هشدار رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره افت تحصیلی در استان
به گزارش مجله خبری نو به نقل از خبرنگار مهر، غلامرضا تاجگردون عصر امروز در نشست شورای آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد به چالشهای حوزههای آموزش اشاره کرد و بیان کرد که افت تحصیلی دانشآموزان مشهود است. او گفت: میانگین نمرات پایه دوازدهم، هم در سطح کشور و هم در استان، در وضعیت مطلوبی نیست و این روند در چند سال گذشته نگرانکننده بوده است.
او به شکاف معنادار استان با میانگین کشوری اشاره کرد و اظهار داشت: استان ما حدود ۲ نمره از میانگین کشور پایینتر است که این یک هشدار جدی است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی عمق بحران را در دروس پایه و اصلی دانست و افزود: وضعیت دروس اصلی مانند ریاضی، فیزیک و ادبیات در رشتههای مربوطه بسیار بحرانی است و میانگینها در محدوده ۶ تا ۷ قرار دارد؛ این نشان میدهد پایههای علمی دانشآموزان به شدت ضعیف است.
در رشته ریاضی‑فیزیک ۶۸ درصد دانشآموزان معدل زیر ۱۰ دارند. توزیع نمرات بسیار نگرانکننده است؛ در این رشته تنها ۱۷ درصد بین ۱۰ تا ۱۴ هستند. در رشته علوم انسانی حتی بحرانیتر است و حدود ۸۰ درصد معدل زیر ۱۰ دارند.
تاجگردون با اشاره به توزیع نامتعادل نمرات، بیان کرد: آمارها نشان میدهد سهم بسیار بزرگی از دانشآموزان در برخی رشتهها تا ۸۰ درصد معدل زیر ۱۰ دارند و حتی در مدارس غیرانتفاعی که بیشترین هزینه را میگیرند وضعیت خوب نیست؛ البته اوضاع در مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی بهتر است.
هشدار در رابطه با شکاف علمی در استان
وی این نقص آموزشی را خطرناک توصیف کرد و گفت که سیستم آموزشی نتوانسته خدمات باکیفیتی را بهطور عادلانه در اختیار عموم دانشآموزان قرار دهد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: این ضعف پایهای قطعاً به آموزش عالی، بازار کار و توسعه جامعه سرایت خواهد کرد و یک ناترازی بزرگ در سرمایه انسانی آینده کشور ایجاد میکند.
او بر ضرورت عزم ملی و استانی و همکاری همه نهادها تأکید کرد و پیشنهاد داد که شورای آموزش و پرورش استان بهصورت ویژه و متمرکز بر این دادهها جلسه بگیرد و علل ریشهای افت را شامل مسائل آموزشی، معیشتی معلمان، انگیزه دانشآموزان، خانوادهها، محتوای درسی و … بررسی کند.
تاجگردون الگوبرداری از مدارس موفق را بهعنوان راهکار دیگر نام برد و گفت باید بهدنبال کشف و تعمیم روشها، محتواها و مدیریت موفق مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی به مدارس عادی بود. این کار نیازمند ایجاد یک «کمیته انتقال تجارب» متشکل از مدیران و معلمان موفق این مدارس است.
نماینده مردم گچساران و باشت با اشاره به تمرکز بر دروس پایه افزود: طراحی و اجرای «طرحهای جبرانی و تقویتی» ویژه برای دروسی مانند ریاضی، فیزیک و ادبیات در اولویت قرار گیرد.
تاجگردون بازنگری در روشهای ارزشیابی و تدریس را از دیگر پیشنهادات مطرح کرد و پرسید: آیا سیستم نمرهدهی و شیوه تدریس کنونی قادر به سنجش واقعی یادگیری است؟ احتمالاً نیاز به بازآموزی معلمان و بهروزرسانی روشهای تدریس وجود دارد.
او بر افزایش انگیزه در معلمان و دانشآموزان تأکید کرد و گفت بدون توجه به مسائل معیشتی و انگیزشی معلمان و ایجاد انگیزه در دانشآموزان، هر طرحی با شکست مواجه خواهد شد؛ همچنین باید از ظرفیت اساتید دانشگاه، کارآفرینان و نخبگان علمی استان برای مشاوره و الهامبخشی به دانشآموزان بهرهبرداری شود.
تاجگردون بیان کرد: با توجه به سوابق خوب رحمانی، استاندار کنونی استان در دهه ۷۰ در حوزه آموزش و پرورش، از هیچ کسی جز استاندار انتظار ندارم برای موضوع افت تحصیلی دانشآموزان به دنبال راهحل باشد.
منبع: خبرنگار مهر







