پنجشنبه , 29 آبان 1404 2025 - 11 - 19 ساعت :
 
پایان طرح تراموا در تهران
راه و شهرسازی

پایان طرح تراموا در تهران

آبان ۱۲, ۱۴۰۴ 0

به گزارش وبسایت مجله خبری نو، پروژه‌ای که با سروصدای فراوان آغاز شده بود، در نهایت بی‌سر و صدا به پایان رسید؛ ترامواهای چرخ لاستیکی که قرار بود در خیابان‌های تهران به حرکت درآیند، جای خود را به متروباس‌های برقی دادند.

از سال ۱۴۰۲ زمزمه‌های اجرای سیستم تراموا در ناوگان حمل‌ونقل شهری تهران شنیده شد؛ پروژه‌ای که در دوره‌های گذشته مدیریت شهری چندین‌بار مطرح شده اما هیچ‌گاه به مرحله اجرا نرسیده بود. شهرداری تهران با عزم جدی تصمیم داشت طرحی را که همواره در حد ایده باقی مانده بود، به واقعیت تبدیل کند. هدف نه‌تنها ارتقای حمل‌ونقل عمومی، بلکه ایجاد چهره‌ای تازه برای شهر و ثبت عملکردی ماندگار در کارنامه مدیریت فعلی بود.

در همین راستا، شهرداری تهران با طرف چینی وارد مذاکره شد و در کنار انعقاد قرارداد تاریخی حمل‌ونقل عمومی، موضوع خرید تراموا را نیز مطرح کرد؛ پس از رایزنی‌های انجام شده، توافق شد دو رام تراموای چرخ لاستیکی به‌صورت امانی از چین به تهران منتقل شود تا عملکرد آن در شرایط واقعی مورد آزمایش قرار گیرد.

تست عملیاتی تراموا

این دو رام تراموا از ۲۲ بهمن سال گذشته در مسیر آزادی تا تهرانپارس – همان محور ویژه اتوبوس‌های تندرو (BRT) – از ساعت ۱۲ شب تا ۳ بامداد مورد تست عملیاتی قرار گرفتند. هدف این بود که مدیران شهری به‌صورت میدانی ارزیابی کنند آیا این مد حمل‌ونقل با شرایط ترافیکی و زیرساختی تهران سازگار است یا خیر.

پس از انجام تست، مسئولان شهری از موفقیت‌آمیز بودن آزمایش تراموا خبر دادند و اعلام کردند که مذاکرات برای خرید ترامواهای چهار کابینه در حال انجام است. حتی برخی از مدیران از آغاز فاز نخست اجرای پروژه در مسیر آزادی – تهرانپارس سخن گفتند اما به‌تدریج، خبرها از این پروژه کمتر شد و پس از چند ماه سکوت، مشخص شد که مسیر اجرای تراموا متوقف شده است.

پایان یک ایده؛ جایگزینی تراموا با متروباس

به‌دنبال بررسی‌های فنی و اقتصادی، شهرداری تهران تصمیم گرفت به‌جای تراموا، از متروباس‌ها یا اتوبوس‌های ۲۶ متری سه کابین برقی استفاده کند، به این ترتیب، پرونده تراموا در پایتخت عملاً بسته شد.

**محسن هرمزی**، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، درباره دلایل این تصمیم گفت: طبق بررسی‌هایی که انجام دادیم، موضوع تراموا یا همان ای‌آر‌تی‌ها هزینه تمام‌شده بالاتری برای ما داشت و نیازمند زیرساخت‌های بیشتری بود. در مقابل، متروباس‌ها در دسترس‌تر بودند و امکان بومی‌سازی آنها وجود داشت بنابراین ترجیح داده شد از متروباس‌ها استفاده کنیم. از نظر اجرایی و عملیاتی نیز این مدل، مشابه ترامواهای چرخ لاستیکی عمل می‌کند.

قرارداد جدید؛ ۷۵ دستگاه متروباس برقی برای مسیر آزادی – تهرانپارس

به گفته معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران، قرارداد ۷۵ دستگاه متروباس برقی برای مسیر ترمینال شرق تا پایانه آزادی منعقد شده است و این ناوگان جایگزین اتوبوس‌های فعلی بی‌آرتی در این محور خواهد شد البته ممکن است در صورت موفقیت فاز نخست، از متروباس‌ها در سایر خطوط نیز استفاده کنیم.

هر دستگاه متروباس کمتر از یک میلیون یورو قیمت دارد و هدف ما اجرای فاز نخست پروژه به بهترین شکل ممکن است.

به گزارش مجله خبری نو، هرچند شهرداری تهران در شرایط فعلی تراموا را از دستور کار خارج کرده، اما به نظر می‌رسد این تصمیم دائمی نیست، در صورت آماده شدن زیرساخت‌های هوشمند، تغییر الگوی تقاطع‌ها و فراهم شدن شرایط اقتصادی، امکان بازگشت ایده تراموا وجود دارد اما باید دید مدیران دوره‌های بعدی این مسیر پرزحمت را طی خواهند کرد یا خیر.

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×