جاننثاری: رشد اقتصادی با فشار آوردن به مردم حاصل نمیشود
به گزارش وبسایت مجله خبری نو، حجتالاسلام والمسلمین عباس جاننثاری در جلسه درس خارج حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری با موضوع نظام اقتصادی اسلام، اشاره کرد که برای بهرهبرداری از اقتصاد اسلامی باید آن را به درستی بفهمیم. وی تصریح کرد که برخی قوانین علم اقتصاد از واضحات است که در همه اقتصادها از آنها بهرهبرداری میشود، اما باید در کنار علم اقتصاد، قواعد کلی اقتصاد اسلامی را نیز لحاظ کرد.
جاننثاری با بیان اینکه اقتصاد اسلامی باید در عرضه و تقاضا دخالت کند، ادامه داد که وقتی عرضه کم میشود، باید علل آن را یابیم و جلوی سودجویانی را که عرضه را کم میکنند تا قیمتها افزایش یابد، بایستیم. وی تأکید کرد که ورود به مسائل اقتصادی باید با فهم عمیق و اجتهاد باشد و نباید تنها به یک حدیث خاص اکتفا کرد.
استاد درس خارج حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری با اشاره به حدیث امام سجاد (ع) که فرمودند «مرا با گرانی چه کار؟ اگر گران شود رزق آن بر خداست و اگر ارزان شود هم رزق بر خداست»، تصریح کرد که این کلام حضرت بدان معنا نیست که دست روی دست گذاشته شود و دخالت و نظارت نباشد. وی افزود که امام (ع) قائلند زمانیکه جامعه بر مدار خدایی باشد و انسانها عمداً تصرفات مغرضانه و نابخردانه نداشته باشند، طبیعتاً فراوانی خواهد بود و قیمتها هم پایین است.
جاننثاری با بیان اینکه زمانی که انسان دخالت میکند و اسباب بازار به دست انسان قرار میگیرد، قیمتها هم مختل میشود، افزود که مثلاً یک زمانی سودجویان برای کم شدن اجناس و اختلال در نظام عرضه و تقاضا، کالاها را در دریا میریزند تا کمیاب و گران شود و این مصداق دخالت است که اقتصاد اسلامی با آن مبارزه میکند.
وی با تأکید بر اینکه اسلام نیز با پدیدهای نامبارکی همچون احتکار به شدت مبارزه میکند، تصریح کرد که امیرالمومنین (ع) در نامه ۵۳ نهجالبلاغه خطاب به مالک اشتر بر عادلانه بودن قیمتها و اجتناب از احتکار تأکید دارند. جاننثاری افزود که ایشان میفرمایند: «باید خرید و فروش به آسانی صورت گیرد و بر موازین عدل، به گونهای که در بها نه فروشنده زیان بیند و نه بر خریدار اجحاف شود».
استاد درس خارج حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری با یادآوری اینکه اسلام علاوه بر کلیات در مسائل جزئی اقتصاد نیز قانون صریح دارد، ادامه داد که مثلاً در مسئله احتکار، از ارتکاب این عمل ناپسند به شدت نهی شده و حکمش این است که اجناس انبار شده را خارج کنند و با قیمت عادلانه در معرض خرید مردم قرار دهند.
وی با بیان اینکه حکم اسلام این است که اموال احتمالی نباید پلمپ و راکد شود بلکه از انبار خارج و به بازار وارد شود و در اختیار مردم قرار گیرد، تصریح کرد که دستورات را باید ریز به ریز عمل کنیم. جاننثاری افزود که اسلام برای جلوگیری از تورم راه حل دارد و اگر نظام عرضه و تقاضا برای اهداف سودجویانه مختل شود، تولیدات به بازار عرضه نشود، جلوی عرضه کارخانهها گرفته شود و اینها مصداق احتکار است که اسلام منع میکند.
جاننثاری با بیان اینکه نظام اقتصادی اسلام افراد را به فعالیتهای اقتصادی فردی و جمعی نافع، حلال و غیرمضر دعوت میکند، گفت که معاملات اسلامی با رعایت اصول اخلاقی صورت میگیرد و فعالیتهای اقتصادی دولت نیز باید در جهت عدالت و جلوگیری از شکاف طبقاتی و مراعات حال طبقات ضعیف جامعه باشد.
وی با تأکید بر اینکه مباحثی چون حلال و حرام خاص اقتصاد اسلامی بوده و در اقتصادهای شرقی و غربی جایگاهی ندارد، تصریح کرد که اخلاق باید در اقتصاد اسلامی رعایت شود اما این مهم نه در اقتصاد سرمایهداری غرب و نه در اقتصاد سوسیالیستی شرق جایی ندارد و اساساً مقوله انسان در این اقتصادها ارزشی ندارد.
جاننثاری با بیان اینکه ارزش انسان در اقتصاد اسلامی بسیار والا است، گفت که امام علی (ع) زمانی که یک پیرمرد نصرانی را در حال گدایی دیدند فرمودند: «تا آن زمان که قدرت کار کردن داشت از او کار کشیدید و اینک که پیر شده و قدرت کار کردن ندارد، از تأمین روزی وی دریغ میورزید؟ از بیت المال زندگی او را تأمین کنید». پیداست که انسان برای اسلام ارزش دارد و کرامت و احترام دارد.
منبع: (مهرنیوز)







