ضرورت پرورش نگاه مستندنگر؛ عکس میتواند الهامبخش فیلم باشد
به گزارش وبسایت مجله خبری نو، عرفان سامانفر، عکاس مستند، در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در عکاسی مستند، انتخاب کادر، زاویه دید، لحظه مناسب و محتوا توسط عکاس بخش مهمی از روایت را شکل میدهد. این انتخابها میتوانند واقعیت را روشنتر کنند. اگر عکاسی مستند با نگاه انسانی و دقیق انجام شود، آینهای شفاف از جامعه برای ثبت در تاریخ است.
**عکاسی مستند یک روایت است، نه فقط یک قاب زیبا**. به گفته سامانفر، در دنیایی که تصویر زبان غالب انتقال معنا است و دسترسی به مدیا و تصویر بسیار راحت است، پرورش نگاه مستندنگر یک ضرورت است.
سامانفر افزود: مدیران فرهنگی با آموزش و حمایت از عکاسان و مستندسازان میتوانند به شکلگیری جامعهای حساس و تأملگر کمک کنند. این جامعه قادر است خود و تحولاتش را با دقت و عمق ببیند و بسازد. همچنین، معضلات و نقاط قوت جامعه بهتر تحلیل میشوند.
**حمایت از مستندسازان یک سرمایهگذاری است**. سامانفر تاکید کرد: مثل همان جمله معروف که میگوید؛ «اگر نیت یک ساله دارید، گندم بکارید، اگر نیت ده ساله دارید درخت غرس کنید و اگر نیت صد ساله دارید، آدم تربیت کنید» فرهنگ و هنر و سینما و عکس، آدم تربیت میکند.
این عکاس ادامه داد: جامعه ما به دلیل پیچیدگیها و مختصات فرهنگی و زیستی خود، قابهای مستند را میطلبد. نیاز کنونی جامعه از زندگی روزمره گرفته تا مناسک و آئینها، از کوچهها و محلهها تا تعاملات انسانی، محیط زیست و غیره است. هر لایهای از واقعیت قابل ثبت است، اما حساسیت و دقت مستندساز تعیینکننده کیفیت این ثبت است.
**بخش عکس در جشنواره «سینما حقیقت» حلقه گمشده بود**. سامانفر بیان کرد: ورود مجموعه عکس مستند به دلِ جشنوارهای سینمایی حرکتی هوشمندانه و حتی تاریخی است. این انتخاب، پیوند میان سینما و عکاسی را دوباره زنده کرده است.
سامانفر معتقد است که مستندنگار میتواند با ثبت روایت بهصورت عکس، الهامبخش روایتهای سینمایی شود. وی با تاکید بر اینکه داوران باید با نگاه دقیق و انسانی آثار را ارزیابی کنند، نه صرفا از زاویه زیباییشناسی، اضافه کرد: نگاه به روایتها، اتفاقها، تلاشی که عکاس برای ساخت مجموعه انجام داده و تاثیر گذاری آن مجموعه بر جامعه، تمام اینها در کنار نکات فرم و محتوا و نگاه عکاسانه و خلاق، قطعاً انتخابهای خوبی را در پی خواهد داشت.
**من با ۲ مجموعه عکس در جشنواره «سینماحقیقت» شرکت کردم**. مجموعه اول نگاهی به حیواناتی که در ایران در خطر انقراض هستند، دارد و حاصل سالها تلاش و سفر به نقاط مختلف ایران است. مجموعه دوم هم یک نگاه سوررئال به مهاجرت فلامینگوها به دریاچه مهارلو دارد.
بخش عکس نوزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» با دبیری مهدی سروری برگزار میشود.
منبع: مهرنیوز







