ماجرای دروغهای سریالی درباره درآمد باربرها از کجا کلید خورد؟
به گزارش مجله خبری نو به نقل از همشهری آنلاین، انتشار اخبار نادرست درباره درآمدهای نجومی باربرها، زندگی این افراد را با چالشهای جدی مواجه کرده است. این موج خبری دروغین، علاوه بر انتقال پیام اشتباه به جامعه، مشکلات خانوادگی برای باربران واقعی ایجاد کرده است. برخی از آنها از بحرانهای به وجود آمده پس از پخش این شایعات گلایه دارند، زیرا درآمد واقعیشان همچنان برای تأمین مخارج روزمره کافی نیست.
اما منشأ این اخبار کجاست و افرادی که در ویدئوها به عنوان باربر معرفی میشوند، چه کسانی هستند؟ برای یافتن پاسخ، یک صفحه اینستاگرامی که ویدیوی «درآمد 300 میلیونی پیک موتوری» را منتشر کرده بود، مورد بررسی قرار گرفت. این ویدیو نزدیک به 11 میلیون بازدید داشته است. نتایج بررسی نشان میدهد که این صفحه، متعلق به یک تولیدکننده لباس است و در ماههای اخیر بهصورت مهندسیشده، ویدئوهایی با هدف تبلیغ درآمدهای بالای باربران تولید کرده است.
بازخورد مثبت کاربران فضای مجازی باعث تکرار تولید این نوع محتوا در صفحه مذکور شد. این در حالی است که پیش از این، پستهای این صفحه کمتر از 200 لایک دریافت میکرد، اما اکنون تنها یکی از ویدئوهای مربوط به درآمد باربران 579 هزار بار به اشتراک گذاشته شده است. نکته قابلتوجه، حضور چهرههای تکراری در این ویدئوهاست که یک بار بهعنوان باربر موتوری و بار دیگر بهعنوان باربر با گاری دستی، درآمد بالای خود را تبلیغ میکنند. این موارد، ترفند این صفحه و صفحات مشابه را برای معرفی شغل باربری بهعنوان راهی آسان برای کسب درآمد چندصد میلیونی آشکار میسازد.
علاوه بر این بررسیها، مجله خبری نو نیز چندی پیش در یک گزارش میدانی به درآمد واقعی باربران پرداخت. در گفتگو با این کارگران مشخص شد که درآمد روزانه آنها در بهترین حالت بین 400 تا 600 هزار تومان است. این رقم تفاوت چشمگیری با اخبار زردی دارد که با هدف جذب دنبالکننده منتشر میشوند.
منبع: همشهری آنلاین







