پنجشنبه , 29 آبان 1404 2025 - 11 - 20 ساعت :
 
وزیر بهداشت: علم زمانی اثرگذار است که از دیوار دانشگاه‌ها فراتر رود
مقالات

وزیر بهداشت: علم زمانی اثرگذار است که از دیوار دانشگاه‌ها فراتر رود

مهر ۲۸, ۱۴۰۴ 0

به گزارش وبسایت مجله خبری نو، محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها، تأکید کرد که علم زمانی اثرگذار است که از دیوار دانشگاه‌ها فراتر رود و به حل مسائل اجتماعی بپردازد.

وی گفت: علم هیچ‌گاه متوقف نمی‌شود. شروع سال تحصیلی سنتی است که گرامی داشته می‌شود، اما کاروان علم در حال ادامه حرکت علمی است و آینده ایران و مردم ایران در این کاروان نهفته‌اند. باید تلاش کنیم از این مجموعه مراقبت کنیم و علم را تکریم کنیم و مسیرش را تسهیل نماییم.

وزیر بهداشت افزود: ایجاد آینده‌ای روشن، باعث ماندگاری، تحصیل خوب و لذت از دوران تحصیل می‌شود. پیشرفت علمی شایسته ملت بزرگ ایران است و باید آن را ضروری بدانیم. وظیفه ما، مدیون مردم و کشورمان، این است که ایران را در مرزهای دانش، رشد علمی، رقابت و تعامل علمی جهانی نگه‌داریم.

ظفرقندی خاطرنشان کرد: رشد علمی کشور به تعامل بین‌المللی وابسته است و هیچ جایی نیست که علم در انزوا رشد کند. دیپلماسی علم و سلامت، دیپلماسی‌ای نرم، انسان‌دوستانه، بدون محدودیت و مولد پیشرفت علمی است.

وی با اشاره به حدیث پیامبر اسلام که فرمودند «علم را ولو در چین باشد بیاموزید» گفت: معنای این حدیث این است که بدون تعامل با دنیا نمی‌توان در مرزهای علمی باقی ماند. روند شرکت در کنگره‌ها، رفت‌وآمدهای علمی و گفتگوهای علمی باید با درایت دولت و ریاست‌جمهوری بهبود یابد.

وزیر بهداشت افزود: دیپلماسی علم و سلامت می‌تواند گشایش‌گر و آغازگر سایر دیپلماسی‌های سیاسی باشد و حتی مسیرهای مسدود را باز کند. او با اشاره به تجربه حضور در یک کنگره در مصر گفت: در گفتگوهایی که داشتیم، مشاهده شد که حتی کشورهایی که با ما زاویه‌های سیاسی دارند، علاقه‌مند به تبادل علمی در حوزه‌های سلامت، دارو و گردشگری سلامت هستند.

ظفرقندی تأکید کرد: علم علاوه بر مسئولیت حرفه‌ای، مسئولیت اجتماعی سنگینی نیز دارد که بر دوش دانشمندان و دانشجویان ماست. وی ادامه داد: مسئولیت اجتماعی و ملی علم، مسئولیتی است که ما در قبال مردم و جامعه داریم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: ما باید به مسائل اجتماعی مانند فقر، سواد، تصادفات و آلودگی هوا ورود کنیم. باید به عنوان طبیب، به مشکلات محلات و جوامع بپردازیم تا علم ما اثرگذار شود. اگر این مسائل اصلاح نشوند، حتی با هزار سال تدریس، مشکلات باقی خواهند ماند.

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×