پنجشنبه , 29 آبان 1404 2025 - 11 - 20 ساعت :
 
راه‌آهن رشت - آستارا حلقه مفقوده پیوند تجاری ایران و اوراسیا
مقالات

راه‌آهن رشت – آستارا حلقه مفقوده پیوند تجاری ایران و اوراسیا

مهر ۳۰, ۱۴۰۴ 0

به گزارش وبسایت مجله خبری نو، محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، در چهارمین اجلاس راهبردی ایران و اوراسیا اظهار داشت: تأسیس شرکت مدیریت صادرات توسط اتاق بازرگانی تهران اقدامی ارزشمند است. این شرکت می‌تواند توانمندی شرکت‌های کوچک و متوسط را تجمیع کرده و آنها را در سطحی قرار دهد که بتوانند با شرکت‌های بزرگ کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا همکاری کنند.

وی به روند گسترش روابط تجاری میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا اشاره کرد. در سال ۱۳۹۸، موافقت‌نامه تجارت ترجیحی میان ایران و اوراسیا به تصویب رسید و اجرایی شد. در نتیجه، طی چهار سال حجم تجارت دو طرف دو برابر شد. در همین سال‌ها، مذاکرات برای برقراری تجارت آزاد آغاز شد و بیش از ۳۰ نشست آنلاین و ۶ نشست حضوری برگزار شد که در نهایت به امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد انجامید.

دهقان دهنوی افزود: این موافقت‌نامه از اردیبهشت‌ماه امسال اجرایی شده است. بر اساس آن، تعرفه‌های ۸۷ درصد از کالاها حذف شده است. به این معنا که بخش عمده موانع تعرفه‌ای در تجارت میان ایران و اتحادیه اوراسیا از میان رفته است. وی تصریح کرد: با همکاری گمرک و اتاق‌های بازرگانی، سازوکار بهره‌مندی از این تعرفه‌های صفر ایجاد شده و تجار هم‌اکنون در حال استفاده از آن هستند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به چالش‌های موجود گفت: در حال حاضر تمرکز ما بر رفع موانع غیرتعرفه‌ای است. طبق موافقت‌نامه تجارت آزاد، کشورهای عضو موظف به حذف این موانع هستند، اما هنوز در این زمینه نیاز به کار و هماهنگی بیشتری وجود دارد. یکی از مشکلات اصلی ما تفاوت نظام استانداردهاست. استانداردهای ایران با کشورهای عضو اتحادیه متفاوت است و هر کالایی که صادر یا وارد می‌شود باید مطابق با استاندارد طرف مقابل باشد.

دهقان دهنوی ادامه داد: برای تسهیل تجارت، باید در حوزه استانداردها به همگرایی برسیم و معیارهای مشترکی را بپذیریم. در حوزه گمرک نیز، بحث تبادل الکترونیکی داده‌ها مطرح است که هنوز میان ایران و اتحادیه اوراسیا به‌طور کامل برقرار نشده است.

وی با اشاره به اهمیت زیرساخت‌های حمل‌ونقل گفت: در حوزه لجستیک، اقدامات خوبی در وزارت راه در حال انجام است. راه‌آهن رشت – آستارا حلقه مفقوده‌ای است که تکمیل آن می‌تواند پیوند ما را با اتحادیه اوراسیا تقویت کند. همچنین در سمت قزاقستان این ارتباط ریلی وجود دارد و نیازمند تقویت است. در مسیرهای جاده‌ای، مرزها و مبادی ورودی و خروجی نیز باید تسهیل صورت گیرد تا کالاها بدون توقف جابه‌جا شوند. ارتباط دریایی از طریق دریای خزر با روسیه و قزاقستان نیز برقرار است و در مجموع، چهار مسیر ریلی، زمینی، دریایی و هوایی در خدمت لجستیک بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه قرار دارد.

وی در پایان تأکید کرد: حلقه بعدی در مسیر توسعه همکاری‌ها، تقویت ارتباطات و همگرایی بخش خصوصی است. موافقت‌نامه تجارت آزاد نقطه آغاز توسعه روابط تجاری است، اما اوج این همکاری در سرمایه‌گذاری‌های مشترک و ایجاد زنجیره‌های ارزش و تأمین مشترک میان کشورهای طرفین شکل می‌گیرد. در صورت رفع موانع غیرتعرفه‌ای، دولت می‌تواند ادعا کند بستر لازم را برای بخش خصوصی فراهم کرده است و از این پس، وظیفه بخش خصوصی است که ارتباطات تجاری و سرمایه‌گذاری را گسترش دهد.

منبع: وبسایت مهرنیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×