فاطمی: تسهیل در سرمایه گذاری با نگاه احیاگری در مازندران تقویت شود
به گزارش وبسایت مجله خبری نو، مصطفی فاطمی، مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، در اولین همایش ملی پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی گردشگری در دانشگاه آزاد اسلامی نور، اظهار داشت که استان مازندران Today یک مقصد ساحلی نیست، بلکه یک اکوسیستم زنده از فرصتهای قابل مدیریت است که اگر هوشمندانه مدیریت شود، میتوان به شکوفایی گردشگری در این اکوسیستم امیدوار بود.
وی افزود که نگرانیهای جدی توسعه اقتصاد گردشگری در مازندران، وجود گردشگری فصلی، مهاجران خوش نشین و گردشگری انبوه، نشت ثروت و عدم چرخه محلی اقتصاد است.
فاطمی با اشاره به چهار مرحله توسعه در شهرها، گفت که شهرها بر اساس ساختار اقتصادیشان به شهرهای زندگی، بازرگانی و تجاری، گردشگری، ترانزیتی و کارگری تبدیل میشوند. وظیفه مدیران شهری ست که شهرها را از شهرهای کارگری به شهرهای زندگی تبدیل کنند، و این مهم با توسعه گردشگری ممکن و میسر میشود.
وی تصریح کرد که گردشگری فصلی یکی از معضلات مازندران است که باید ابداعاتی صورت داد تا به گردشگری پایدار و با کیفیت تبدیل شود. کشور سوئیس مدل خوبی است که بر توسعه گردشگری روستایی و اسکی و ورزشهای زمستانی تمرکز کرده است. شهر ونیز نیز با افزایش هزینه برای گردشگران کیفی سازی خدمات را در اولویت قرار داده است.
فاطمی همچنین گفت که راه گریز از گردشگری انبوه کیفی سازی خدمات است. باید به گردشگری در مازندران به عنوان یک صنعت نگاه کرد نه اوقات فراغت.
مدیرکل توسعه گردشگری داخلی با اشاره به هجمه文化ی، تقابل فرهنگی، تعامل فرهنگی و توازن فرهنگی به عنوان چهار مقوله در گردشگری گفت که تمام چالشهای ما در پیامدهای منفی گردشگری میتواند نوعی فرصت باشد.
وی اضافه کرد که باید به داشتههای فرهنگی خود به عنوان یک مزیت اقتصادی و هویتی افتخار کنیم و گردشگری را به طوری برای ارتباط فرهنگی با جهان تبدیل کنیم. این باور که گردشگری تهدیدی برای محیط زیست است باوری غلط است، چرا که گردشگری میتواند بزرگترین حامی مالی انسانی محیط زیست باشد.
فاطمی همچنین افزایش تولید پسماند و آسیب به طبیعت را یکی از نگرانیها و چالشهای جدی در موضوع محیط زیست برشمرد و گفت که طرح زباله صفر در روستاهای برخی کشورها آغاز شده است و مازندران نیز میتواند شروع کننده این حرکت باشد.
وی تصریح کرد که گردشگری ذاتاً نه خوب است نه بد بلکه نگرش و نوع مدیریت ما سبب میشود که تغییر را احساس کنیم.
فاطمی در بخش مهمی از سخنانش با تاکید بر تغییر استراتژی در مازندران گفت که اگر امروز تغییر نگرش از گردشگری پایدار به گردشگری احیاکننده پیش برود، یک رویکرد تازه و مترقی تر پیش میآید.
وی گفت که امروز ما در حوزه مسئولیت دستگاهی خود باید تسهیل در سرمایه گذاری با نگاه احیاگری را تقویت کنیم و اداره کل میراث فرهنگی استان مازندران باید برای هر پروژه یک سوال کلیدی داشته باشد که این پروژه چگونه میتواند به ابتکار عملی برای تحقق گردشگری احیاگر تبدیل شود؟
این مسئول همچنین گفت که بخش خصوصی باید سرمایه گذاری هوشمندانه انجام دهد و رأس کار خود را جامعه محلی به عنوان احیاکننده واقعی محیط زیست قرار دهد.
فاطمی در پایان گفت که باید به گردشگران به عنوان مهمان و عاملی برای معرفی شهر و استان خود نگاه کرد.







