نیسان لیف جدید با بهبودهای چشمگیر اما با «اما و اگرهای» بزرگ عرضه شد: بازگشت یک نام با سابقه
به گزارش وبسایت مجله خبری نو، این خودرو بیشتر شبیه یک هاچ بک است تا شاسی بلند (SUV)، اما یکی از قدیمی ترین نام های خودروهای برقی بالاخره با یک مزیت رقابتی قابل توجه بازگشته است. مزایای نیسان لیف ۲۰۲۶ به قرار زیر است:
طراحی خارجی جذاب و مدرن
پیشرانه بهبود یافته و قویتر
ارزش خرید (Value) وسوسهانگیز
نیسان لیف ۲۰۲۶ معایب نیز دارد:
ردیف دوم سرنشینان بسیار کمجا است
فاقد قابلیت رانندگی تکپدالی (One-Pedal Driving)
قابلیتهای شاسیبلند بودن را ندارد
هنگام توسعه نسل سوم نیسان لیف، این خودروساز ژاپنی فرصت داشت تا خودروی برقی کوچک خود را از نو خلق کند. در مقایسه با نیسان لیف جدید، مدل نسل دوم با طراحی قدیمی، پورت شارژ CHAdeMO که اکنون منسوخ شده و برد رانندگی متوسط، حرفی برای گفتن نداشت. با یک نگاه به لیف جدید، واضح است که معیار ما برای «پیشرفت در طراحی» را به خوبی برآورده میکند.
طراحی فست بک کراس اوور و زبان طراحی جدید نیسان لیف با بدنه جدیدی به سبک فستبک کراساوور (Fastback SUV) عرضه شده و شبیه به یک نسخه کوچکتر از مدل برقی بزرگتر آریا (Ariya EV) است. مدل جدید دارای جزئیات طراحی جذاب و خاصی است، مانند طرح تکراری دو و سه خط در سراسر نمای بیرونی و داخلی که هدف از آن تداعی اعداد دو (ni) و سه (san) در زبان ژاپنی است.
تریم سطح بالای Platinum+ از باتری بزرگتر ۷۵ کیلووات ساعت موجود استفاده میکند که نیروی خود را به یک موتور الکتریکی واحد میرساند و ۲۱۴ اسب بخار قدرت و ۲۶۱ پوند فوت گشتاور تولید میکند. نیسان میگوید این موتور، اینورتر و کاهنده (Reducer) در یک واحد فشرده بستهبندی شدهاند که به قدرت و پالایش کمک میکند و شتاب خودرو منطقاً سریع احساس میشود.
سیستم تعلیق در برابر نقصهای بزرگتر جاده کمی بالا و پایین میرود اما به سرعت آرام میگیرد. تنظیم پدال ترمز بهتر از چیزی است که در لیف نسل دوم حس کرده بودیم؛ با این حال، همچنان مقداری نرمی و اسفنجی بودن وجود دارد که مانع از اعتماد کامل راننده میشود.
به طور خلاصه، لیف از نظر «تعالی مهندسی» نسبت به نسل قبلی خود امتیاز بهتری کسب میکند، هرچند کیفیت رانندگی همچنان جای کار دارد. ما نیسان را به دلیل تغییر به سیستم شارژ آمریکای شمالی (NACS) که توسط شبکه سوپرشارژر تسلا استفاده میشود، تحسین میکنیم، اما به دلیل حفظ پورت مجزای J1772 برای شارژ سطح ۲ از آن انتقاد داریم.
ایمنی یکی دیگر از نقاط قوت لیف جدید است. الکس لینس، یکی از ویراستاران، میگوید: «سیستم Pro Pilot Assist با اطمینان کامل مسیر را حفظ میکند، کاملاً در مرکز باقی میماند و با ورودیهای فرمان ظریف، خودرو را در پیچ هدایت میکند. اگرچه فرمان اجازه نمیدهد مدت زیادی دستها را بردارید، اما حداقل سنسورهای خازنی لمسی دارد.»
کمبود فضای داخلی و ناامیدی از صفحه نمایش در داخل، طراحی داشبورد و مواد استفاده شده یک پیشرفت عظیم نسبت به مدل قدیمی است، اما جهتگیری صفحه نمایش لمسی به دور از راننده، نکتهای است که مورد انتقاد داوران ما قرار گرفته است. در همین حال، فضای پای و سر ردیف دوم آنقدر کم است که شما را وادار میکند دو بار در مورد سوار کردن بزرگسالان در عقب فکر کنید.
برد رانندگی و ارزش اقتصادی: برگ برنده در مدل پایه
یک مشکل دیگر: اعتبار خودروی برقی (EV) بودن لیف در حال حاضر کمی قدیمی به نظر میرسد. حداکثر سرعت شارژ به ۱۵۰ کیلووات محدود میشود و این تریم Platinum+ تنها برای برد رانندگی ۲۵۹ مایل (۴۱۷ کیلومتر) طبق برآورد







