فتحی: ۱۷۰ شناور خدماتی با بهرهگیری از تسهیلات بانکی ساخته شد
به گزارش مجله خبری نو به نقل از خبرنگار مهر، علی فتحی، معاون مهندسی و امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی، در یک گفتگوی تلویزیونی به پتانسیل بالای ایران در زمینه بنادر و دریانوردی اشاره کرد.
او گفت ایران با داشتن ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل دریایی، سابقه و توانمندی زیادی در تجارت و حملونقل دریایی دارد و بنادر کشور همواره در این زمینه فعال بودهاند.
افزایش ظرفیت بنادر تجاری کشور
فتحی اعلام کرد ظرفیت ایجاد شده در بنادر تجاری کشور بیش از ۳۰۰ میلیون تن است. این ظرفیت امکان جابهجایی بار دریایی را فراهم میکند و برنامههای توسعهای متناسب با نیاز، از جمله در منطقه مکران، در حال انجام است. وی ابراز امیدواری کرد که این ظرفیتها افزایش یابد.
به گفته او، ظرفیت فعلی بنادر کشور قابلیت بهرهبرداری کامل را دارد و در سال گذشته بیش از ۷۰ درصد از این ظرفیت مورد استفاده قرار گرفت. ظرفیت موجود همچنان آماده استفاده است و توسعههای جدید در سواحل بنادر، به ویژه در سواحل مکران، در دستور کار سازمان قرار دارد.
معاون مهندسی و امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به وضعیت صنایع مرتبط با کشتیرانی، اظهار داشت با توجه به سابقه طولانی ایران در ساخت شناور، صنعت ساخت و تعمیر شناور در داخل از توان فنی مناسبی برخوردار است. بر اساس آمارها، در دو دهه اخیر بیش از ۱۰۰ فروند شناور با استفاده از توان داخلی ساخته و به بهرهبرداری رسیده است.
وی افزود در حال حاضر نیز نیاز به حدود ۲۴۰ فروند شناور دیگر شناسایی شده و ساخت حدود ۱۰۰ فروند شناور در سال جاری در دستور کار قرار گرفته و مراحل ساخت و تحویل آن در حال انجام است.
ورود شناورهای خدماتی جدید به بنادر
فتحی گفت این شناورها بیشتر از نوع خدماتی هستند و در حوزههای مختلف بنادر کشور برای افزایش کارایی فعالیت بنادر مورد استفاده قرار خواهند گرفت. تا پایان سال جاری حدود ۴۰ فروند از این شناورها به بهرهبرداری میرسد و بقیه در مراحل سفارش و ساخت قرار دارند.
وی تأکید کرد بر اساس نیازسنجیها، حدود ۸۰ فروند شناور خدماتی باید تأمین شود و سازمان بنادر و دریانوردی تلاش میکند از ظرفیت و پتانسیل صنعتگران داخلی برای ساخت این شناورها استفاده کند و برنامهریزی لازم برای تحقق این هدف در حال انجام است.
معاون مهندسی و امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به چالش تأمین منابع مالی در صنایع دریایی و بندری، گفت مهمترین راهکار، تقویت بخش داخلی و تمرکز بر استفاده از توان و ظرفیتهای داخلی است. در این راستا، سازمان بنادر تلاش میکند با سفارشگذاری داخلی و استفاده از توان صنعتگران کشور، نیازهای خود و بخشهای تجاری مرتبط را تأمین کند.
تولید قطعات دریایی توسط شرکتهای دانشبنیان
وی افزود یکی از اقدامات انجام شده، تجهیز و بهکارگیری متخصصان و شرکتهای دانشبنیان بوده است. تاکنون بیش از ۷۵۰ قطعه با استفاده از ظرفیت این شرکتها تولید شده که این اقدام گامی مؤثر در حمایت از تولید داخل و تقویت صنایع دریایی کشور است.
فتحی تصریح کرد این حرکت از حدود دو دهه پیش آغاز شده و در دهه اخیر با جدیت بیشتری دنبال شده است. سازمان بنادر با برگزاری نمایشگاهها و استفاده از روشهای مختلف، صنعتگران را تشویق کرده تا در این حوزه حضور فعالتری داشته باشند و نقش مهمتری در تأمین نیازهای صنعت ایفا کنند.
معاون مهندسی و امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت در بخش حمایت از سازندگان نیز اقدامات قابل توجهی انجام شده است. هدف از این حمایتها، استفاده از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان و تقویت توان جمعی صنعتگران داخلی برای تولید محصولات و تجهیزات مورد نیاز این صنعت با اتکا به دانش بومی است.
وی در پایان خاطرنشان کرد بخشی از حمایتها مربوط به ارائه مشوقهای مالی و تسهیلات بانکی است تا فعالان حوزه ساخت شناور بتوانند از این تسهیلات بهرهمند شوند. تاکنون بیش از ۱۷۰ فروند شناور با استفاده از این تسهیلات و حمایتهای سازمان بنادر ساخته شده یا در حال ساخت است.
منبع: مهر







