رنو برای ساخت موتور خودروی برقی به چین رو کرد
به گزارش وبسایت مجله خبری نو، رنو در حال پایان دادن به پروژه همکاری با شرکت والئو برای طراحی موتور برقی جدید بدون عناصر خاکی کمیاب است. این خودروساز فرانسوی اکنون در جستجوی یک تامینکننده چینی ارزانتر است.
رنو در سال 2023 اعلام کرد که با شرکت والئو در حال همکاری برای توسعه موتور برقی جدید قدرتمندتر و جمع و جورتر بدون عناصر خاکی کمیاب است. این موتور به نوآوری ساخت فرانسه شناخته میشود. چین 70 درصد از معادن و 85 درصد از پالایش عناصر خاکی کمیاب جهان را در اختیار دارد و محدودیتهای صادرات این عناصر، صنعت خودروسازی را برای تامین آنها با مشکل مواجه کرده است.
رنو از سال 2012 از موتورهای بدون عناصر خاکی کمیاب استفاده کرده و والئو با استفاده از فناوری جدید سیم مسی، تخصص خود را در بخش ثابت موتور (استاتور) به کار گرفته است. یک منبع آگاه گفت که پروژه موتور “ای ۷ اِی” (E۷A) دیگر با شرکت والئو انجام نمیشود. این پروژه به جز استاتور که میتواند از یک تامینکننده چینی خریداری شود، کاملا توسط خود شرکت انجام خواهد شد.
تصمیم رنو برای پایان دادن به مشارکت والئو و جستجوی یک تامینکننده چینی کمهزینهتر، پیش از این گزارش نشده بود. منابع آگاه اظهار کردند که این اقدام به دلیل نیاز به کاهش هزینهها و با ارائه قیمتهای بسیار رقابتی توسط تامینکنندگان چینی انجام شده است.
رنو کوچکترین خودروساز در میان خودروسازان سنتی است و در چند سال گذشته، همکاریهای متعددی را برای کمک به مدیریت هزینههای مرتبط با توسعه خودروهای برقی ایجاد کرده است. همچنین به تامینکنندگان چینی روی آورده است که در خط مقدم فناوری خودروهای برقی بودهاند.
موتورهای جدید بدون عناصر خاکی کمیاب، نسل بعدی خودروهای برقی جمع و جور رنو را تا سال 2028 به حرکت در خواهند آورد. بر اساس گزارش رویترز، موتور “ای ۷ اِی” 200 کیلووات قدرت خواهد داشت که 25 درصد بیشتر از نسل فعلی است و با کمک سیستم 800 ولتی خود که دو برابر ولتاژ مدلهای فعلی خودروهای برقی رنو است، زمان شارژ بسیار کوتاهتری دارد.
منبع: خبرگزاری ایسنا







