چالشهای اجرای سامانه سپهتن؛ راهکاری کلیدی برای کنترل مصرف سوخت و ارتقاء بهرهوری حملونقل
تهران- ایرنا- مسئول ارتباط با مشتریان سامانه هوشمند سوخت اعلام کرد که بیش از ۵۰ درصد نفتگاز تولیدی کشور در بخش حملونقل مصرف میشود و همچنان پدیده صدور اسناد حمل سوری و قاچاق فرآوردههای نفتی، بهویژه در حوزه درونشهری و برونشهری، ادامه دارد.
عدم اجرای سامانه سپهتن، چالش کلیدی در بهرهوری حملونقل
به گزارش ایرنا از وزارت نفت، ابوذر یوسفی عصر دوشنبه در گفتوگویی بیان کرد که سامانه سپهتن بهعنوان طرحی کلیدی برای پایش و نظارت هوشمند ناوگان حملونقل، براساس مصوبه شورای اقتصاد از سال ۱۳۹۸ ابلاغ شده، اما همچنان اجرایی نشده است.
وی توضیح داد که در سال ۱۳۹۳ طرح پیمایش بر اساس مصوبه هیأت وزیران طراحی و اجرا شد و تخصیص سوخت از آن زمان تاکنون صرفاً بر اساس اسناد حمل صورت میگیرد. با این حال، عدم بهرهگیری از سامانه سپهتن موجب شده که اطلاعات موردنیاز برای ارزیابی عملکرد واقعی ناوگان حملونقل جمعآوری نشود.
تکالیف قانونی معطلمانده در تجهیز ناوگان
یوسفی با اشاره به قانون بودجه ۱۴۰۲ افزود: بر اساس این قانون، سازمان راهداری موظف شده بود تا ۵۰ درصد از ناوگان باری و بیش از ۱۰۰ درصد ناوگان مسافری را به سامانه سپهتن مجهز کرده و دادههای مرتبط را در اختیار شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی قرار دهد. اما این تکلیف نیز تاکنون اجرایی نشده است.
قابلیتهای سامانه سپهتن و اهداف کلان آن
سامانه سپهتن که با هدف پایش و نظارت هوشمند ناوگان حملونقل جادهای طراحی شده است، قابلیتهایی نظیر ثبت سرعت، مشخصات گواهینامه راننده، ساعات کارکرد و تخلیه اطلاعات به مراکز پلیس راهور از طریق سیمکارت و شبکه ارتباطی DSRC دارد. این سامانه امکان ارزیابی دقیق عملکرد وسیله نقلیه را بهویژه در ناوگان مسافربری بینشهری فراهم میکند و تبادل داده با سامانههای مرتبط از دیگر مزایای آن است.
از اهداف کلیدی این سامانه میتوان به افزایش بهرهوری حملونقل عمومی در چارچوب اقتصاد مقاومتی، بهبود ایمنی، و ارتقاء سطح کنترل و پایش لحظهای عملکرد ناوگان حملونقل اشاره کرد.