چالش بزرگ کارخانهها: کمبود نیروی متخصص و ماهر
به گزارش مجله خبری نو به نقل از خبرگزاری صداوسیما مرکز آذربایجان شرقی، غلامحسین محمدی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، اعلام کرد که رتبه ایران در مهارت دانشآموختگان دانشگاهی در میان ۱۴۰ کشور، ۱۳۵ است. وی تاکید کرد که بر اساس پژوهشها، کمبود نیروی کار ماهر چالش اصلی کارخانهها در حال حاضر و آینده محسوب میشود.
این اظهارات در مراسم اعطای مجوز مرکز آموزشی جوارکارگاهی شرکت گسترش صنایع ریلی ایران در تبریز بیان شد. محمدی توضیح داد که استراتژیهای توسعه صنعتی در دنیا متفاوت است و یکی از الگوهای موفق، تمرکز بر بهرهوری است. به گفته او، از سالهای ۹۸ و ۹۹، با افزایش استهلاک سرمایه و فشار بر سرمایهگذاری، کشورها به سرمایهگذاری روی بهرهوری و نیروی انسانی روی آوردند.
فقدان نیروی کار ماهر چالش اصلی کارخانههاست
معاون وزیر کار بهرهوری را به معنای افزایش تولید با استفاده از کالا و انرژی کمتر از طریق ارتقای مهارت و فناوری دانست و افزود: این هدف تنها با آموزش و بهروزرسانی مهارتها محقق میشود. وی با اشاره به اهمیت آموزش گفت: هر سال آموزش، ۱۰ درصد افزایش درآمد را به همراه دارد و توانمندسازی کارگران از طریق آموزشهای مهارتی، به ارتقای شغلی و طبقاتی آنها منجر میشود.
بر اساس آمار ارائه شده، ۴۰ درصد از دانشآموختگان دانشگاهها بیکار هستند و از هر دو نفر، یک نفر با کمبود یا فقدان مهارت مواجه است. محمدی به وضعیت سال ۱۳۹۲ اشاره کرد که برای حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نیروی کار، یک میلیون فرصت شغلی وجود داشت، اما به دلیل نبود مهارت، کمتر از ۶۰۰ هزار شغل محقق شد. البته دلایل دیگری مانند پایین بودن دستمزدها نیز در این موضوع نقش داشتند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور تصریح کرد که کارفرمایان ایرانی در سال ۱۴۰۳ نیز کمبود نیروی کار ماهر را چالش اصلی خود دانستهاند. وی هشدار داد که چون نسل جدید کمتر به دنبال مهارتهای سخت میرود، این چالش در آینده جدیتر خواهد شد. محمدی افزود: در سطح جهان، از هر ۱۰ کارگر، ۶ نفر برای حفظ شغل خود به بازآموزی و بهروزرسانی مهارت نیاز دارند.
وی هشدار داد: «اگر به دنبال تربیت نیروی کار ماهر نباشیم، بحران تعطیلی کارخانهها به علت فقدان نیروی کار ماهر در سه سال آینده اتفاق خواهد افتاد.» او از کارفرمایان خواست تا با سرمایهگذاری هوشمند، برای این مشکل چارهاندیشی کنند.
یکی از راهحلهای پیشنهادی، استفاده از آموزشهای دوگانه مانند استادشاگردی، آموزشهای انجمنهای حرفهای و آموزشهای داخل کارخانهای و کارآموزی است. به گفته محمدی، ۹۰ درصد دورههای مهارتافزا باید از این طریق انجام شود. این روش در کشورهایی مانند آلمان، چین، ژاپن و هند سابقهای ۷۰ ساله دارد و بیش از ۷۰ درصد نیروی کار در دنیا از این طریق جذب کارخانهها میشوند، در حالی که این نرخ در ایران ۴۰ درصد است.
محمدی همچنین به طرح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای هدایت مسئولیتهای اجتماعی شرکتها به سمت توانمندسازی کارگران اشاره کرد و آن را سرمایهگذاری هوشمند برای آینده دانست. او تاکید کرد که کارفرمایان باید ۸۰ درصد از هزینههای آموزش مهارت را تأمین کنند، زیرا شرکتها بدون نیروی ماهر دچار مشکل خواهند شد.
در این جلسه، محمد کلامی، مدیرعامل شرکت گسترش صنایع ریلی ایران، نیز گفت که بهرهوری میتواند اقتصاد را از رکود خارج کند و برای ارتقای آن باید آموزش در اولویت باشد. وی افزود که شرکت دانشبنیان ایرید با دریافت مجوز مرکز آموزشی جوارکارگاهی، به طور رسمی وارد عرصه آموزش صنعتی شده است. این شرکت تنها تولیدکننده سوزن ریلی در خاورمیانه است.
همزمان با صدور این مجوز، شرکت گسترش صنایع ریلی ایران به عضویت اصلی کنسرسیوم مهارت آذربایجانشرقی درآمد. این مرکز آموزشی با هدف توسعه مهارتهای تخصصی ریلی و ارتقای دانش فنی نیروی انسانی بومی تأسیس شده است.
منبع: خبرگزاری صداوسیما مرکز آذربایجان شرقی







