پنجشنبه , 29 آبان 1404 2025 - 11 - 20 ساعت :
 
احیا شورای عالی صادرات و تهاتر
مقالات

احیا شورای عالی صادرات و تهاتر

مهر ۲۹, ۱۴۰۴ 0

به گزارش وبسایت مجله خبری نو، در مراسم روز ملی صادرات، روسای سازمان توسعه تجارت و رئیس اتاق بازرگانی ایران، در مورد راهکارهای لازم برای توسعه صادرات ایران صحبت کردند و موارد عملی را برای رئیس جمهور شرح دادند.

محمدعلی دهقان‌دهنوی، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، در این مراسم تبریک این روز را به صادر کنندگان ابراز کرد و گفت: توسعه صادرات غیر نفتی، اصلی‌ترین عامل توسعه اقتصادی کشور است و صادرکنندگان اصلی‌ترین عامل پیوند میان بازار ایران و بازارهای جهانی هستند.

او ادامه داد: سال گذشته که اولین سال فعالیت دولت چهاردهم بود، ما موفق شدیم رکورد ۱۵.۶ درصدی رشد و رقم حدودا ۵۸ میلیارد دلار را در صادرات به ثبت برسانیم. در ابتدای سال جاری به دلیل مشکلاتی مثل قیمت محصولات فولادی و پتروشیمی و جنگ ۱۲ روزه، شاهد رشد منفی بودیم، اما موفق شدیم در پایان شش ماه اول سال به رقم ۲۶ میلیارد دلار برسیم که همان سال قبل است. امیدواریم در پایان سال رشد مثبت نیز ثبت کنیم.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه سه راهکار برای بهبود شرایط صادرات کشور وجود دارد، گفت: ما باید سه استراتژی تسهیل و رفع موانع صادرات، توسعه تجارت آزاد و ترویج صادرات‌محوری را در دستور کار قرار دهیم.

او به عنوان مثال گفت: شورای عالی صادرات و کمیته تهاتر به منظور رونق بخشی به صادرات غیر نفتی احیا شد و بازارچه‌های مرزی و تجارت مرزی را رونق داده‌ایم. همچنین کارت‌های بازرگانی را ساماندهی کردیم و مشکلات ورود موقت با همکاری گمرک رفع شد. همچنین ۹ پایانه صادراتی در کشور راه‌اندازی شده است. جایگاه شرکت‌های مدیریت صادرات را نیز برای صادرکنندگان خرد احیا کردیم و همچنین موافقتنامه‌های آزاد و ترجیحی را با کشورهای همسایه و منطقه اوراسیا، آفریقا و … به‌منظور تسهیل و رونق بخشی به صادرات پیش می‌بریم.

در ادامه، صمد حسن‌زاده – رئیس اتاق بازرگانی ایران – اظهار کرد: صادرات یعنی نمایش چهره ایران در بازارهای جهان. با وجود همه مشکلات صادرکنندگان ما تلاش می‌کنند تا تحریم‌ها را کنار زده و به پایداری ارزی و تجاری کشور کمک کنند.

او تاکید کرد: در حالی که بازارهای کشورهای همسایه ظرفیت بالایی برای صادرات دارند، متاسفانه مشکلات زیرساختی و گمرکی از اصلی‌ترین موانع تجارت هستند. برای اینکه بتوانیم شاهد توسعه تجارت باشیم باید به موضوعاتی مثل هدفمند سازی مقررات در تمامی کریدورهای کشور، تقویت ابزارهای مالی و صادراتی و ارتقاء استاندارهای برندهای ایرانی توجه کنیم.

او در پایان صحبت‌های خود گفت: باید نگاه صادرات محور در تمام ساختار اقتصادی کشور نهادینه شود و نباید وظیفه سنگینی مثل توسعه تجارت بر عهده یک وزارتخانه باشد، بلکه باید تمامی دستگاه‌های دولتی برای رشد این بخش تلاش کنند.

منبع: تجارت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×