خداحافظی با دستگاههای معیوب فروش بلیت مترو
به گزارش وبسایت مجله خبری نو، شهرداری تهران از رونمایی نسل جدید دستگاههای فروش بلیت در مترو خبر داد. این دستگاهها بهمنظور رفع نارضایتی شهروندان و ارتقای کیفیت خدمات در متروی تهران طراحی شدهاند.
استفاده از بلیت در سیستم حملونقل عمومی جهانی است و همپای پیشرفت فناوری، دستخوش تغییر و تحولهای چشمگیری شده است. در ایران، بهویژه در متروی تهران، مسیر تکامل بلیت از فرمهای ساده و کاغذی تا سامانههای هوشمند امروزی نشانگر رشد زیرساختهای فناورانه در حوزه خدمات شهری است.
تاریخچه بلیتهای مترو در تهران
نخستین بلیت متروی تهران در اسفند 1377 با قیمت 150 تومان به فروش رسید. این بلیتها از جنس کاغذ و بهصورت سهتکه بودند. مدتی بعد، بلیتهای کارتی مدتدار معرفی شدند که بهصورت یکماهه، سهماهه، ششماهه و یکساله عرضه میشدند.
در اردیبهشت 1378، بلیتهای چندسفره به بازار آمد که قابلیت شارژ مجدد داشتند. در مهرماه 1381، کارتهای هوشمند بدون تماس (CSC) جایگزین کارتهای اعتباری بارکدی شدند.
در سال 1382، سیستم جمعآوری خودکار کرایه (AFC) راهاندازی شد. در سال 1394، متروی تهران با معرفی بلیتهای QR Code گامی مهم به سوی فناوری روز جهان برداشت.
چالشهای دستگاههای فروش بلیت
با وجود پیشرفتها، برخی شهروندان تهرانی از مشکلات در عملکرد دستگاههای فروش بلیت الکترونیک گلایه میکنند. چاپ ناقص بارکد و تحویل ندادن بلیت پس از پرداخت از جمله گلایههای مسافران است.
مسعود لطفی، مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه، از اجرای پروژهای جدید برای خرید دستگاههای جدید فروش بلیت خبر داد. این دستگاهها در سه ایستگاه پانزده خرداد، آزادی و گلشهر نصب شده و به سایر ایستگاهها تعمیم خواهد یافت.
دستگاههای جدید فروش بلیت
دستگاههای جدید بلیتهای برشخورده و مجزا تحویل میدهند و مشکلاتی مانند ناخوانا بودن QR کد یا ناقص چاپ شدن بلیت را برطرف کردهاند. روند نصب دستگاهها آغاز شده و تا پایان سال همه ایستگاههای مترو به دستگاههای جدید مجهز خواهند شد.
این اقدام شهرداری تهران بخشی از برنامه کلان «هوشمندسازی خدمات شهری» است. نصب دستگاههای جدید تجربه خرید بلیت را بهبود میبخشد و هزینه تعمیرات و نارضایتی شهروندان را کاهش میدهد.
منبع: تجارت نیوز







