جمعه , 14 دی 1403 2025 - 01 - 03 ساعت :
 
» اخبار » مصوبات جدید مجلس شورای اسلامی در خصوص انتخابات شوراهای اسلامی
اخبار - سیاست - مقالات

مصوبات جدید مجلس شورای اسلامی در خصوص انتخابات شوراهای اسلامی

دی ۱۱, ۱۴۰۳ 10

مصادیق تخلف در انتخابات شوراهای اسلامی کشور مشخص شد

مصوبات جدید مجلس شورای اسلامی در خصوص انتخابات شوراهای اسلامی

تهران – ایرنا – نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز (سه‌شنبه، ۱۱ دی ماه) به بررسی و تصویب مواد مربوط به طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور پرداختند. این جلسه به‌ویژه با هدف تقویت شفافیت و انضباط در فرآیند انتخابات برگزار شد و در نهایت، مواد ۳۴ و ۳۵ این طرح به تصویب نمایندگان رسید.

مصادیق تخلف در انتخابات

ماده ۳۴

بر اساس ماده ۳۴ که به تصویب نمایندگان رسید، علاوه بر جرائم مندرج در سایر مواد قانون، ارتکاب رفتارهای زیر در فضای واقعی یا مجازی جرم محسوب می‌شود:

  • خرید و فروش رأی: هرگونه خرید و فروش مستقیم یا غیرمستقیم رأی، به‌ویژه در شرایطی که رأی‌دهندگان تحت فشار قرار گیرند یا به نوعی فریب داده شوند.
  • فعالیت‌های انتخاباتی: هرگونه تبلیغات انتخاباتی که جنبه انتفاعی داشته باشد، اعطای کمک‌های نقدی و غیرنقدی به اشخاص حقیقی و حقوقی، اماکن عمومی و مذهبی، هیأت‌ها و امور خیریه. این اقدامات می‌تواند به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر نتیجه انتخابات تأثیر بگذارد.
  • تقلب و جعل: انجام اعمالی نظیر تقلب، جعل، دستکاری، تخریب یا اخفای آراء و اسناد، که می‌تواند موجب بی‌اعتمادی عمومی به نتایج انتخابات شود.
  • تهدید و تطمیع: تهدید افراد جهت رأی دادن به نامزد خاص یا رأی دادن با مدارک جعلی، که این امر می‌تواند روند طبیعی انتخابات را مختل کند.

مصادیق دیگر تخلف

علاوه بر موارد فوق، نمایندگان مجلس مصادیق دیگری را نیز به‌عنوان تخلف در انتخابات شناسایی کردند:

  • اخلال در روند انتخابات: هرگونه اخلال در روند عادی انتخابات، از جمله تأخیر یا تعجیل در شروع یا اجرای انتخابات، ثبت‌نام و رأی‌گیری، که می‌تواند به اعتبار انتخابات آسیب برساند.
  • دخالت غیرقانونی: دخالت در انتخابات با سند یا سمت مجعول، که این امر می‌تواند به‌طور جدی بر روند قانونی انتخابات تأثیر بگذارد.
  • ایجاد رعب و وحشت: ایجاد رعب برای رأی‌دهندگان یا اعضای شعبه ثبت‌نام، که می‌تواند به ترس و عدم مشارکت مردم در انتخابات منجر شود.
  • جانبداری از نامزدها: عدم رعایت بی‌طرفی توسط مجریان و ناظران انتخابات، که این امر می‌تواند به نفع یا ضرر یک نامزد خاص باشد و منجر به عدم اعتماد عمومی به انتخابات شود.

مجازات‌ها

تبصره ۱ این ماده به هیأت نظارت استان اجازه می‌دهد تا در صورت خروج جریان انتخابات از مسیر قانونی، مراتب را به مراجع ذی‌صلاح اعلام کند. همچنین تبصره ۲ مجازات‌های زیر را برای مرتکبین اعمال می‌کند:

  • بدون سلاح: در صورتی که مرتکب بدون سلاح ایجاد رعب و وحشت نماید، به حداکثر مجازات شلاق درجه شش محکوم می‌شود. این مجازات به‌منظور جلوگیری از هرگونه تهدید و ارعاب در فرآیند انتخابات ضروری است.
  • با سلاح: چنانچه ایجاد رعب و وحشت، به تحریک یا بالمباشره همراه با سلاح باشد و محاربه صدق نکند، مرتکب به حبس درجه پنج و شلاق از ۳۱ تا ۷۴ ضربه محکوم می‌شود. در صورتی که محاربه صدق نماید، به مجازات محاربه محکوم می‌شود.

ماده ۳۵: بازشماری آراء

ماده ۳۵ این طرح نیز به تصویب رسید که طبق آن، بازشماری آراء یک یا چند صندوق به درخواست نامزد یا هیأت‌های اجرایی و با تایید هیأت نظارت شهرستان یا استان امکان‌پذیر است. این ماده به‌منظور افزایش شفافیت و اطمینان از صحت نتایج انتخابات تصویب شده است.

شرایط بازشماری

  • حضور نماینده نامزد: بازشماری آراء باید با حضور حداقل یکی از اعضای هیأت‌های نظارت و نماینده نامزد انجام شود. این امر به‌منظور تضمین شفافیت و اطمینان از صحت بازشماری آراء ضروری است.
  • همکاری هیأت‌های اجرایی: هیأت‌های اجرایی موظف به همکاری در بازشماری آراء هستند و باید تمامی امکانات لازم را برای این کار فراهم کنند.
  • تأکید بر شفافیت: بازشماری آراء در صورتی که به درخواست نامزد باشد، باید با حضور او یا نماینده وی انجام شود تا از هرگونه سوءتفاهم یا شک و تردید جلوگیری شود.

این مصوبات به‌منظور شفاف‌سازی و جلوگیری از تخلفات انتخاباتی در شوراهای اسلامی کشور طراحی شده‌اند. نمایندگان مجلس بر اهمیت رعایت اصول قانونی و اخلاقی در فرآیند انتخابات تأکید دارند. این اقدامات می‌تواند به افزایش اعتماد عمومی به نظام انتخاباتی و کاهش تخلفات کمک کند. با تصویب این قوانین، امید می‌رود که انتخابات آینده با شفافیت بیشتری برگزار شود و مردم با اطمینان بیشتری در انتخابات شرکت کنند.

در نهایت، این تغییرات نشان‌دهنده عزم جدی مجلس شورای اسلامی برای ارتقاء کیفیت و اعتبار انتخابات در کشور است و می‌تواند به عنوان الگویی برای سایر حوزه‌های قانونی و اجرایی در ایران مورد توجه قرار گیرد.

 

مجله نو

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×