جدیدترین مقالات
سه شنبه , 2 بهمن 1403 2025 - 01 - 20 ساعت :
 
» اخبار » پیشرفت‌های جدید در توسعه مترو تهران: از صدور پروانه مجتمع ایستگاهی دروازه دولت تا پیشروی حفاری خط ۱۰
اخبار - جاده| راه| ترافیک

پیشرفت‌های جدید در توسعه مترو تهران: از صدور پروانه مجتمع ایستگاهی دروازه دولت تا پیشروی حفاری خط ۱۰

بهمن ۱, ۱۴۰۳ 10

ایجاد مجتمع ایستگاهی در خط یک متروی تهران

ت

صدور پروانه مجتمع ایستگاهی دروازه دولت
به گزارش ایرنا، سیدمهدی صباغ، سرپرست شرکت توسعه مجتمع‌های ایستگاهی مترو تهران و حومه، اعلام کرد که پروانه شهرسازی مجتمع ایستگاهی دروازه دولت، چهاردهمین مجتمع ایستگاهی در خط یک متروی تهران، با همکاری شهرداری منطقه ۶ صادر شده است. این پروانه با هدف تأمین هزینه‌های احداث خطوط مترو آماده واگذاری است.

مجتمع ایستگاهی دروازه دولت که در تقاطع خطوط یک و چهار مترو واقع شده، مساحتی برابر با ۲,۳۴۱ متر مربع دارد. زیربنای کلی این مجتمع به ۲۲,۷۴۲ متر مربع می‌رسد که شامل ۱,۹۱۳ متر مربع فضای تجاری، ۴,۲۸۵ متر مربع فضای اداری، ۵۰۰ متر مربع رستوران، و ۱۱,۴۷۹ متر مربع پارکینگ است.

این مجتمع بخشی از طرح توسعه مراکز فعالیت شهری موسوم به TOD محسوب می‌شود که به‌عنوان مناطق جدید و مدرن شهری، خدمات مختلفی مانند تجاری، اداری، فرهنگی و تفریحی را در شعاع ۸۰۰ متری ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی ارائه می‌دهد. هدف اصلی این طرح کاهش حجم سفرهای شهری، توسعه نظام شهری و ایجاد فضاهای جذاب در مناطق مختلف شهر است.

جزئیات توسعه خط ۱۰ متروی تهران
نعمت‌اله فرزان‌پور، سرپرست شرکت راه‌آهن تهران و حومه، از پیشرفت‌های مهم در احداث خط ۱۰ مترو خبر داد. این خط به طول ۴۷ کیلومتر و شامل ۳۵ ایستگاه، یک کریدور شرقی-غربی در شمال تهران خواهد بود که از وردآورد تا تهرانپارس را پوشش می‌دهد.

در فاز نخست، سه دستگاه حفار مکانیزه برای حفاری و ساخت تونل پیش‌بینی شده است. دستگاه اول از مهرماه ۱۴۰۲ در کارگاه دریاچه شهدای خلیج فارس فعال بوده و به سمت شرق پیشروی می‌کند. دستگاه دوم نیز در کارگاه ایستگاه جنت‌آباد در حال مونتاژ است و عملیات حفاری آن در بهار ۱۴۰۴ آغاز خواهد شد.

در این مرحله، قطعه نخست خط ۱۰ به طول ۲۰ کیلومتر از دریاچه شهدای خلیج فارس تا نمایشگاه بین‌المللی تهران حفاری خواهد شد. در صورت تأمین مالی به‌موقع، عملیات حفاری ۱۰ کیلومتر از این مسیر در سال ۱۴۰۴ تکمیل شده و تونل قطعه نخست تا سال ۱۴۰۵ به بهره‌برداری می‌رسد.

این خط با تبادل مسافر در ایستگاه‌های وردآورد، کوهسار و میدان کتاب با خطوط ۶، ۷ و خط تهران-کرج، تأثیر بسزایی در کاهش ترافیک محورهای پر تردد تهران-کرج و بزرگراه‌های شهید همت، حکیم و نیایش خواهد داشت.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×