بومیسازی امولسیفایر قیر دیرشکن با هدف توسعه «قیر سبز»
به گزارش وبسایت مجله خبری نو، معصومه حسنزاده کلاچای، عضو هیأت علمی گروه طراحی فرآیندهای شیمیایی جهاد دانشگاهی تهران، اعلام کرد که امولسیفایر قیر دیر شکن بخشی از مسیر ملی بهسوی قیر سبز، کاهش مصرف انرژی و ارتقای استانداردهای زیستمحیطی در راهسازی است. این محصول امکان تولید قیر امولسیونی را بدون نیاز به حرارت بالا و بدون استفاده از حلالهای نفتی فراهم میکند و در نتیجه به کاهش آلودگی، افزایش ایمنی و توسعه فناوریهای کمکربن منجر میشود.
وی گفت که این دستاورد علاوه بر کاهش وابستگی به واردات، زیرساخت توسعه نسلهای جدید امولسیفایرهای سبز و تکمیل پکیج داخلی امولسیفایرهای قیر را در جهاد دانشگاهی تهران فراهم کرده است و میتواند زمینهساز تجاریسازی، اشتغال دانشبنیان و صادرات منطقهای باشد.
حسنزاده کلاچای خاطرنشان کرد که تولید امولسیفایر دیر شکن تاکنون کاملاً وارداتی بوده، با دانش فنی داخلی انجام شده و میتواند وابستگی کشور را در یکی از مهمترین مواد صنعت راهسازی کاهش دهد.
وی تأکید کرد که تولید قیرهای سبز یا امولسیونی، توسعه راههای کمهزینه و کمکربن است و نقش مهمی در کاهش مصرف انرژی و ارتقای استانداردهای زیستمحیطی دارد. عملکرد این نوع قیر به مادهای کلیدی به نام امولسیفایر وابسته است.
عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی تهران گفت که مسیر بومیسازی امولسیفایرها برای نخستین بار در سال ۱۳۸۴ با تولید امولسیفایر تند شکن آغاز شد که پس از ثبت اختراع، از سال ۱۳۹۰ وارد تولید صنعتی شد. این دستاورد نقطه آغاز خودکفایی کشور در این حوزه بود.
حسنزاده کلاچای خاطرنشان کرد که در دو سال اخیر، امولسیفایر قیر دیر شکن را که یکی از مواد کاملاً وارداتی و پرمصرف صنعت راهسازی است، با دانش فنی بومی طراحی و تولید کرده است. این محصول حاصل مهندسی معکوس نیست و بر اساس تحقیقات بنیادی در حوزه شیمی سطح و رفتار قیر ساخته شده است.
به گفته حسنزاده کلاچای، نتایج آزمونهای تخصصی نشان میدهد که امولسیفایر دیر شکن بومی از نظر پایداری امولسیون، رفتار شکست و سازگاری با قیرهای داخلی کاملاً قابل رقابت با برندهای معتبر خارجی است و عملکرد آن توسط چند شرکت مصرفکننده تأیید شده است.
وی گفت که با توجه به اینکه حدود ۷۰ درصد امولسیفایرهای مصرفی کشور از نوع دیر شکن است و این ماده بهطور کامل وارداتی بوده، تولید داخلی آن میتواند سالانه بین ۵/۱ تا ۳ میلیون دلار صرفهجویی ارزی ایجاد کند و کیفیت اجرای پروژههای راهسازی را ارتقا دهد.
دکتر حسنزاده کلاچای یادآور شد که امولسیفایر دیر شکن فقط یک ماده شیمیایی نیست، بلکه بخشی از مسیر ملی بهسوی قیر سبز، کاهش مصرف انرژی و توسعه فناوریهای کمکربن است. این دستاورد علاوه بر کاهش وابستگی به واردات، امکان توسعه نسلهای جدید امولسیفایرهای سبز، اشتغال دانشبنیان و حتی صادرات منطقهای را نیز فراهم میکند.
وی گفت که جهاد دانشگاهی تهران هماکنون زیرساخت پایلوت نیمهصنعتی فعال برای تولید این ماده را در اختیار دارد و ظرفیت فنی لازم برای ارتقا آن به مقیاس صنعتی وجود دارد. تحقق تولید انبوه این محصول نیازمند حمایت سیاستگذاران و نهادهای دولتی در اولویتدادن به تولیدات داخلی و مدیریت واردات است.
منبع: خبرگزاری مهر







