اشتغال زنان؛ شعارهایی که شغل نشد / سهم زنان از وعدههای وزیر کار فقط کلمه است نه شغل
به گزارش وبسایت مجله خبری نو به نقل از تجارت نیوز، نرخ مشارکت زنان در بازار کار ایران بسیار پایین است. بر اساس آمارهای رسمی، نرخ مشارکت زنان در بازار کار ایران 14.4 درصد اعلام شده است. اما این رقم در مقایسه با نرخ مشارکت زنان در کشورهای دیگر جهان بسیار پایین است. در حالیکه متوسط نرخ مشارکت زنان در جهان بیش از 48 درصد است.
همچنین بر اساس آمارهای رسمی، بیش از 70 درصد از جمعیت غیرفعال در ایران را زنان تشکیل میدهند. این نشان میدهد که اکثر زنان در ایران به فعالیت اقتصادی مشغول نیستند و یا به دنبال شغل هستند. در حالیکه بسیاری از کشورهای دیگر جهان، نرخ مشارکت زنان در بازار کار را از 19 درصد به بالا گزارش کردهاند.
در مقایسه با کشورهای همسایه و منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، وضعیت ایران در مورد نرخ مشارکت زنان در بازار کار ضعیفتر است. در واقع، ایران از نظر نابرابری (نسبت نرخ مشارکت مردان به مشارکت زنان) بالاترین آمار را در جهان دارد.
برنامههای احمد میدری برای اشتغال زنان
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی احمد میدری در برنامههای خود برای گرفتن پست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بخش مهمی را به ارتقا اشتغال زنان و تهیه مقررات و سازوکارهای اجرایی «برنامه اشتغال بانوان با رعایت نقش زن در خانواده» اختصاص داده بود. از آن جمله میتوان به تاکید بر توانمندسازی زنان، توجه به نقش و مسئولیت زنان در خانواده و جامعه یا توسعه اشتغال زنان از طریق بخش تعاون، شرکتهای تعاونی و فعالیتهای کارآفرینی اشاره کرد.
از سوی دیگر قرار بود برنامه ملی کسبوکار خانگی زنان تدوین شود و این برنامه شامل گروههایی مثل زنان سرپرست خانوار، خانمهای خانهدار، دختران فارغالتحصیل و سالمندان توانمند باشد. یکی دیگر از برنامهها تقویت بانک اطلاعات بازار کار، دادهها و شاخصهایی بود که بتوانند سیاستگذاری را بر مبنایی درست و منسجم پایهریزی کنند.
اما برنامههای اشتغال زنان اجرایی نشدند
اما نگاهی به کارنامه 2 ساله احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان میدهد هر چند برنامههای نوشته شده بر کاغذ قابلیت بهبود وضعیت اشتغال زنان در جامعه را داشتند و اگر به مرحله اجرا در میآمدند حداقل وضعیت اشتغال زنان را بهبود میبخشیدند، اما این برنامهها همچنان بر کاغذ خوش درخشیده و به مرحله اجرا نرسیدهاند.
به گفته بسیاری از فعالان کارگری برخلاف وعدههای وزیر کار حتی در ارتباط با مشاغل خانگی و طرحهای ویژه اشتغال زنان نیز برنامه مشخصی از سوی دولت ارائه نشده است. از سوی دیگر همچنان شکاف جنسیتی بسیار بزرگ است و روند بهبود کُند. در واقع وعدههای داده شده از ضمانت اجرایی لازم برخوردار نبودهاند.
سهم زنان از بازار کار فقط در حد شعار باقی مانده است
مینا رسولی، فعال کارگری و عضو یکی از تشکلهای کارگری، در این باره به تجارت نیوز میگوید: بیش از دو دهه است که دولتها وعده ارتقای مشارکت زنان در بازار کار را میدهند، اما در عمل اقدام جدی در این زمینه رخ نداده است. آقای میدری هم در زمان معرفیاش به مجلس از «تسهیل اشتغال زنان در بخش تعاون»، «ایجاد تعاونیهای ویژه بانوان» و «تدوین برنامه ملی کسبوکارهای خانگی» سخن گفت، اما آنچه ما در محیط کار میبینیم، هنوز همان تبعیضهای قدیمی و موانع ساختاری است.
او ادامه میدهد: از وعده تشکیل بانک اطلاعات جامع بازار کار زنان، خبری نیست؛ هنوز حتی نمیدانیم چند زن شاغل دقیقاً در چه بخشهایی فعالاند یا چه سهمی از بیمهشدگان واقعی را تشکیل میدهند. بدون داده و آمار، سیاستگذاری فقط روی کاغذ معنا دارد.
منبع: تجارت نیوز







