چهارشنبه , 28 آبان 1404 2025 - 11 - 19 ساعت :
 
راه‌آهن شیراز-بندرعباس؛ کلید توسعه دریایی و پدافند جنوب کشور
راه و شهرسازی

راه‌آهن شیراز-بندرعباس؛ کلید توسعه دریایی و پدافند جنوب کشور

مهر ۱۹, ۱۴۰۴ 0

به گزارش مجله خبری نو به نقل از خبرگزاری مهر، توسعه خطوط ریلی یکی از اولویت‌های اصلی استان هرمزگان به شمار می‌رود. با توجه به نقش ملی این استان، تمرکز بر زیرساخت‌های ریلی برای تکمیل پازل توسعه دریامحور و دستیابی به توسعه پایدار ضروری است.

توسعه ریلی؛ راهی برای حفظ مزیت‌های ترانزیتی جنوب ایران

امروزه، ترانزیت کالا یکی از مهم‌ترین مزیت‌های استان هرمزگان و جنوب ایران است که به عنوان دروازه‌ای برای اتصال کشورهای آسیای میانه به آب‌های آزاد عمل می‌کند. کشورهایی مانند قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان و حتی روسیه که به دریا دسترسی ندارند، می‌توانند از طریق خاک ایران و بنادر هرمزگان مانند بندرعباس و چابهار، به حمل‌ونقل ارزان دریایی دست پیدا کنند.

اهمیت این موضوع برای کشورهای آسیای میانه به اندازه‌ای است که همواره به دنبال بهره‌برداری از ظرفیت‌های بندر شهید رجایی بوده‌اند. اخیراً نیز هیئتی از آذربایجان به ریاست معاون نخست‌وزیر این کشور برای بررسی ظرفیت‌های این بندر به هرمزگان سفر کرد.

بر همین اساس، توسعه سریع کریدور ریلی شمال به جنوب به منظور برقراری اتصال پایدار کشورهای شمالی ایران با خلیج فارس، اولویت اصلی کشور و استان هرمزگان است. هرچند خطوط ریلی در این استان فعال هستند، اما برای رقابت در عرصه کریدورهای بین‌المللی کافی نبوده و برای حفظ مزیت‌های ترانزیتی جنوب ایران، توسعه فوری این خطوط و افزایش سرعت قطارهای باری ضروری است.

راه‌آهن بندرعباس-شیراز؛ یک مسیر پدافندی استراتژیک

احداث راه‌آهن بندرعباس-شیراز با توجه به اصول پدافند غیرعامل، یک مسیر جایگزین و استراتژیک برای کریدور بین‌المللی شمال به جنوب محسوب می‌شود. این مسیر می‌تواند در شرایط بحرانی، پشتیبان محور ریلی و جاده‌ای بندرعباس-بافق باشد که محل عبور بسیاری از کالاهای اساسی و مواد اولیه وارداتی به مرکز کشور است. تکمیل این پروژه نیازمند اتصال ریلی شیراز به اصفهان و شبکه سراسری شمال به جنوب است.

تکمیل مطالعات اتصال ریلی شیراز به بندر شهید رجایی

علیرضا نصیری برازنده، مدیرکل راه‌آهن هرمزگان، در گفتگو با خبرنگار مجله خبری نو اعلام کرد که مطالعات فاز اول طرح اتصال راه‌آهن شیراز به بندر شهید رجایی به پایان رسیده و این طرح به عنوان یک کریدور جایگزین با رویکرد امنیت ملی پذیرفته شده است. وی افزود که با وجود پیشرفت‌های صورت‌گرفته، همچنان به بررسی‌های فنی بیشتری نیاز است.

مدیرکل راه‌آهن هرمزگان بیان کرد که این پروژه ریلی به افزایش ترانزیت و توسعه حمل‌ونقل داخلی کمک می‌کند. به گفته او، توسعه صنایع فولاد در منطقه نیز اجرای این طرح را از نظر اقتصادی توجیه‌پذیر می‌سازد.

ایجاد کریدورهای جدید برای اتصال به بنادر و مرزها

نصیری برازنده در خصوص استراتژی توسعه کریدورهای ریلی توضیح داد: «در حال حاضر یک کریدور به بندرعباس متصل است و هدف ما این است که از طریق محور شیراز، این کریدور را به بندر انزلی و همچنین به دو مرز شرقی و غربی کشور متصل کنیم.» وی همچنین تأکید کرد که مطالعات لازم برای توسعه ریلی در شرق و غرب استان هرمزگان نیز تا حد امکان در حال انجام است.

منبع: خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×