چهارشنبه , 28 آبان 1404 2025 - 11 - 19 ساعت :
 
افزایش قیمت انرژی راه‌حل نیست؛ مشکل اصلی فرسودگی و کمبود ناوگان است
اقتصاد

افزایش قیمت انرژی راه‌حل نیست؛ مشکل اصلی فرسودگی و کمبود ناوگان است

آبان ۲۴, ۱۴۰۴ 0

به گزارش وبسایت مجله خبری نو، مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در نشست امروز این کمیسیون در خصوص بررسی لایحه اصلاح قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، Importance ضرورت اصلاح قوانین حوزه حمل‌ونقل عمومی را با نگاه توسعه و نوسازی ناوگان تأکید کرد.

وی با اشاره به اینکه میانگین عمر اتوبوس‌های درون‌شهری، برون‌شهری و حتی ناوگان کشنده بالای ۱۵ سال است و حدود ۵۰ هزار خودروی سنگین ۲۰ سال عمر دارند، بیان کرد که فرسودگی این ناوگان افزایش مصرف سوخت، کاهش ایمنی تردد و تشدید آلودگی هوا را در پی دارد.

عضو کمیسیون عمران با اشاره به اینکه کلان‌شهرهای کشور سالانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ روز هوای ناسالم را تجربه می‌کنند، گفت که مدیریت مصرف سوخت را به اصلاح علت‌ها و نه معلول‌ها محدود کرده‌ایم. در حال حاضر بحث افزایش قیمت حامل‌های انرژی مطرح است، اما تجربه کشور و جهان نشان می‌دهد که گران‌کردن ناگهانی بنزین، برق یا گاز نتیجه‌ای ندارد و ما با این رویکرد مخالفیم.

یوسفی با تاکید بر اینکه مردم در حوزه مصرف سوخت مقصر نیستند، ادامه داد که مشکل اصلی این است که حمل‌ونقل عمومی پاسخگوی نیاز جامعه نیست. اتوبوس‌ها فرسوده‌اند و ظرفیت مترو در بسیاری از شهرها تکمیل شده است. طبق قانون برنامه هفتم، دولت باید به سمت بهینه‌سازی، نوسازی ناوگان و توسعه حمل‌ونقل عمومی حرکت کند تا مردم بتوانند از وسایل نقلیه ارزان و در دسترس استفاده کنند.

این نماینده مردم در مجلس به مشکلات شهرداری‌ها در تأمین هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی اشاره کرد و گفت که شهرداری‌ها حتی برای پرداخت حقوق کارکنان دچار مشکل هستند. قیمت یک اتوبوس از ۳۰۰ میلیون یا یک میلیارد تومان به ۱۲ تا ۱۳ میلیارد تومان رسیده است، بنابراین نمی‌توان انتظار داشت شهرداری‌ها این بار سنگین را بر دوش بکشند.

لایحه مذکور از مجلس قبل ارائه شده و طی جلسات متعددی در کمیسیون عمران مجلس مورد بحث و بررسی قرارگرفته است. در این لایحه تلاش شده فرایندها اصلاح شود و حرکت به سمت حمل‌ونقل عمومی ارزان، نوسازی ناوگان، استفاده از خودروهای با تکنولوژی جدید مانند برقی و غیرفسیلی و مدیریت صحیح منابع مورد توجه قرار گرفته است.

تعیین قیمت یک تاکسی برقی حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است؛ طبیعی است بدون حمایت و یارانه، مردم و رانندگان قادر به خرید آن نیستند. یوسفی تاکید کرد که اگر حمل‌ونقل عمومی ارزان، در دسترس و با کیفیت باشد، می‌توان از مردم خواست که از خودروی شخصی کمتر استفاده کنند.

عضو کمیسیون عمران در پایان خاطرنشان کرد که در لایحه اصلاح قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت در کمیسیون عمران مراحل نهایی خود را طی کرده و امیدواریم هرچه زودتر در دستور کار صحن علنی قرار گیرد. اجرای این اصلاحات می‌تواند به کاهش مصرف سوخت، کنترل ترافیک، بهبود وضعیت معیشت فعالان حمل‌ونقل و حرکت کشور به سمت سوخت‌های پاک کمک کند.

منبع: وبسایت مهرنیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×