پنجشنبه , 29 آبان 1404 2025 - 11 - 20 ساعت :
 
قم قطب علمی و معنوی جهان اسلام و خاستگاه تحولات جهانی است
مقالات

قم قطب علمی و معنوی جهان اسلام و خاستگاه تحولات جهانی است

مهر ۲۷, ۱۴۰۴ 0

به گزارش مجله خبری نو به نقل از خبرگزاری مهر

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری در نشست مشترک با رئیس دانشگاه طلوع مهر گفت: شهر مقدس قم ظرفیت بی‌بدیلی دارد که در هیچ جای دیگری یافت نمی‌شود. او افزود: اگر از روایات اهل بیت (علیهم السلام) درباره قم صرف‌نظر کنیم، حضور سلسله علمای بزرگ در طول تاریخ اسلام همواره منبع خدمات علمی فراوان بوده است. تحلیل‌های جاری نشان می‌دهد که قم نقش کلیدی نه تنها در امور داخلی کشور، بلکه در سطح منطقه و در مسائل بین‌المللی ایفا می‌کند.

مدیرکل اوقاف قم ریشه تحولات بزرگ را در این شهر می‌داند و می‌گوید: شخصیت‌های بزرگی چون حضرت امام (ره) که زلزله‌ای در غرب برپا کردند، از این شهر پرورش یافته‌اند. او افزود: اگر امروز مقام معظم رهبری (مدظله العالی) پرچمی را بلند کرده‌اند که کسی نتواند آن را پایین آورد، این نیز محصول همین مکتب است.

او ادامه داد: بسیاری از مسئولین ارشد، نیروهای فکری و علمای برجسته چون شهید مطهری، همگی از این شهر هستند. حضور حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) نیز جایگاهی ویژه در بین اهل بیت دارد و نقش اساسی در درخشش این شهر ایفا می‌کند. اسکندری عنایت حضرت معصومه (س) را منشأ حل مشکلات می‌داند و خواستار ادای حق آن بانوی بزرگوار شد: یکی از نکات مهم، عنایت و توجه حضرت معصومه (سلام الله علیها) است؛ من تا به حال ندیده‌ام کسی که با تضرع به درگاه او حاجت نداشته باشد. او بیان کرد که در مقاطع بحرانی، با یک تشرف مختصر گشایش حاصل شد. اگر در روایات آمده که قم در آخرالزمان مصون است، ما بر این باوریم که حضور این بانوی باکرامت عامل اصلی آن است. اگرچه کارهایی برای او انجام شده، اما به نظر او هنوز حق این بانوی بزرگ ادا نشده است؛ ایشان این همه به ما عنایت دارند و ما کار خاصی در شأن ایشان نکرده‌ایم.

رسالت جهانی قم

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم بر رسالت جهانی قم تأکید کرد: باید از ظرفیت‌های موجود بهره برد. همان‌گونه که در روایات آمده، علم باید از اینجا به سراسر عالم منتشر شود و صرفاً محدود به کشورمان کافی نیست. ما باید زمینه‌های ارتباط با جهان را فراهم کنیم. او افزود: در جریان پیام‌های رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا، او متذکر شد که این پیام‌ها بسیار پرمعنا بودند، اما دستگاه فرهنگی کشور تنها به همان پیام اکتفا کرد؛ در حالی که باید در ادامه این حرکت، جوانان دنیا را نیز تغذیه کنیم.

اسکندری گفت: رهبری می‌فرمایند «بروید اسلام را از سرچشمه‌اش بگیرید»، پس وظیفه ماست که این سرچشمه را در اختیار آنان قرار دهیم. اگرچه امکانات محدود و مزاحمت‌های دشمن وجود دارد، اما باید قدم‌های درست برداریم. صرف داشتن ترجمه خوب انگلیسی قرآن کافی نیست؛ لازم است مجموعه‌ای از معارف قرآن، روایات اهل بیت و تشیع گردآوری شود تا این پیام‌ها به ادامه تغذیه برسند.

آمادگی برای تفاهم‌نامه

مدیرکل اوقاف استان قم درباره آمادگی برای انعقاد تفاهم‌نامه با مراکز علمی برای فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی گفت: ما آمادگی همکاری در قالب تفاهم‌نامه داریم. یکی از محورهای مهم، کار در بقاع متبرکه است که طبق فرمایش مقام معظم رهبری باید به قطب فرهنگی تبدیل شوند. حوزه‌های فرهنگی، آموزشی و بیان احکام در امامزادگان نیازمند کار جدی هستند؛ بنابراین باید یک کارگروه شکل بگیرد و ضمن مباحثه حول تفاهم‌نامه، ظرفیت‌های هر دو مجموعه دیده شود. او تصریح کرد: مجموعه اوقاف آماده است تا مراکز علمی از ظرفیت‌های موجود استفاده کنند؛ بقاع متبرکه امامزاده‌ها ظرفیت خوبی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و پشتیبانی‌های لازم دارند.

اسکندری خواستار تغییر نگاه به بقاع متبرکه شد و افزود: متأسفانه برخی تصور می‌کنند حرم مطهر یک امامزده تنها مکانی برای عبادت و نماز است، در حالی که این‌گونه نیست و ما شاهد تحولات مثبت در این اماکن بوده‌ایم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم گفت: از مراکز علمی می‌خواهم حتماً بازدیدی داشته باشند و از بعد رسانه‌ای بقاع متبرکه نیز استفاده کنند. ابزارهای رسانه‌ای در این اماکن فراهم شده و صدا و سیما نیز برای همکاری آمادگی اعلام کرده است.

وقف، ظرفیت بی‌بدیل پژوهشی برای ارتقای کارآمدی کشور است. حجت‌الاسلام والمسلمین علی بنایی اهمیت آموزش و پژوهش کاربردی را تشریح کرد: پیشرفت در آموزش به این معناست که اگر همه در کشور خوب کار کنند و خوب آموزش ببینند، ضرر و زیان کشور کمتر و رشد ملی افزایش می‌یابد. او افزود: دانشگاه طلوع مهر از ۲ رشته و ۴ دانشجو شروع به کار کرد و در حال حاضر به توسعه چشمگیری دست یافته؛ ما همچنان با جدیت برای رسیدن به موفقیت‌های علمی بیشتر تلاش می‌کنیم.

رئیس دانشگاه طلوع مهر بیان کرد که این دانشگاه ظرفیت پاسخ به سوالات اساسی مدیریتی را دارد و گفت: دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد آماده‌اند رساله‌های خود را بر اساس نیازهای واقعی وقف و اوقاف تنظیم کنند؛ ما می‌توانیم موضوعات پژوهشی را تعریف کنیم تا با کیفیت مطلوب، در زمینه بهینه‌سازی کارکرد منابع مالی موقوفات اقدام شود. او ادامه داد: در دانشگاه طلوع مهر در زمینه پژوهش درصدد انجام اقدامات ماندگار هستیم و در بسیاری از زمینه‌های دیگر نیز ظرفیت همکاری واقعی وجود دارد. در زمینه آموزش افرادی که نیاز به ارتقاء دانش دارند، آمادگی کامل داریم و می‌توانیم برای کسانی که تحت پوشش اوقاف هستند یا برای آموزش روحانیونی که در برنامه‌های کشوری حج و عمره اعزام می‌شوند و نیازمند به‌روزرسانی در احکام و مسائل فقهی هستند، برنامه‌های آموزشی مؤثری تدوین و اجرا کنیم.

بنایی گفت: اگر برنامه‌ای در سطح ملی برای ارتقای کار آموزش در نظر گرفته شود، دانشگاه طلوع مهر با ظرفیت بسیار بالایی که دارد، می‌تواند در این زمینه همکاری مستمر و مؤثری داشته باشد. کارگروه‌های تخصصی در دانشگاه تشکیل شده و کانون نویسندگان نیز حدود ۲۷ سال است که در قم فعالیت می‌کند.

رئیس دانشگاه طلوع مهر تصریح کرد: پژوهش‌های آینده‌نگرانه در این دانشگاه در نشریات تخصصی منتشر می‌شوند. همچنین، پس از جنگ ۱۲ روزه، مرکز فکری دانشگاه در حال رصد اوضاع بوده و مرکز مشاوره طلوع مهر در زمینه تاب‌آوری روانی و خدمات اجتماعی ارزشمندی ارائه کرده است.

بنایی بر لزوم آینده‌پژوهی در وقف و ضرورت فعالیت انجمن‌های علمی تأکید کرد: ما باید به عنوان یک مرکز علمی، آمادگی داشته باشیم که خدمات اجتماعی و مشاوره‌ای پس از بحران‌ها و جنگ‌ها را تقویت کنیم؛ بنابراین بخش آینده‌پژوهی دانشگاه این نقشه راه را ترسیم کرده است.

منبع: خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×