اصلاح الگوی قراردادهای سرمایهگذاری در صنعت بازی
به گزارش مجله خبری نو به نقل از مهر، محمد حاجیمیرزایی، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، در یک گفتگوی رادیویی به تشریح چالشهای صنعت بازیهای ویدئویی پرداخت. او تأمین اعتبار برای سرمایهگذاری در تولید بازیهای جدید را یکی از موضوعات ضروری دانست و گفت با وجود موفقیت برخی بازیها، پس از سال ۱۴۰۰ کمبود بازیهای جدید و تأثیرگذار احساس میشود.
به گفته وی، بسیاری از بازیهای موفق کنونی در دهه گذشته تولید شدهاند و همچنان توسط استودیوهای بزرگ مورد بهرهبرداری قرار میگیرند. این موضوع نشاندهنده نیاز جدی به سرمایهگذاری و هدایت منابع مالی از سوی بخش خصوصی و دولت در این حوزه است.
حذف بنیاد ملی بازیهای رایانهای از قانون سود گمرکی
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای اعلام کرد قانونی برای اختصاص دو درصد از سود گمرکی واردات سختافزارهای مرتبط با بازی، مانند کنسولها، به تولید بازیهای ویدئویی تصویب شده است. در این قانون، پنج دستگاه برای بهرهمندی از این منابع مشخص شدهاند، اما بنیاد ملی بازیهای رایانهای در این فهرست قرار ندارد. بررسیها نشان میدهد که نام این بنیاد در ابتدا در لیست بوده اما بعداً در مجلس حذف شده است.
حاجیمیرزایی افزود: «ما با همکاری کمیسیون فرهنگی مجلس و سازمان برنامهریزی تلاش کردیم گام مهمی در بهبود تولید بازی برداریم.» او از تشکیل کارگروهی با مشارکت پنج نهاد مرتبط خبر داد و گفت از این نهادها خواسته شده تا برنامههای خود را به صورت هماهنگ ارائه دهند. همچنین به آنها توصیه شده است که به جای روش سنتی سفارش مستقیم محصول که اغلب به بازار راه پیدا نمیکند، به شیوههای علمیتر و سرمایهگذاری در تولید روی بیاورند.
رویکرد پیشنهادی این است که نهادها از قراردادهای صرفاً سفارشی فاصله بگیرند و با حضور در رویدادهای سرمایهگذاری، طرحها و تیمهای بازیسازی را ارزیابی کنند. بر این اساس، آنها میتوانند با بررسی شاخصهایی مانند ریسک پروژه و طرح کسبوکار، در سود نهایی پروژه سهیم شوند تا انگیزه متقابل برای تجاریسازی بازی ایجاد گردد.
وی همچنین اعلام کرد که در یک رویداد سرمایهگذاری در دیماه، علاوه بر این نهادها، از صندوقها و سرمایهگذاران دیگر نیز برای تحقق بهتر اهداف استفاده خواهد شد.
لزوم ارائه مشوق برای جذب سرمایهگذاری خصوصی
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای با اشاره به جلسه کمیسیون بازیسازان گفت: «نظر اصلی اعضا این بود که اگر مشوقهای مناسبی مشابه سایر حوزههای فرهنگی فراهم شود، سرمایهگذاری خصوصی به سمت صنعت بازی جذب خواهد شد.» او افزود با توجه به محدودیت نقدینگی، دولت میتواند مانند کشورهای همسایه از سیاست ارائه مشوقها استفاده کند.
یکی از این مشوقها، معافیت مالیاتی برای تولیدکنندگان فرهنگی است که در حال حاضر شامل کتاب، فیلم و موسیقی میشود اما بازیهای ویدئویی را در بر نمیگیرد. حاجیمیرزایی گفت: «تلاش ما این است که با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تولید و نشر بازیهای داخلی، حداقل به صورت موقت، در جدول مشاغل معاف از مالیات قرار گیرد تا به رونق این حوزه کمک کند.»
آسیبشناسی مشکلات سرمایهگذاری در گذشته
حاجیمیرزایی به یکی از مشکلات اساسی اشاره کرد و گفت: «رها کردن تیمهای بازیسازی توسط شرکتهای سرمایهگذار در میانه راه، باعث تعطیلی بسیاری از این تیمها شده است.» وی دلایل توقف پروژهها را در دو نکته کلیدی خلاصه کرد:
نخست؛ بنیاد ملی بازیهای رایانهای پیش از این خود به عنوان سرمایهگذار و سهامدار عمل میکرد که آن را به رقیب بخش خصوصی تبدیل کرده و زمین رقابت را نابرابر میساخت.
دوم؛ شتابزدگی در اعلام ارقام بزرگ سرمایهگذاری، پیش از نهایی شدن قراردادها، باعث میشد بازیسازان بر اساس اطلاعاتی برنامهریزی کنند که در عمل محقق نمیشد و با مشکلات جدی مواجه میشدند.
اصلاح مدل قراردادها و نقش جدید بنیاد
وی از اصلاح مدل قراردادهای سرمایهگذاری با همکاری صندوق صنایع خلاق و صندوق نوآوری و شکوفایی خبر داد. در مدل جدید، بنیاد ملی بازیهای رایانهای دیگر به عنوان شریک یا سرمایهگذار حضور نخواهد داشت و تنها نقش یک ناظر بیطرف را بر کل فرآیند، از تزریق پول تا عرضه محصول نهایی، ایفا خواهد کرد.
سرمایهگذاری در این مدل به صورت مرحلهای و بر اساس تحقق شاخصهای عینی توسط بازیساز انجام میشود. قراردادها نیز به شکلی منصفانه تنظیم شده و در سامانه شفافیت منتشر خواهند شد. حاجیمیرزایی تأکید کرد که شرط حضور نهادها در رویدادهای سرمایهگذاری، پذیرش شفافیت قراردادها و شاخصها است.
توصیههایی برای تولید بازیهای موفق
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت: «گاهی یک مدیر با نیت خیر، بر حضور شعارهای فرهنگی در بازیها اصرار میکند و محصولی تولید میشود که برای جلب رضایت مدیر طراحی شده، نه کاربر.» به گفته او، این محصولات معمولاً فاقد جذابیت و هیجان لازم برای بازیکنان هستند.
او به سازمانها توصیه کرد که توجه بیشتری به روند تولید بازیها داشته باشند و افزود: «نامگذاری امسال به عنوان سال «سرمایهگذاری برای تولید» نشان از بلوغ در تصمیمگیری دارد، چرا که تمرکز بر سرمایهگذاری به جای تولید صرف، زیرساختهای پایدارتری ایجاد میکند.»
حاجیمیرزایی در پایان تأکید کرد که بنیاد ملی بازیهای رایانهای باید در جایگاهی بیطرف، به عنوان وکیل مدافع بازیسازان عمل کند و با ارائه مشاوره به آنها در زمینه مسائل حقوقی و مالی یاری رساند، زیرا بسیاری از بازیسازان دانش کافی در این حوزهها ندارند.
منبع: مهر







