پنجشنبه , 29 آبان 1404 2025 - 11 - 19 ساعت :
 
رونق بازار اجاره لباس پدیده‌ای تازه در اقتصاد تورمی
مقالات

رونق بازار اجاره لباس پدیده‌ای تازه در اقتصاد تورمی

مهر ۲۸, ۱۴۰۴ 0

به گزارش مجله خبری نو، در شرایط اقتصادی فعلی که قیمت لباس‌های مجلسی و عروسی به چند ده میلیون تومان رسیده، گروهی از مزون‌دارها به جای گلایه از رکود خرید، به استارتاپی خدماتی و اقتصادی به نام اجاره لباس تبدیل شده‌اند. آنها با شعار «زیبا بپوش، کم بپرداز» یک بازار جدید برای آنهایی که میان میل به مصرف لوکس و واقعیت تورم به دنبال راه سوم می‌گردند، پیدا کرده‌اند.

یکی از مزون‌ها که به این بازار تازه پیوسته است، «مهربانو» در مهرآباد تهران است. سمیرا، صاحب این مزون، می‌گوید که از سال ۱۳۹۷ خدمات اجاره لباس مجلسی را با یک سرمایه کوچک بانکی در خانه و از طریق پلتفرم دیوار شروع کرده است. او می‌گوید که با وجود اینکه رسیدگی به لباس‌های کارشده سخت‌تر است، ترجیح می‌دهد این نوع لباس‌ها را بیاورد تا نرخ اجاره هم بالاتر باشد و برای همین، بیشتر مشتریانش بالای ۴۰ سال و معمولا مادر عروس یا داماد هستند.

به گفته سمیرا، لباس‌ها خیلی گران شده و مشتری‌ها توان خرید ندارند. بنابراین، مزون‌ها لباس‌های خاص و برند را اجاره می‌دهند تا چند نفر بتوانند استفاده کنند. این روش به جای یک‌بار مصرف شدن، لباس بارها در چرخه مصرف می‌ماند و همه سود می‌برند.

اجاره یک لباس مجلسی معمولی حدود ۸۰۰ هزار تومان است، در حالی‌که خرید همان لباس بیش از ۴ میلیون تومان هزینه دارد. لباس‌های کارشده نیز تا ۱۰ میلیون تومان برای یک شب اجاره داده می‌شوند، در حالی که خریدشان ۳۰ میلیون تومان هزینه دارد. البته در محله‌ سمیرا، کسی ۱۰ میلیون برای اجاره نمی‌دهد.

سمیرا در مورد ضمانت و دفعات اجاره می‌گوید که بستگی به کیفیت لباس دارد، اما معمولا از یک جایی به بعد لباس را برای فروش می‌گذارد چون در صورت تداوم اجاره، خراب می‌شود. ضمانت هم معمولا کارت شناسایی یا چک است. او که تا ۷ سال داخل خانه کار می‌کرد، حالا مغازه دارد.

لیلا، صاحب مزون «لیلا» در اراک، می‌گوید که ایده اجاره لباس از درخواست خود مشتری‌ها شروع شد. آنها می‌دیدند قیمت دوخت و خرید بالاست، درخواست اجاره می‌کردند. او معتقد است که مشتری‌ها از همه اقشار هستند، از قشر با درآمد بالا تا اقشار ضعیف‌تر. در همه‌ رده‌های سنی هم دارند، ولی چون مزون لیلا لباس عروس و لباس شب دارد، بیشتر جوان‌ترها مشتری‌اند.

لیلا درباره قیمت‌ها و دفعات اجاره توضیح می‌دهد که واقعا خیلی متنوع است و بستگی به مدل، طراحی و نوع لباس دارد. میانگین مشخصی نمی‌شود گفت. دفعات اجاره هم بستگی دارد به نوع لباس و طراحی‌اش. ممکن است یک لباس بارها اجاره برود یا اصلا نرود.

او درباره ضمانت اضافه می‌کند که کارت ملی می‌گیریم و با شخص تطبیق می‌دهیم. ولی هیچ راهی نیست که بشود از آسیب لباس جلوگیری کرد! خیلی وقت‌ها ممکن است لباس با یک بار اجاره دیگر قابل استفاده نباشد و نیاز به تعمیر جدی پیدا کند.

در این‌باره، جامعه‌شناسان می‌گویند که گسترش اجاره لباس نشانه‌ای از تغییر ارزش‌های طبقاتی در دوران بحران اقتصادی است. طبقه متوسط شهری هنوز نمی‌خواهد از نمادهای رفاه ظاهری دست بکشد اما راه‌های تازه‌ای برای حفظ آن پیدا کرده است.

اجاره لباس یا وسایل لوکس، نوعی مصرف لوکس بازتعریف‌شده است. سازگاری فرهنگی با تورم، نه تسلیم در برابر آن. در نبود آمار رسمی، برآوردهای میدانی نشان می‌دهد در ایران بیش از ده‌ها پیج و مزون فعال اجاره لباس وجود دارد.

بیشترین تقاضا مربوط به مراسم نامزدی، عروسی و عکاسی پرتره است. درحالی‌که پوشیدن لباس‌های گران‌قیمت هنوز بخشی از نمایش اجتماعی طبقه متوسط است، حالا اجاره آن لباس‌ها خود به نوعی نمایش هوشمندانه تبدیل شده است. شاید در اقتصاد امروز، شیک‌پوشی قسطی، طبیعی‌ترین واکنش به گران‌شدن رویاها باشد.

منبع: تجارت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×