توسعه زیرساختهای غرب مازندران و پیوست تکمیل آزادراه تهران-شمال
برای نزدیک به دو دهه، پروژه آزادراه تهران-شمال در حال توسعه است و در این مدت، بخشهای مختلف آن به تدریج به بهرهبرداری رسیده است. هدف از این پروژه تسهیل دسترسی به غرب مازندران، منطقهای با جاذبههای طبیعی و گردشگری منحصر به فرد، برای مسافران و گردشگران از نقاط مختلف کشور است. اما با اینکه برخی قطعات این آزادراه به بهرهبرداری رسیدهاند، همچنان چالشهای فراوانی در زمینه تکمیل زیرساختها و مدیریت ترافیک وجود دارد.

افتتاح قطعات آزادراه تهران-شمال و تاثیر آن بر منطقه
عملیات اجرایی طرح آزادراه تهران-شمال از سال 1376 آغاز شد و تاکنون قطعات مختلف آن به بهرهبرداری رسیده است. آخرین قطعهای که در سال 1402 افتتاح شد، به طول 23 کیلومتر از شهرستانک تا پل زنگوله بود. با این حال، هنوز تمامی قطعات آزادراه تکمیل نشدهاند و در حالی که مسافران از این مسیر استفاده میکنند، اهالی بومی این مناطق با مشکلاتی نظیر ترافیک سنگین مواجه هستند.
آمارها نشان میدهند که روزانه حدود 50 هزار خودرو از جاده چالوس و آزادراه تهران-شمال عبور میکنند. این حجم از ترافیک در تعطیلات و ایام پیک سفر، میتواند منجر به مشکلاتی در حمل و نقل و خدمات رسانی به گردشگران و مسافران شود.
مشکلات و چالشهای موجود در زیرساختها
یکی از اصلیترین مشکلات در این منطقه، کمبود زیرساختهای حمل و نقل و خدماتی است که پاسخگوی جمعیت شناور منطقه (گردشگران و مسافران) نیست. به گفته مسئولان، برخی از پروژههای زیرساختی نیمه تمام ماندهاند که اگر تکمیل نشوند، مشکلات بیشتری برای مردم و مسافران به وجود خواهد آمد.
محمد آزاد، مشاور استاندار و مسئول پیگیریهای ویژه در دفتر استانداری غرب مازندران، در این خصوص میگوید: «امروز نیاز به توسعه و تقویت زیرساختها در منطقه بیشتر از هر زمان دیگری احساس میشود. بسیاری از طرحهای ملی، به ویژه در زمینه حمل و نقل، هنوز به سرانجام نرسیدهاند.»
یکی از طرحهای مهم در این زمینه، پروژه آزادراه چالوس-رامسر است. این آزادراه با طول 92 کیلومتر، که به بخشهای کوهستانی و ساحلی میرسد، میتواند کمک بزرگی به کاهش ترافیک و تسهیل رفت و آمد در این منطقه کند. طرح این پروژه در دولت گذشته تصویب شده و به گفته مسئولان، برای تکمیل آن، نیاز به همکاری بیشتر وزارت راه و شهرسازی و بخش خصوصی است.
راهکارهای پیشنهادی برای بهبود وضعیت
مشاور استاندار مازندران در نشستهایی که با حضور فرمانداران و کارشناسان استانی برگزار شده، به لزوم تکمیل پروژههای زیرساختی از جمله آزادراه چالوس-رامسر و تعریض پلهای موجود اشاره کرده است. وی همچنین تاکید کرد که برای رفع مشکلات ترافیکی و زیرساختی در این منطقه، باید اقدامات سریعتری انجام شود.
رئیس حوزه طرحهای شرکت و توسعه زیرساختهای حمل و نقل در استان مازندران، حسن تنها، نیز در این نشستها گفت که برخی پروژهها مانند کمربندی نور-رویان و مسیر مرزن آباد-دزدبن در حال انجام است. با این حال، مشکلاتی همچون آزادسازی اراضی و مسائل منابع طبیعی هنوز بر سر راه این پروژهها وجود دارد.
چشمانداز آینده و ضرورت تقویت زیرساختها
غرب مازندران با طبیعت زیبا و جاذبههای گردشگری فراوانی که دارد، همواره مقصد مسافران داخلی و خارجی بوده است. بنابراین، تقویت زیرساختهای حمل و نقل و خدماتی برای پاسخگویی به نیازهای جمعیت شناور و گردشگران ضروری است.
در این راستا، مسئولان استان و مشاوران استاندار تأکید دارند که پروژههای در حال اجرا باید به سرعت به نتیجه برسند و همچنین طرحهای جدید مانند آزادراه چالوس-رامسر با پیگیریهای لازم تکمیل شوند تا مردم و مسافران از سفر به این منطقه با مشکلات کمتری مواجه شوند.
نتیجهگیری
تکمیل آزادراه تهران-شمال و توسعه زیرساختهای حمل و نقل در غرب مازندران، نیازمند همکاری همهجانبه مسئولان محلی و ملی است. با تکمیل این پروژهها، میتوان علاوه بر کاهش مشکلات ترافیکی، به بهبود کیفیت زندگی اهالی منطقه و تجربه بهتر برای گردشگران کمک کرد.
در نهایت، توجه ویژه به توسعه زیرساختها و رفع مشکلات موجود، میتواند موجب شکوفایی اقتصادی و گردشگری در این منطقه و در نتیجه بهبود شرایط زندگی برای مردم مازندران شود.