دوشنبه , 13 اسفند 1403 2025 - 03 - 02 ساعت :
 
» اجتماعی » احتمال انجام تست‌های روزانه با تراموا ۴ کابین در تهران
اجتماعی - اخبار - جاده| راه| ترافیک

احتمال انجام تست‌های روزانه با تراموا ۴ کابین در تهران

اسفند ۱۱, ۱۴۰۳ 10

احتمال انجام تست‌های روزانه با تراموا ۴ کابین در تهران

طبق گزارش ایرنا، احمد قیومی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، در روز شنبه به بررسی نتایج تست تراموای سه کابین چرخ لاستیکی که در هشت شب گذشته انجام شده، اشاره کرد. این تست‌ها شامل بررسی ظرفیت بارگیری مسافر با وزن‌های مختلف، تست سرعت، حرکت ایزوله شده و حرکت عادی تراموا از پایانه آزادی به تهران پارس با توقف در ایستگاه‌ها بود.

نتایج تست تراموای سه کابین

در این تست‌ها، مشخص شد که مصرف شارژ دو دستگاه تراموای وارداتی به تهران متفاوت است. یکی از این ترامواها ۱۵ تا ۱۶ درصد کمتر از دیگری مصرف شارژ داشت، که نیاز به بررسی بیشتر دارد. تست‌های دیگر، از جمله شعاع گردش، ورود و خروج به میادین و پایانه آزادی، حرکت در لاین ویژه، عملکرد خط‌خوان و سیستم خودران، بدون مشکل خاصی انجام شد.

برنامه خرید تراموا با ظرفیت بالاتر

قیومی در ادامه توضیح داد که خرید تراموا بر اساس تحقیقات کارشناسان به‌منظور تأمین تراموای چهار کابین برنامه‌ریزی شده است. طبق اعلام طرف چینی، تراموای فعلی می‌تواند مسافت ۸۰ کیلومتر را جابجا کند که در عمل ۶۷ تا ۷۰ درصد از این ظرفیت قابل استفاده است. اما تراموای چهار کابین قادر به جابجایی ۱۲۰ کیلومتر است که حدود ۱۰۰ کیلومتر آن قابل اتکا می‌باشد.

تست‌های روزانه و تصمیمات آتی

قیومی همچنین به موفقیت‌آمیز بودن تست‌های روزانه و آموزش‌های فنی اشاره کرد و گفت که در جلسه هفتم اسفند، طرف چینی قرار است تصمیم بگیرد که آیا تست‌ها با تراموای فعلی ادامه خواهد یافت یا تراموای چهار کابین وارد تهران شود تا تست‌های باقی‌مانده انجام شود.

مکاتبه با طرف چینی برای تولید تراموای چهار کابین

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران تأکید کرد که تمامی نکات مطرح‌شده توسط ارگان‌های درگیر در پروژه جمع‌بندی شده و قرار است از طریق مدیرعامل مترو، مکاتبه‌ای با طرف چینی انجام شود. این مکاتبه شامل بررسی امکان تولید تراموای چهار کابین با مشخصات فنی مورد نیاز ایران خواهد بود. پس از تصویب نهایی و اجرای قرارداد، مواردی نظیر آماده‌سازی خط، تغییر ایستگاه‌ها، طول مسیر و مباحث ایمنی و هوشمندسازی تقاطع‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

بررسی ظرفیت تراموای چهار کابین

در ادامه بحث، قیومی تاکید کرد که تراموای چهار کابین، به دلیل داشتن ظرفیت بالاتر، می‌تواند به میزان بیشتری مسافران را جابجا کند و نیازهای شهری بزرگ مانند تهران را بهتر برآورده کند. وی اشاره کرد که در حال حاضر مشکلاتی از جمله ظرفیت محدود تراموای سه کابین برای پوشش نیازهای روزمره جابجایی مسافران وجود دارد و به همین دلیل، تولید تراموای چهار کابین به عنوان راه‌حل در دستور کار قرار گرفته است. این ترامواها قادر خواهند بود تا ۱۲۰ کیلومتر را با مصرف بهینه‌تر شارژ طی کنند که برای تهران با وضعیت ترافیکی سنگین و نیاز به حمل و نقل عمومی کارآمد، یک دستاورد مهم خواهد بود.

چالش‌های موجود در استفاده از تراموا

با وجود پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه تست و توسعه ترامواها، قیومی به برخی از چالش‌های موجود در این زمینه نیز اشاره کرد. وی عنوان کرد که یکی از مشکلات بزرگ در استفاده از ترامواهای برقی، میزان شارژ و دوام باتری‌ها است که در این تست‌ها به وضوح نمایان شده است. بنابراین، به گفته او، باید اقدامات ویژه‌ای برای بهبود عملکرد باتری‌ها و زیرساخت‌های شارژ در ایستگاه‌ها و بین‌راهی‌ها صورت گیرد. علاوه بر این، سیستم‌های هوشمند و نظارتی باید به گونه‌ای طراحی شوند که مشکل شارژ در حین حرکت به حداقل برسد.

اهمیت تحقیق و توسعه در صنعت حمل و نقل شهری

قیومی در صحبت‌های خود تاکید کرد که این پروژه تنها یک تست فنی نیست، بلکه یک پروژه تحقیقاتی بزرگ در حوزه حمل و نقل شهری محسوب می‌شود که می‌تواند در آینده نه تنها تهران بلکه دیگر شهرهای ایران را نیز تحت تاثیر قرار دهد. وی گفت که تمام تست‌ها با هدف پیدا کردن بهترین راهکارها برای جابجایی مسافران و بهبود کیفیت حمل و نقل عمومی در شهرها صورت می‌گیرد. از این رو، به همکاری‌های بین‌المللی در این زمینه نیز اشاره کرد و افزود که تجربه‌های کشورهای پیشرفته در این زمینه می‌تواند به ایران کمک کند تا روند توسعه ترامواها را به سرعت پیش ببرد.

آمادگی برای گسترش شبکه تراموا در تهران

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران همچنین به برنامه‌های آینده برای گسترش شبکه تراموا در تهران اشاره کرد. وی گفت که پس از تکمیل آزمایش‌ها و ارزیابی‌های لازم، این پروژه به طور جدی‌تر دنبال خواهد شد تا شبکه تراموا در نقاط مختلف تهران گسترش یابد. قیومی توضیح داد که علاوه بر تهیه و راه‌اندازی ترامواهای جدید، توجه ویژه‌ای به طراحی ایستگاه‌ها، لاین‌های ویژه برای حرکت تراموا و بهینه‌سازی مسیرهای عبوری نیز خواهد شد. این گام‌ها به منظور کاهش بار ترافیکی و تسهیل جابجایی مسافران از نقطه‌ای به نقطه دیگر در نظر گرفته شده‌اند.

پیش‌بینی تغییرات در زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی

در راستای توسعه ترامواها و ایجاد سیستم حمل و نقل عمومی کارآمدتر، قیومی به لزوم تغییرات اساسی در زیرساخت‌ها اشاره کرد. او تاکید کرد که برای راه‌اندازی ترامواها به ویژه در سطح گسترده‌تر، باید تغییرات زیادی در خیابان‌ها، تقاطع‌ها و ایستگاه‌ها ایجاد شود. این تغییرات می‌توانند شامل ایجاد لاین‌های ویژه برای تراموا، بهبود معابر و گسترش دسترسی‌های عمومی به ایستگاه‌ها باشد. در همین راستا، پروژه‌های بزرگ در زمینه هوشمندسازی و نظارت بر ترافیک نیز در دست بررسی است تا هماهنگی بیشتری بین وسایل حمل و نقل عمومی ایجاد شود.

ضرورت همکاری‌های بین‌المللی در حوزه حمل و نقل شهری

در نهایت، قیومی به اهمیت همکاری‌های بین‌المللی در زمینه توسعه و بهبود سیستم‌های حمل و نقل شهری اشاره کرد و گفت که ایران باید از تجربیات کشورهای پیشرفته در زمینه حمل و نقل عمومی و تراموا استفاده کند. وی افزود که واردات فناوری‌های نوین و همکاری با شرکای خارجی می‌تواند سرعت فرآیند توسعه حمل و نقل عمومی را در ایران افزایش دهد. قیومی همچنین اشاره کرد که نیاز به تکنولوژی‌های جدید در زمینه تولید تراموا و سیستم‌های برقی آن بسیار احساس می‌شود و در همین راستا، شرکت‌ها و تولیدکنندگان داخلی نیز باید توانمندی‌های خود را برای همکاری در این زمینه تقویت کنند.

احتمال انجام تست‌های روزانه با تراموا ۴ کابین در تهران

از آرزوهای شهید رئیسی تا فعالیت مؤسسات

همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای کشور 

خوشبو کردن خانه

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×