پنجشنبه , 29 آبان 1404 2025 - 11 - 20 ساعت :
 
برنامه کاهش مصرف روزانه ۳۰ میلیون لیتر بنزین
مقالات

برنامه کاهش مصرف روزانه ۳۰ میلیون لیتر بنزین

مهر ۳۰, ۱۴۰۴ 0

بگزارش وبسایت مجله خبری نو، سخنگوی انجمن سی‌ان‌جی کشور اعلام کرد که با ساختار موجود، پتانسیل جایگزینی ۳۰ میلیون لیتر بنزین با سی‌ان‌جی فراهم است. این عدد زمانی قابل‌توجه است که با هزینه واردات بنزین مقایسه شود.

حمیدرضا سهرابی سخنگوی انجمن سی‌ان‌جی کشور در این باره گفت: در اواخر خرداد ماه سال جاری، مصوبه‌ای از هیئت وزیران در مورد قیمت حامل‌های انرژی و سیاست‌های مرتبط با سبد سوختی کشور مطرح شد. این مصوبه نشان می‌دهد که افزایش فاصله‌ قیمتی بین بنزین و سی‌ان‌جی یکی از محورهای اصلی آن بوده است. همچنین، در برنامه‌ی راهبردی اخیر، راهبردهایی برای تنظیم قیمت حامل‌های انرژی، به ویژه بنزین و سی‌ان‌جی، پیش‌بینی شده است.

وی افزود: در شرایط کنونی، برداشت بنده این است که نرخ سوم برای بنزین تعیین شود. نرخ اول و دوم با سقف و محدوده مشخصی باقی بماند و نیاز مازاد بر آن با نرخ سوم عرضه شود. این موضوع به این شکل است که سهمیه خودروهای لوکس حذف و سهمیه بنزین خودروهای هیبریدی کاهش یابد و به این شکل مصرف بنزین کنترل شود.

سخنگوی انجمن سی‌ان‌جی کشور در ادامه با اشاره به نقش سی‌ان‌جی به عنوان راه‌حلی برای کاهش ناترازی‌های انرژی و بودجه‌ای در کشور گفت: با توجه به شرایط کنونی، سی‌ان‌جی به عنوان یک جایگزین کم‌هزینه و با زیرساخت موجود، می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات سوخت را حل کند. این گاز طبیعی فشرده نه تنها به عنوان یک سوخت پاک، بلکه به عنوان راه‌حلی برای کاهش ناترازی‌های انرژی و بودجه‌ای کشور مطرح است.

وی بیان کرد: در حال حاضر، مبلغی که مشتری نهایی برای هر متر مکعب سی‌ان‌جی پرداخت می‌کند، حتی اگر صفر هم باشد، تأثیر چندانی در سبد مصرفی خانوارها ندارد. این در حالی است که بنزین، به دلیل مصرف بالا و نرخ غیرواقعی، در狀況 ناپایداری به سر می‌برد. در شرایط کنونی کشور، با توجه به ناترازی‌های موجود در حوزه انرژی و بودجه، به نظر می‌رسد که سی‌ان‌جی تنها راه‌حل ممکن است.

سهرابی ادامه داد: هدف اولیه سی‌ان‌جی، علاوه بر کاهش ناترازی بنزین، بهبود کیفیت هوا بود. مطالعات انجام‌شده در اوایل دهه ۸۰ نشان می‌دهد که هیچ راه‌حلی به جز سی‌ان‌جی وجود ندارد. این گزینه نه تنها کم‌هزینه است، بلکه زیرساخت آن به طور کامل وجود دارد و تنها نیاز به حمایت و توجه بیشتر دارد.

وی تاکید کرد: در این میان، نقش خودروسازان نیز حائز اهمیت است. با توجه به مصوبات اخیر، خودروسازان موظف شده‌اند که درصد قابل توجهی از تولیدات خود را به خودروهای سی‌ان‌جی اختصاص دهند. این اقدام، گامی مهم در جهت افزایش تقاضا و استفاده بیشتر از این سوخت پاک است.

سخنگوی انجمن سی‌ان‌جی کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر، سی‌ان‌جی نه تنها یک راه‌حل، بلکه یک ضرورت است. با توجه به ظرفیت‌های موجود و زیرساخت‌های از پیش آماده، این گاز طبیعی فشرده می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات کنونی را حل کند. تنها نیاز است که به این پتانسیل بزرگ توجه بیشتری شود و از آن به عنوان ابزاری برای شکستن کمر بحران‌های انرژی و بودجه‌ای کشور استفاده شود.

وی با بیان اینکه باید هرچه سریع‌تر سهم مصرف سی‌ان‌جی را در سبد سوخت کشور از این وضعیت نابسامان کنونی نجات دهیم، تصریح کرد: در حال حاضر، روزانه حدود ۱۶ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی عرضه می‌شود، در حالی که ظرفیت بالقوه ما به ۴۵ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد. اگر هر مترمکعب سی‌ان‌جی معادل صرفه‌جویی یک لیتر بنزین باشد، آنگاه نقش حیاتی این سوخت پاک بیش‌ازپیش آشکار می‌شود.

سهرابی گفت: تکالیف ویژه‌ای برای تولید خودروهای دوگانه‌سوز تعیین شده که بخش عمده آن بر عهده خودروسازان است. همچنین، مصوبه شورای اقتصادی در سال ۱۳۹۸ درباره دوگانه‌سوز کردن خودروها اگرچه بخش کوچکی از آن اجرایی شد، اما به دلیل برخی چالش‌ها متوقف ماند. خوشبختانه اکنون این مشکلات برطرف شده و امیدواریم با اجرای کامل آن، سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت افزایش یابد.

منبع: ایلنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×