کریمیان:توسعه زیرساختهای حملونقل کردستان نیازمند نگاه عدالت محور است
به گزارش وبسایت مجله خبری نو، امید کریمیان در جلسه شورای توسعه و برنامه ریزی کردستان اظهار کرد که فرایند برگزاری مناقصه تونل اورامان و واگذاری کنارگذر مریوان توسط معاون وزیر راه پیگیری شده و به انجام رسیده است.
وی در این جلسه که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، اشاره کرد که در دولت کنونی دو پروژه حیاتی برای کردستان، شامل تونل اورامان و کنارگذر شمالی مریوان، وارد فاز اجرایی شدهاند و هر دو نقشی مهم در توسعه ارتباطی استان دارند.
کریمیان همچنین از تلاشهای دکتر اکبری در وزارت راه و شهرسازی قدردانی کرد و افزود که اختصاص اعتبارات قابل توجه به راههای روستایی و اجرای فاز دوم محور مرزی باشماق –مریوان–سرآباد از اقدامات مؤثر در بهبود وضعیت حملونقل استان است.
نماینده مردم مریوان، با بیان اینکه شهرستان مریوان تا پیش از این از طرح نهضت ملی مسکن بیبهره بود، گفت که با پیگیریهای انجامشده و همکاری مسئولان، این مشکل مرتفع شده و اجرای طرح در شهرستان آغاز گردیده است.
کریمیان همچنین اشاره کرد که در حالی که ۴۷ سال از عمر انقلاب اسلامی میگذرد، هنوز ۲۳۰ کیلومتر راه روستایی خاکی در مریوان و ۸۰ کیلومتر در سرآباد باقی مانده است. با روند فعلی، بیش از ۷۰ سال دیگر طول خواهد کشید تا این مسیرها بهسازی شوند.
وی توزیع اعتبارات عمرانی در کشور را ناعادلانه دانست و گفت که شاخص برخورداری شهرستان مریوان ۴۷ درصد و سروآباد ۶۷ درصد است و این ارقام نشان میدهد که سهم کردستان در توزیع منابع توسعهای متناسب با نیازها نبوده است.
نماینده مریوان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به طرح آمایش مراکز لجستیک کشور مصوب سال ۱۳۹۷، تصریح کرد که در آن طرح، ۵۸ مرکز لجستیک برای ۳۰ استان کشور تعیین شد، اما نام کردستان در میان آنها دیده نمیشود؛ در حالی که گمرک باشماق بهتنهایی سالانه بیش از ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا با ارزش ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار را جابهجا میکند.
وی تأکید کرد که کردستان ظرفیت بالایی در حوزه ترانزیت کالا دارد و محروم ماندن آن از مرکز لجستیکی، بیعدالتی آشکار در برنامهریزی حملونقل کشور است.
منبع: (وبسایت مهرنیوز)







