پشتپرده تبلیغ خرید لوازم خانگی با روزی 50 هزار تومان
به گزارش مجله خبری نو به نقل از ایسنا، اکبر پازوکی با اشاره به رکود در بازار لوازم خانگی گفت: تغییر قیمتها و کاهش قدرت خرید مردم باعث شده بیشتر به تعمیر لوازم روی آورند و فقط در صورت نیاز و عدم امکان تعمیر، خرید کنند.
وی در پاسخ به سوالی درباره کاهش تقاضای خرید جهیزیه گفت: رکود بازار بر خرید جهیزیه هم تاثیر گذاشته است. در گذشته زوجها حدود ۲۵ قلم کالای برقی میخریدند، اما اکنون این تعداد به ۵ تا ۱۰ قلم کالای اساسی رسیده است.
در حال حاضر، لوازم ضروری مانند یخچال، ماشین لباسشویی، اجاق گاز، جاروبرقی و تلویزیون در اولویت هستند و خرید کالاهای غیرضروری کاهش یافته است.
پازوکی افزود: قبلاً خانوادهها برای کالاهای فرعی هم هزینه میکردند، اما امروز فقط اقلام ضروری خریداری میشود.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی درباره فعالیت فروشگاههای قسطی لوازم خانگی بزرگ گفت: این فروشگاهها با تبلیغات غیرواقعی فعالیت میکنند. برای مثال، میگویند با روزی ۵۰ هزار تومان و بدون پیش پرداخت ماشین لباسشویی میفروشند که واقعی نیست.
در عمل، این واحدها حداقل ۲۵ درصد مبلغ کالا را به عنوان پیشپرداخت میگیرند و نرخ بهره واقعی هم بیشتر از اعلامشده است. مردم باید نسبت به این تبلیغات آگاهتر باشند.
وی اضافه کرد: مشخص نیست چه سرمایه هنگفتی در این واحدها وجود دارد که محصولات خود را با اقساط ۲۴ ماهه میفروشند. واحدهای صنفی به دلیل مشکل تامین مالی، چنین قدرتی ندارند.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در پاسخ به سوالی درباره قیمتها بعد از افزایش نرخ ارز گفت: ما از قیمت کارخانهها خبر نداریم، اما شنیدهایم که تولیدکنندهها قرار است قیمتها را تغییر دهند. علت این امر افزایش قیمت ارز و مواد اولیه داخلی است. تولیدکنندگان ناچار به تغییر قیمت شدهاند، اما تقاضای مردم برای خرید کاهش یافته است.
منبع: ایسنا







