ایران چگونه با توسعه لجستیک و استانداردسازی صادرات خود را به اوراسیا متحول میکند؟
به گزارش مجله خبری نو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در سومین روز از نمایشگاه بینالمللی «شیراز اکسپو ۲۰۲۵»، نشست تخصصی نحوه تجارت و صادرات به بازارهای آسیای میانه، قفقاز و روسیه روز سهشنبه، ۲۲ مهر برگزار شد. این جلسه با حضور مدیران ارشد وزارت صمت و جمعی از فعالان اقتصادی استان فارس تشکیل شد.
در این نشست، استفاده از ظرفیتهای منطقهای و توسعه روابط تجاری، بهویژه در حوزه حملونقل و پایانههای صادراتی، از محورهای اصلی گفتگوها بود.
مدیرکل دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه در سازمان توسعه تجارت ایران بر ضرورت استانداردسازی و ارتقای دانش بازاریابی برای موفقیت در صادرات تأکید کرد. اکبر گداری با اشاره به نقش نمایشگاههای بینالمللی در توسعه تجارت خارجی گفت: در رویدادهایی مانند ایران اکسپو و شیراز اکسپو، تمرکز بر کیفیت دعوت از تجار خارجی و ارتقای سطح همکاریها قرار دارد تا تعاملات اقتصادی پایدار و مؤثر شکل بگیرد.
او تأکید کرد که ورود موفق به بازار اوراسیا به رعایت استانداردها و شناخت دقیق بازار هدف وابسته است. به گفته وی، موارد زیر از ضرورتهای اصلی موفقیت در این بازارها به شمار میرود:
نیازسنجی بازار، تأمین کالای باکیفیت، بستهبندی مناسب, استانداردسازی بینالمللی و ارتقای دانش بازاریابی
در پایان این نشست، فعالان اقتصادی استان فارس نیز دیدگاهها و پرسشهای خود را در زمینه صادرات، مسائل گمرکی، حملونقل و نیازهای بازارهای هدف مطرح کردند که مدیران حاضر به این موارد پاسخ دادند.
منبع: سازمان صمت فارس







