تمامی ظرفیتهای موجود برای جذب این افراد استفاده شود.
در پایان، عبدلی نیز از دستاوردهای آموزش و پرورش استان در زمینه سوادآموزی سخن گفت و افزود: درصد باسوادی استان آذربایجان شرقی با افزایش قابل توجهی مواجه شده است، اما همچنان باید به روند جذب افراد بیسواد و کمسواد توجه بیشتری شود. او بر لزوم استفاده از روشهای نوین آموزشی در کنار دورههای کلاسیک سوادآموزی تاکید کرد و افزود که این تلاشها باید به شکلی مستمر و همهجانبه ادامه یابد تا جامعه به سوی رشد و توسعه پایدار حرکت کند.
مرتضی محمدزاده در ادامه تاکید کرد که یکی از چالشهای مهم در حوزه سوادآموزی، عدم آگاهی برخی از افراد جامعه از اهمیت سواد و آموزش است. به گفته وی، باید تلاش بیشتری در راستای آگاهیبخشی به جامعه و به ویژه در روستاها و مناطق کمبرخوردار صورت گیرد تا افراد از مزایای سواد و آموزش بهرهمند شوند. همچنین نیاز است که سوادآموزی در کنار آموزشهای سنتی، با در نظر گرفتن نیازهای واقعی جامعه و با استفاده از شیوههای نوین و مبتنی بر فناوریهای جدید اجرا شود.
وی همچنین بر لزوم توجه ویژه به آموزشهای مهارتی تاکید کرد و گفت: ارتقای سطح مهارتهای شغلی و کارآفرینی در کنار سواد خواندن و نوشتن، میتواند کمک بزرگی به توسعه اقتصادی و اجتماعی استان کند. محمدزاده افزود که با اجرای برنامههای مهارتمحور، علاوه بر ریشهکنی بیسوادی، میتوان به افراد کمک کرد تا در بازار کار بهتر حضور پیدا کنند و به رشد اقتصادی منطقه کمک کنند.
علی عبدلی نیز در این نشست با اشاره به اقدامات انجام شده برای بهبود وضعیت سوادآموزی در استان، اظهار داشت: یکی از اولویتهای ما در سالهای اخیر، توسعه دورههای آموزشی مهارتمحور بوده است. این دورهها به گونهای طراحی شدهاند که افراد پس از گذراندن آنها نه تنها در زمینه سواد خواندن و نوشتن توانمند میشوند، بلکه میتوانند در فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی نیز مشارکت موثری داشته باشند. به گفته عبدلی، افزایش مهارتهای فردی و شغلی میتواند به کاهش بیکاری و ارتقای سطح زندگی مردم کمک شایانی کند.
عبدلی همچنین به برخی از چالشهای موجود در مسیر تحقق اهداف سوادآموزی اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات عمده در این حوزه، پراکندگی جغرافیایی و دورافتادگی برخی از مناطق استان است که موجب دشواری در دسترسی به منابع آموزشی میشود. وی خاطرنشان کرد که با استفاده از شیوههای نوین مانند آموزش آنلاین و تلفن همراه میتوان این موانع را کاهش داد و به افراد ساکن در مناطق دورافتاده نیز خدمات آموزشی ارائه داد.