یکشنبه , 7 اردیبهشت 1404 2025 - 04 - 26 ساعت :
 
» اجتماعی » نفس‌های پایانی مدارس سنگی در ایلام؛ آغازی برای فردایی روشن
اجتماعی - اخبار

نفس‌های پایانی مدارس سنگی در ایلام؛ آغازی برای فردایی روشن

اردیبهشت ۶, ۱۴۰۴ 20

ایلام – ایرنا: صدای زنگ آخر در گوشه‌وکنار ایلام این روزها به گوش می‌رسد، نه زنگ پایان یک کلاس، بلکه بشارتی است از آغاز عصری تازه برای مدارس سنگی و فرسوده‌ای که سال‌ها به دوش کشیدن ستون‌هایشان برای ایستادگی در برابر کمبودها و محرومیت‌ها و حفظ روشنایی علم و امید، گام برداشتند. مدارس سنگی که حالا، در آستانه تحولی عظیم قرار دارند.

نفس‌های پایانی مدارس سنگی در ایلام؛ آغازی برای فردایی روشن
نفس‌های پایانی مدارس سنگی در ایلام؛ آغازی برای فردایی روشن

تحول در دنیای آموزش ایلام

در استان ایلام، ۸۳ مدرسه سنگی و فرسوده وجود داشت که همگی نشان از تلاش بی‌وقفه معلمان و دانش‌آموزانی داشتند که در کلاس‌های نه‌چندان ایمن، اما با شور و اشتیاق فراوان به استقبال فردای بهتر می‌رفتند. این مدارس که روزگاری نماد کمبود امکانات و محدودیت‌ها بودند، اکنون با همراهی اراده ملی و همت مردم، در حال گذر از یک دگرگونی بزرگ هستند. در این راستا، نه تنها پروژه‌های عمرانی در حال انجام است، بلکه این تغییرات به‌عنوان یک نهضت انسانی برای عدالت آموزشی و ساخت فردای روشن برای نسل‌های آینده در دستور کار قرار گرفته‌اند.

جهش به سوی عدالت آموزشی در ایلام

در سال‌های اخیر، تحقق عدالت آموزشی که مردم ایلام سال‌ها آرزوی آن را داشتند، به واقعیت نزدیک شده است. پروژه‌های نوسازی مدارس فرسوده استان ایلام، به‌ویژه مدارس سنگی، از مهم‌ترین اقدامات دولت و خیران در راستای تحقق این هدف است. این پروژه‌ها نه تنها در سطح عمرانی بلکه از دیدگاه انسانی و آموزشی نیز با اهمیت فراوانی مواجه هستند و نقش مؤثری در ساخت آینده‌ای روشن برای کودکان این استان دارند.

هدف‌گذاری نوسازی ۸۳ مدرسه تا پایان ۱۴۰۴

مدیرکل نوسازی و توسعه مدارس استان ایلام در گفتگو با ایرنا اعلام کرد که عملیات نوسازی و ساماندهی ۸۳ مدرسه سنگی و فرسوده استان تا پایان سال ۱۴۰۴ به اتمام خواهد رسید. جلال حمره، با اشاره به حمایت‌های دولت چهاردهم، خیران، گروه‌های جهادی و نهادهای حمایتی، افزود: «این پروژه‌ها با هدف نزدیک کردن مدارس ایلام به استانداردهای آموزشی کشور و فراهم کردن محیطی ایمن و مناسب برای دانش‌آموزان طراحی شده است.»

برنامه‌ریزی و هماهنگی گسترده برای پروژه‌ها

یکی از ویژگی‌های برجسته این پروژه، هماهنگی دقیق و تقسیم کار میان دستگاه‌های مختلف است. برای نظارت بر اجرای این پروژه‌ها، قرارگاه عدالت آموزشی در استان ایلام با مسئولیت مستقیم استاندار و با همکاری وزارت آموزش و پرورش تشکیل شده است. نشست‌های هفتگی و ماهانه با حضور تمامی دستگاه‌های عمرانی، نهادهای حمایتی و معین‌های محلی برگزار می‌شود تا روند نوسازی مدارس به‌طور منظم پیگیری شود.

حمره اظهار کرد: «مدیریت نوسازی مدارس در استان ایلام با دقت و اولویت‌بندی انجام می‌شود. مدارس اولویت‌دار شناسایی شده‌اند و پروژه‌ها بر اساس نیاز و شرایط هر منطقه اجرا می‌شوند.»

مشارکت مردمی و گروه‌های جهادی

نکته قابل توجه در این پروژه، مشارکت گسترده مردم و گروه‌های جهادی است. به گفته مدیرکل نوسازی مدارس ایلام، در این پروژه‌ها از ظرفیت‌های مردمی و سازمانی به‌طور مؤثر استفاده شده است. برای هر پروژه، یک مدیر پروژه از میان دهیاران، معلمان بازنشسته و افراد معتمد محلی انتخاب می‌شود تا نظارت و هماهنگی‌های لازم در سطح شهرستان‌ها انجام شود.

این پروژه‌ها همچنین با حمایت گروه‌های جهادی، سپاه پاسداران، بسیج و بنیاد برکت همراه است. این نهادها مسئولیت اجرا و تکمیل برخی از پروژه‌های نوسازی مدارس را بر عهده دارند.

خیران و بنیادها در کنار دولت

در کنار نهادهای دولتی، بنیادهای خیریه و گروه‌های جهادی نیز در این پروژه‌ها دخیل هستند. بنیاد علوی در سال جاری مسئول ساخت ۱۹ مدرسه در استان ایلام است که عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شده است. همچنین، توافقات جدیدی با خیرین منطقه‌ای و ملی برای ساخت مدارس جدید در حال انجام است.

اهداف بلندمدت و نگاه آینده‌نگر

هدف از این پروژه‌ها تنها نوسازی فضاهای آموزشی نیست، بلکه این حرکت در راستای تحقق عدالت آموزشی برای تمام کودکان ایلام است. طبق برنامه‌ریزی‌ها، این نوسازی‌ها باید به گونه‌ای انجام شود که تمامی دانش‌آموزان ایلام تا مهر ۱۴۰۴ در فضاهایی ایمن، استاندارد و مجهز تحصیل کنند.

حمره در ادامه افزود: «ما تلاش می‌کنیم که تا پایان سال ۱۴۰۴، هیچ مدرسه تخریبی، سنگی یا کانکسی در استان ایلام باقی نماند. این پروژه‌ها با نظارت دقیق و شفافیت کامل به پیش می‌روند و گزارش پیشرفت آن‌ها به صورت مستمر به تهران ارسال می‌شود.»

پایان مسیر، تحقق عدالت آموزشی

به گفته کارشناسان، این پروژه‌های نوسازی مدارس به‌ویژه در مناطق محروم، به‌طور مستقیم بر کیفیت تحصیل تأثیرگذار خواهد بود. حذف مدارس ناایمن و تقویت زیرساخت‌های آموزشی نه تنها به بهبود کیفیت آموزش کمک خواهد کرد، بلکه انگیزه و امید را در جامعه افزایش می‌دهد و فرصت‌های برابر آموزشی را برای تمامی کودکان ایلام فراهم خواهد ساخت.

این پروژه به‌عنوان یک حرکت جمعی و همگانی، در نهایت به تحقق رویای دیرینه عدالت آموزشی در ایلام خواهد انجامید. آینده‌ای روشن و امیدبخش برای کودکان ایلام، از طریق نوسازی مدارس و بهبود فضاهای آموزشی رقم خواهد خورد.

عکس دکوراسیون کفش فروشی

عکس دکوراسیون طلا فروشی

آرایش غلیظ یا آرایش ملایم

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×